Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 6491 ggr
Mona22
2012-08-29 10:03

Öppen käkledsoperation.

Är det någon som gjort detta ?

Mina diskar har ju hoppat ur på båda sidor och hur de än gjort har de inte gått att få tillbaka dem. Inte ens när jag varit helt nersövd har det gått att putta tillbaka dem.

Nu är sista saken att ta bort diskarna.

Vilka risker finns ?

Efterssom man gjort allt möjlig innan som ska funka på de flesta och det ej gjort det så kommer man ju garanterat inte komma undan utan att något går fel Tungan ute

Vi har hållt på i 2 år med att försöka få tillbaka dem och har verkligen tröttnat på konstant värk och huvudvärk som inte vill gå över.

Det enda som käkkirurgen sade var en risk var att han kunde komma åt synnerven eller andra nerver som ligger där och man kan då få tillfälliga problem i form av att ej kunna blinka ordentligt osv.

Han råkade komma åt en nerv vid titthålskirurgin så vänster sida blev okänsligt och hörseln blev sämre men det gick över efter några månader.

Någon som vet mer?

Vet inte i vilken grupp jag ska lägga detta.

Annons:
[Tassy]
2012-08-29 13:01
#1

Jag har tyvärr ingen erfarenhet, men följer nyfiket tråden!

Hoppas att allt går bra!

hus-musen
2012-08-29 15:39
#2

Vet inget jag heller, men håller tummen!

Qui dormit, non peccat

 


Cordial2007
2012-09-11 20:23
#3

Hej!

Jag var 15 år när mina besvär började och jag fick åka mellan läkare som inte kunde fundera ut vad felet var. Efter något år så hamnade jag på tandläkarhögskolan i Malmö där dom gjorde en bettskena och började behandla mig med upprepade spolningar av käklederna samt cortisoninjektioner. Efter en tid så blev jag skickad till käkkirurgiskakliniken i Malmö då inget dom gjort än så länge hade hjälpt. Jag fick en ny läkare som snabbt hittade problemet. Mina diskar i käklederna hade gått sönder, vid den här tidpungten var det så illa att jag inte kunde gapa mer än 4mm. Så fick äta allt med sugrör. Men jag fick tid för operation snabbt och efter operationen berättade min läkare att disken hade låst käkarna. Vid det laget var jag 19 år och överlycklig över att kunna äta och prata som vanligt. Fick ganska mycket krasljud, men inget som man inte står ut med när man haft så ont.

Tyvärr i mitt fall (som tydligen är extrem sällsynt) så började jag få problem igen lite mindre än ett år senare. Nu hade dom inte någon vidare koll på vad smärtan och de då mer extrema krasande tydde på. Så jag blev rötngad, spolad och cortisonbehandlad igen.

29 augusti i år 2012 så gjorde dom en titthåls operation med en kamera då dom såg förslitningar på käkbenen och inflamation i vävnaden runt ikring. Nu blir nästa besök den 10 december då vi ska boka nästa ingräpp som kommer att bli mer extremt, men förhoppningsvis slutet på mina käkproblem.

Hoppas inte jag harskränt dig, själva operationen är inte det som varit jobbigast för mig. Rehabilitering och ovetskap var/är för mig mer påfrästande.

Mona22
2012-09-26 12:13
#4

Har glömt bort att svara Tyst

#3
Har gått igenom allt med sprutor, sköljningar och allt vad det heter men hur gick operationen? hade du mycket ont efteråt? Har gjort titthål och det gjorde väldigt ont efteråt så detta blir väl värre ? Tyst

Jag har väl "tur", kan gapa 22mm. Tillräckligt för att kunna äta någorlunda.

Ska på röntgen nu 4oktober och se om min anatomi ser normal ut eller om han måste anpassa operationen. Ska sedan testa om jag har reumatisk sjukdom då jag har artros. Har jag det så vill de inte operera säger de, kan bli väldigt fel då.

Man blir verkligen nere av allt Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: