Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 4408 ggr
oskartoller
8/28/12, 5:10 PM

Problem med hjärtat.

Hallåjs.

Undrar om det är flera med HMS som har problem med hjärtat?

Jag håller på att utredas för hjärtrusningar och oregelbunden puls.

Annons:
[Tassy]
8/28/12, 7:29 PM
#1

Ja.

Jag är född med hjärtfel, och har gjort omfattande utredningar som liten. Nu har jag förvisso EDS men iallafall. Det är ju i princip samma sak.

RuiXue
8/29/12, 12:59 AM
#2

Det finns en ökad risk för hjärtfel som t.ex läckande mitralis klaff vid HMS eller EDS, sen är det även rätt så vanligt med Dysautonomi som kan orsaka en hel del, bland annat att hjärtat rusar ibland.

Jennie


Chestnut
8/29/12, 8:45 AM
#3

#2 Fel.

Vid hypermobilitetstypen av Ehlers-Danlos Syndrom (EDS-HT) och vid Hypermobilitetssyndrom (HMS) har man konstaterat att ingen ökad risk för mitralvalvsprolaps (MVP) föreligger utan det är lika stor risk för hjärtproblem som normal befolkningen. Vid de andra typerna finns det däremot ökad risk för flera olika hjärtfel (främst MVP) men nu pratar vi om några få procents ökad sannolikhet i snitt så det är inget att hispa upp sig över.

Pratar man EDS-HT är det alltså likställt med HMS och ingen ökad risk men de övriga typerna får man titta på individuellt dock kan man säga att generellt finns det en ökad risk.

Dysautonomi är inget hjärtfel eller "hjärtsjukdom" utan det är avvikande funktion i (autonoma) nervsystemet som kan ge bland annat hjärtrusningar.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
8/29/12, 3:40 PM
#4

Hjärtklappning kan jag få, vad det beror på vet jag inte. Stör mig inte mer än för stunden dock.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: