Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 36963 ggr
[Aquelegia]
8/28/12, 11:54 PM

Ryckningar, nerv/muskel?

Sitter nu med konstiga ryckningar under skinnet. Tror det är muskelryckningar eller nervryckningar.
Har ofta sådana i armarna oftast men har nu senaste kvarten haft det på insididan/ovansida knä och uppåt på benet.

Det pockar och rycker, inget som syns men väl känns mycket märkligt.

Har ni något liknande?
Blir lika orolig varje gång för är lite hispig när det gäller blodproppar osvTungan ute Undrar ju självklart vad det beror på och hur man kan undvika det.

Annons:
[Tassy]
8/29/12, 1:04 PM
#1

Haha oja, detta är jag "hårt" drabbad av. Ibland kan det vara riktigt smärtsamt, men oftast är det bara småryck som känns udda. Det sker ofta i händer och ansikte/hals på mig.

Du behöver absolut inte oroa dig för proppar, det är små muskler som krampar tillfälligt, totalt ofarligt. Tungan ute

[Aquelegia]
8/29/12, 2:08 PM
#2

Inte muskelkramper det vet jag hur det känns det har jag i vaderna ofta vid hårdare arbetspass osv men det är liksom små små ryckningar som om man skaka på armarna jättefort fast..jag ju inte rör mig utan sitter still.

Chestnut
8/29/12, 3:03 PM
#3

#2 Det är små tillfälliga kramper i delar av muskler eller i de små musklerna som ligger precis under huden.

Jättevanligt fenomen även om det är obehagligt.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
8/29/12, 3:41 PM
#4

Sånna får jag med, synnerligen i lårmusklerna! Känns rätt udda faktiskt, jag gör ju inget för att det ska hända.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
8/29/12, 11:30 PM
#5

#3 Visst är jag medveten om att det inte är farligt men man blir ju alltid lite nojjig så försäkran om att allt är coollugnt är ju alltid välkommetFlört

#4 Hehe ja man sitter och undrar vad fasiken som pågår och "måste det verkligen h¨ålla på" är obehagligt när det pågår länge. Som ett extra hjärta som slår sina slag nere i benet eller armen ^^

Randen
8/30/12, 10:18 PM
#6

Brukar få ryck runt ögat och typ ögonlocket rycker till ibland :/

Annons:
[Aquelegia]
8/31/12, 12:42 AM
#7

#6 Det är av sömnbrist. När man lägger sig för sent hinner man inte få REM sömnen (rapid eye movement) extremt viktigt för att ögonen skall hinna vila från alla intryck med mera. Händer mig när jag jobbar kväll och sen dag efter. Sover du då inte direkt när du kommer hem utan fortsätter vara vaken hinner du inte ikapp och det kan bli besvärligt att bli av med. Sov, sov och sov är alltså rekommendationenGlad framförallt lägg dig i tid. Senaste 22.00 om det är möjligt för det är då bästa chansen för välgörande sömn är.

[Tassy]
8/31/12, 1:53 AM
#8

#7 Kan bero på tics och muskeltrötthet likväl som sömnbrist. Jag får det ofta pga muskeltrötthet, ej sömnbrist.

[Aquelegia]
8/31/12, 10:30 AM
#9

#8 Jo fast har du sovit tillräckligt då undrar ju jag ;) Som sagt lägger man sig för sent och inte får REm sömnen så rycker det i ögonlocken. Det ÄR muskelryckningar, men dom beror på dålig sömn. Annars gör ögonen inte så. Man behöver inte ens känna sig trött. Jag hade det i 2 veckor som mest innan jag fick bort det. Hehe arbetskollegorna hade svårt att fokusera på mig när man pratade för jag kollade ner hela tiden när det ryckte :P
Muskeltrötthet får man ju när man inte gett en muskel tillräckligt vila.

[Tassy]
8/31/12, 1:37 PM
#10

Det lär jag ju aldrig få svar på, men jag hr upplevt detta efter vad jag tycker är god kvalitésömn. Glad

[Aquelegia]
8/31/12, 1:40 PM
#11

#10 Fast har du gått och lagt dig vid 20.00 då tex? Och inte suttit framför datorn med mera? Stress kan utlösa sådant med.

[Tassy]
8/31/12, 1:56 PM
#12

#11 ja.

[Aquelegia]
8/31/12, 1:58 PM
#13

#12 Då är du ett mysterium unga fröken hihi Flört

Annons:
Ladydragon
9/3/12, 11:12 AM
#14

7# har du några källor på detta?

jag har svårt att tro att det stämmer..då skulle ju väldigt många gå runt och har ryckningar…

själv har jag oxå främst ryckningar vid ögonen och jag är helt säker på att det inte beror på sömnbrist för dom kan komma när som helst oavsett tid på dagen oavsett hur lite/mycket jag sovit och så vidare

[Aquelegia]
9/3/12, 11:32 AM
#15

#14 Jag är väldigt nördig och kollat på läkarprogram sen jag var 10. Så nej jag tar det inte bara ur luften. Dessutom tänker du steget för långt. Dom flesta med sömnbrist får endast tecken såsom trötthet, yr, huvudvärk, koncentrationssvårigheter och kroppen säger till när det gått för långt vilket gör att dom flesta har svårt att hålla emot.

Dessutom pratat jag om ryckningar i ögonlocken EJ VID ögonen! Det vet jag inte vad det beror på men muskelryckningar tyder ju alltid på någon försvagning/uttröttad muskel. Så kolla upp ditt hos läkare.

Varför jag fick mina ryckningar i ögonlocken var för att jag var ung och dum, gick på koffein 24/7 och jobbade dubbla pass för att sova 3-4 timmar per natt på helgerna. Väl ledig var jag så stressad och uppe i varv att jag aldrig hann återhämta mig. Senast jag fick ryckningar i ögonlocken var för att jag höll mig vaken till 2 på nätterna och började jobba 8. Var sjukt stressad och kunde inte slappna av. Ögonen hann inte vila det är ren fakta att minskad REM sömn ger problem för muskulaturen.

Zofia89
9/4/12, 7:34 AM
#16

Varje dag =P Oftast i knäna, kan hålla på upp till en timme i sträck =D Detta började hända efter mina knäoperationer för ca. 7år sen…

Upp till toppen
Annons: