Annons:
Etikettutbildning-arbete
Läst 2264 ggr
Chestnut
8/21/12, 4:35 PM

Vart fixa skolskjuts?

Vart vänder man sig för att fixa skolskjuts när man är motsvarande gymnasiestudent (fast inte på gymnasiet men typ så…) med aktivitetsersättning för förlängd skolgång? För att orka gå 8 timmars dagar har jag insett att taxi av något slag är nödvändigt, min kropp orkar inte buss + så långa dagar. Har dessutom en bit att gå till och från busshållplatserna…

Skolan? Skolans försäkringsbolag? Kommunens färdtjänst? Försäkringskassan? Behöver jag fixa läkarintyg innan jag ringer eller ska det göras efter?

Hur fort maler kvarnar likt dessa? Jag är helt slutkörd x100…

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
8/21/12, 4:40 PM
#1

Oj, bra fråga. Jag fick ta bilen till komvux, de hade inget att erbjuda.

Chestnut
8/21/12, 4:46 PM
#2

Tror nog att jag börjar med att ringa FK, behöver prata med dem i annat ärende också…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
8/21/12, 5:37 PM
#3

Färdtjänst? Bara en ren chansning!

hus-musen
8/22/12, 8:58 AM
#4

Beror väl lite på, men om det krävs så ska skolan och kommunen fixa någon form av skolskjuts oftast taxi som extra för de som inte kan ta sig någonstans med vanliga kommunala. Annars försäkringskassan.

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
8/22/12, 2:21 PM
#5

Skolan bör kunna ordna något i och med att du fortfarande är gymnasieelev med förlängd skolgång. När en klasskompis till mig bröt benet i gymnasiet så fick han taxi hemifrån Skövde och till skolan i Töreboda, i vanliga fall åkte han tåg och buss. Har man rätt till skolkort för resor till och från skolan så har man mig veterligen även rätt till annan hjälp med resor till och från skolan om behovet finns. Annars är nog färdtjänst det bästa alternativet för det har du verkligen rätt till som bor mitt ute på landet!

Jennie


Chestnut
8/22/12, 4:31 PM
#6

#5 Vid skador/olyckor är det skolans (kommunens) försäkringsbolag man vänder sig till. Var dem som beviljade taxi när jag opererat knäet 1:a gången.

Är dock fortfarande väldigt osäker på vad som gäller vid kronisk sjukdom… Inte hunnit/orkat nysta i det än. Och färdtjänst är absolut inte helt säkert bara för att jag bor där jag bor, hört fall där kommunen tyckt de skulle flytta in till stan istället och nekat färdtjänst Foten i munnen

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Upp till toppen
Annons: