Annons:
Etikettaktivt-liv
Läst 2547 ggr
Chestnut
8/17/12, 6:48 PM

Vi som behöver gå ner i vikt!

20+ kg övervikt ihop med EDS, opererade knän, PCO och tarmproblem är ingen bra kombo. Skrivit in mig på viktväktarna nu för att få bättre verktyg att hålla koll, visserligen tappar jag i vikt själv men inte tillräckligt effektivt.

Vad jag hoppas viktminskning ner till ett BMI runt 24-25 ska leda till:

- Mindre PCO symptom
- Mindre led- och muskelsmärtor
- Mera energi att lägga på motion och bibehålla de muskler jag har kvar
- Mindre fotledsvrickningar
- Mindre bröst = mindre nackproblem
- Må allmänt bättre i både kropp och själ
- Minskad svimningstendens genom att lära mig hålla en stabilare blodsockernivå
- Sundare förhållande till mat
- Lättare att hitta snygga kläder
- Sova bättre

Fördelarna är många så nu kör jag igång på allvar och hoppas att andra hakar på! Skrattande

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
8/17/12, 6:49 PM
#1

Kom på en fördel till: Mindre risker vid narkos

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
8/17/12, 7:41 PM
#2

Sitter själv med ca 10 kilo som behöver bort för att må bra. Min största nackdel är att det inte syns särskilt väl att jag lider utav övervikt, vilket gör att folk surnar till när jag försöker prata om det. Dettta i kombo med förkärlek till mat och en krånglande mage + brist på motion har lett till att noll händer.

Har dock smått börjat simma under våren/sommaren, vilket jag tänker bibehålla och försöka bygga vidare på, i kombination med promenader.

hus-musen
8/17/12, 8:30 PM
#3

Lycka till! Glad
Håller tummarna för er men tänker inte vara med då jag snarare ligger på  undervikt :)

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
8/17/12, 9:01 PM
#4

Jag är igång igen också även om crosstrainer och löpband är totaltabu för mig. Synd då det endast är benen som behöver tappa i vikt men får bli lättare cykling istället då. Annars är muskelbyggnad på gång igen då orken ju faktiskt ökar (har testat en gång förut)

Vart ju ganska muskolöst i våras och då orkade jag bra mycket mer utan att bli andfådd av minsta lilla. Det hoppas jag inom kort kunna återgå till så jag kan bära igen.

RuiXue
8/17/12, 10:08 PM
#5

Håller på för fullt för att nå min målvikt. Har en hel del kilon kvar att tappa men jämfört med hur jag en gång såg ut så ser jag ju bättre ut idag än då!

Jennie


Ladydragon
8/17/12, 11:03 PM
#6

T.S jag avundas dig och hoppas du får ordning på vikten Glad

själv så tja i ungefär i samma situation runt 20 kg övervikt men det känns så svårt att göra nåt vettigt åt det…
har ätstörningar just nu mest hetsätning är dock livrädd för att anoreixin ska visa sitt fula tryne igen…kombinera det med kronisk diarré som gör det nästintill omöjligt att försöka "äta rätt" då allt vad fiber och nyttigheter gör mig så mycket sämre

förlåt…nu är jag negativ Rynkar på näsan

men jag har ändå inte gett upp helt i alla fall försöker cykla promenera och gå med stavar så ofta jag orkar o hinner Glad

Annons:
Chestnut
8/17/12, 11:14 PM
#7

#6 Också kronisk diarré, därav att VV passar mig, deras filosofi med "allting är tillåtet i måttliga mängder och inte alltid" gör att jag kan äta det som funkar för dagen. Motion är svårt för mig att sätta mål utan riktar in mig på att få ett sundare förhållande till mat.

Avundas förstår jag inte hur du menar men hoppas att du får allting på rätt köl du också!

#5 Hur mycket har du tappat hittills och hur mycket är kvar? Hejar på för fullt! Glad

Har ni några konkreta mål, exempelvis ett par mål-jeans? Det har jag. Eller snarare är det väl delmålsjeans, nu får jag dem knappt över knäna så blir spännande att se när jag kommer i dem…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
8/17/12, 11:58 PM
#8

#6 Var också rädd för att ätstörningar skulle visa sig igen MEN så LÄNGE du äter regelbundet och bra portioner (mindre än du skulle vilja men INTE för att du vill vara smal utan för att det räcker för dig) så är det ingen fara på taket.

Idag åt jag bara lite sallad och 2 små köttbitar till middag MEN jag har ätit bra frukost och lunch med lite mellanmål så då är det inte nått farligt att äta mindre.

Varför du får problem med fibrer och nyttigheter i början är för att magen inte är van. Äter du mycket vitt bröd kan du inte bara byta till rent rågbröd direkt då strejkar magen!

Att tappa i vikt är inget man behöver stressa med. Det viktigaste är att undvika socker, vita mjölprodukter och att minska portionerna. Äta i 20 minuter och ta en paus efter 10 minuter (cirka halva måltiden) gjorde så idag och blev proppmätt. Jag som kan trycka i mig hur mycket som helst utan den där "oj" känslan!

Chestnut
8/18/12, 12:06 AM
#9

#8 Fast går jag till mig själv finns det långa perioder då det enda jag får behålla är smörgåsrån, klar dryck (saft + vatten) osv. Det vill säga socker, socker, socker. Vet inte om #6 har lika svåra problem eller kanske mår lite bättre i tarmarna men när man har så stora problem är socker enda näringen som kroppen hinner ta upp.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
8/18/12, 6:04 AM
#10

Jadu, det pendlar lite upp och ner men jag har nog tappat en 15-20kg sedan jag var på min maxvikt. Har typ 35kg kvar att tappaTungan ute Men det går i alla fall, gör mitt bästa för att inte bli besatt utav kalorier och få ätstörningar. Äter vad jag vill, bara mindre mängder, speciellt mindre mängder av det som inte är så nyttigt. Byter ut vissa måltider mot måltidsersättnings shakes också och rör på mig så mycket jag klarar av samt har 2kg viktmanchetter på handlederna så mycket jag kan. Men idag behöver jag nog ett smärre mirakel för att ta mig upp ur sängenRynkar på näsan Sjukt galet genomhelvetriskt ont i nacke och rygg, 10mg Oxynorm tog bara den allra värsta toppen (jag tar i vanliga fall bara 5mg om jag tar något alls) och har inte sovit alls inatt än. Men men, lär nog fortsätta gå ner i vikt ändåGlad

Jennie


Chestnut
8/18/12, 12:36 PM
#11

Just handlederna har jag fått lära mig att man inte ska ha vikt på då det sliter massor. Bättre att fästa dem på fotlederna och på så sätt ge lite stabilitet samtidigt som du tränar hela benen extra när du går. Måltidssersättning funkar inte alls för mig, kräks av dem. Kämpa på alla ni andra också!

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
8/18/12, 1:05 PM
#12

Det var min Justin som rekommenderade mig vikter på handlederna, något han själv haft mycket och samma vikt för att snabbare återhämta sig från sina operationer. Han får inte lyfta något så hans kardiolog rekommenderade vikter runt handleder och fotleder så mycket som möjligt och bara göra allt som vanligt senGlad Justin har ju ett allvarligt fall utav Marfan, allvarligt kardiovaskulärt i alla fall, plus att han är väldigt hypermobil. Tycker handledsvikterna fungerar bra förutom att man blir så klumpig av att ha dem på haha Man kan ju inte göra så mycket med händernaTungan ute

Jennie


Chestnut
8/18/12, 1:35 PM
#13

Fast då kanske han inte gör så mycket aktivt, typ går, lagar mat osv?

För vikter på handlederna sliter och två kg är väldigt mycket, hade vi prata 0,2-0,5 kg per handled hade det helt klart varit en annan femma. Känns som att såvida man inte är sängliggande eller har typ hemtjänst som gör allt tungt så blir det mer slitage än nytta. Vissa stärkande övningar med vikter - fine, men inte i vardagslivet om man är rädd om sina handleder.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
RuiXue
8/18/12, 2:56 PM
#14

Jag har dem inte på när jag typ lagar mat, diskar osv. Bara när jag tittar på TV, är ute och går och liknandeFlört

Jennie


kkarinn
8/18/12, 3:21 PM
#15

lycka till Glad

själv gick jag ner 6kg och mår mycket bättre i tex knäna!

jag skippade socker helt i all mat och åt bara nyttigt! Nu har jag den vikten jag vill ha. även fast det ligger lite under BMIt. men jag är nöjd och mina knän lite gladare!!

Ladydragon
8/18/12, 7:05 PM
#16

jag har IBS en mycket knepig sjukdom och jag vet aldrig från dag till dag hur mycket fibrer jag kan äta

sen när diarrén slår till flera gånger i veckan så måste jag börja om med att äta så lite fibrer som möjligt för att få magen att lugna sig

äter mediciner mot diarrén men fått dra ner då det av någon orsak ofta gör så att det blir totalt stopp istället

avundas…hmm menade väl typ att du verkar så målinriktad

nåt som jag inte är…suck

men det låter lite intressant med viktväktarna…får kolla vidare på det

[Tassy]
8/18/12, 7:13 PM
#17

Funderar också på viktväktarna. IBS även här, och stränga order om att inte äta fibrer. Reagerar även på fett och har många allergier att ta hänsyn till, bland annat ägg som bröt ut pga LCHF.

oskartoller
8/19/12, 10:36 AM
#18

Hallå här är en till som försöker bli av med minst 25kgs övervikt.

Jag började med lchf igen pga att min IBS blir så mycket bättre och att mjölksyran som kom direkt är borta. Plus att jag får min styrka tillbaka i musklerna.

Det går sakta men säkert neråt, kroppen ändrar sig fortare än vikten.

Jag äter inga mängder med fett, bara lite gräddsås till kött/fisk/kyckling.

Jag har väldigt svårt att gå ner i vikt. Sist jag provade vv så gick jag UPP 4kg på 3månader…

Min störta bov till min stressfetma på magen är att jag knappt sover något. Blir mellan 1-4 timmar totalt per natt.

Chestnut
8/19/12, 10:51 AM
#19

Nackdelen med viktväktarna tycker jag är att det är dyrt. Men jag är faktiskt hyffsad nöjd med internetverktygen, känns bra strukturerat och lite motion ger ju lite extra propoints att äta för om man så önskar samtidigt som det inte är något "måste" att motionera.

Och som sagt, dåliga dagar kan jag äta det som magen klarar av… LCHF klarar jag inte alls särskilt bra att äta strikt.

Med vänliga hälsningar
Chess

IaMiaMaria
8/20/12, 10:27 AM
#20

Jag har också 20 kg att gå ner, har gått ner 20 kg sen i oktober 2011, men har som sagt en hel del kvar. Har stått stilla ett tag tag och till och med gått upp ett par kg de senaste veckorna så nu är jag taggat till att ta tag i det igen, vill verkligen inte förstöra den viktnedgång jag lyckats med. Jag har inte använt någon direkt metod, utan bara ätit mindre och mindre socker.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Zofia89
8/28/12, 8:02 AM
#21

Jag har närmare 40kg jag borde bli av med….

Jag är väldigt överrörlig, knäna opererade 2ggr/knä och nu har jag senaste 6mån lidit av 3st stora diskbråck i ländryggen…

Jag kan inte träna, endast lugna promenader och på sistone är svampskogen helt ok! Maten har jag inte heller någon motivation att vakta men försöker iaf äta normal husmanskost, regelbundet och inte gå och småäta hela tiden =)

Jag har alltid varit en känsloätare så det är lättare sagt än gjort =)

Men hoppas på att kanske få lite inspiration av er! =)

Upp till toppen
Annons: