Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3115 ggr
Chestnut
8/7/12, 12:11 AM

Kan inte sova...

Hur många gånger har inte det här hänt…? Att man av någon orsak inte kan somna trots att ögonen går i kors?

Vad är era bästa tips?

Själv ska jag släcka ner helt, öppna fönstret för att få in så mycket frisk luft som möjligt och bädda ner mig under dubbla duntäcken. Det brukar hjälpa och annars får jag fylla på med smärtstillande bortåt tre snåret om jag fortfarande är vaken.

Någon som kanske har tips på bra avslappningsövningar förresten?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
RuiXue
8/7/12, 9:58 AM
#1

Händer ofta! Ibland när jag vet med mig att jag inte kommer kunna somna så tar jag medicin innan jag lägger mig, måste jag somna fort tar jag insomningstablett men allra helst somnar jag naturligt.

Något som fungerade för mig innan värken blev kronisk var att helt enkelt stänga hjärnan och inte tänka på något, kom några tankar så slog jag bort dem igen och bara fokuserade på ingenting. Numera fungerar inte den tekniken längre och insomnian är ett faktum.

Numera är det oftast småsaker som håller mig vaken, kan kanske inte ligga bekvämt i sängen- känner mig som prinsessan på ärten ungefär, eller så snurrar tankarna som en tvättmaskin som centrifugerar och det går inte att få tyst på det. Annat vanligt förekommande är att axeln nära nog hoppar ur när jag ligger med armarna som jag helst har dem (om jag inte är försiktig) och då gör det självklart ont i axeln så blir det mer snurr i sängen. Sover ibland bättre om jag tagit smärtstillande då jag dels blir något lindrad och dels blir mer skärpt och fokuserad men samtidigt avslappnad när jag inte är så smärtpåverkad, men på grund av illvilja från vården så har jag inte tillräckligt med smärtstillande att ta till som faktiskt fungerar så jag håller hårt i de tabletter jag har kvar!

Jag har Propavan som jag tar för att sova bättre ibland, Zopiklon som gör att jag somnar lättare. Tar helst inget utav dem men om jag tar något utav det så beror det på hur jag behöver få sova och när egentligen. Propavan får mig inte att somna, men får mig att sova något bättre. Zopiklon gör det lättare att somna och inte vakna femtielva gånger på en natt.

Vill jag inte använda mig utav mediciner för att somna men hjärnan surrar så har jag en app i min iPhone som heter Relax and sleep well, det är någon form utav själv hypnos. Man lyssnar till lugn musik och får instruktioner utav en man under tiden, jag har aldrig hållt mig vaken tills musiken tystnar efter typ 45 minuterTungan ute Så något sådant kan fungera också ibland. Har man inte möjlighet att ladda ner en app så kanske en avslappnings CD fungera minst lika bra.

Jennie


Chestnut
8/7/12, 9:29 PM
#2

#1 Jag undviker (mera) mediciner in i det längsta och tackat nej både till atarax och propavan eftersom jag hoppas få ordning på sömnen utan kemisk hjälp utan med att lära mig koppla av, rensa skallen och slappna av trots smärtor. Men ska kika på appen du tipsade om, tack Glad

Som sagt, öppna fönstret och dra på ett extra (tjockt!) täcke brukar hjälpa till att putta över mig till sovande tillstånd trots smärtor, så även igår. Blir sömnig av lantluften precis som jag vaknar pigg till fågelkvitter på morgonen Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

oskartoller
8/7/12, 9:50 PM
#3

Har inte sovit en hel natt på 10år så ser fram emot superbra tips.

Som det är nu med smärtan får jag sitta i soffhörnet och försöka sova då jag inte kan ligga ner. Har inga tabletter då inga funkar bra.

[Tassy]
8/7/12, 11:49 PM
#4

Mina tips efter år av sömnproblem:

  • Se till att ha sovrummet enbart till sömn, inget annat får störa t.ex. tv/dator/mobiltelefon
  • Behaglig temperatur och dämpat ljus/mörker om man kan
    (Själv sover jag bättre i ett varmt rum då det gör mig dåsig och musklerna mår bättre)
  • Varva ner i god tid, musik kan fungera en stund, men se upp så du inte blir liggandes och lyssnar/piggnar till och grubblar på låttexterna
  • Ta itu med problem som kommer under dagen, och lär dig att koppla bort när det är dags att sova. Grubbel är förrädiskt! Det är viktigt att känna när man ska sova, att "idag kan jag ändå inte göra något mer" så man tillåter sig att sova även om det finns ogjorda saker.
  • Se till att varva ner och sov i tid, lägger du dig övertrött vaknar du lätt till så fort du håller på att somna, då kroppen är inställd på det och skärper till sig när man är på väg att slockna.
  • Undvik koffein, socker och urindrivande på eftermiddag/kväll.
  • Ha sömnrutiner, kroppen går på vana.
  • Se till att vara behagligt mätt, ät inte för sent, men gå inte och lägg dig hungrig. Mat ska inte finnas i tankarna på något sätt när det är dags att sova.
  • En del blir trötta av att t.ex. läsa, men samma sak där, se upp om det blir spännande, vips är du pigg på nolltid.
  • En bra säng/madrass/kudde är ett måste.
  • Aktiviering och stimulering så både kropp och knopp behöver sova, alltför ofta har jag varit trött i huvudet men inte i kroppen, då smärtan hindrar mig från att bränna energi.
  • undvik onödiga dofter och liknande typ av stimulans i sovrummet, sinnena ska också vila.
  • En varm dusch kan vara riktigt tröttsam och hjälpa en bit på traven i insomnandet. Ett plus för mjuka sköna muskler efteråt.
  • försök vara positiv och välkomna tröttheten, försök att liksom andas ut energin och välkomna tröttheten. Undvik att tänka "jag måste sova, jag är så trött, jag orkar inte mer". Sömn ska vara positivt.
  • Hjälpmedel som t.ex. bolltäcke eller kedjetäcke kan vara ett bra alternativ till sömntabletter. Jag har ett 5kg kedjetäcke som jag och gubben slåss om. Fås via psykiatrin. Fungerar bra mot ångest etc. för min del. Kan dock bli mör efter en hel natt pga tyngden.
  • Andra hjälpmedel som t.ex. olika tryckkuddar, glidlakan mm finns.
  • Använd ortoser om du verkligen behöver, inte annars. Allt "onödigt" stör sömnen. Du ska känna att de gör nytta.
rogart-63
8/7/12, 11:54 PM
#5

Vet inte om man skall tro på tramset om månens dragningskraft och att man då sover sämre när månenär full Ibland känner jag att det kan nog stämma , Obestämd

[Tassy]
8/7/12, 11:58 PM
#6

#5 Det är vetenskapligt bevisat att en del påverkas av förändringarna i magnetfältet vid fullmåne. Men nåt hokus pokus finns inte. Flört

Vi är ju till viss del både magnetiska och elektriska.
Av samma anledning fungerar "magnetsulor/armband" etc. för en del människor.

Annons:
Chestnut
8/8/12, 12:07 AM
#7

#4 Bra tips…Glad

Jag har dock av praktiska skäl använt mitt sovrum både som "behandlingsrum" för att sköta katetrar och har mitt skrivbord (som är överfullt…) bredvid sängen. Skrivbordet måste jag ha kvar men annars håller jag på att skyffla ut sjukvårdsgrejer. Mitt sovrum är mitt sov-rum! Men som sagt, av praktiska skäl måste vissa saker få vara kvar vare sig jag vill eller inte.

Undviker ortoser under natten förutom de som är absolut nödvändiga (handleder + fotled). Pratade med någon som tejpade istället inför natten och det stör ju mindre om man tål häftan vill säga.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
8/8/12, 12:19 AM
#8

Tack. Glad

Det är ju högst individuellt vad som passar, detta var bara vad jag spånade fram just nu. Kommer säkert på mer sen jag har sovit, av någon anledning har jag råkat fastna framför datorn trots att ögonen går i mors och nacken värker. Hmm… Jag kanske skulle följa mina egna råd. Obestämd

En sån sak som att man kanske är svårt sjuk och spenderar en del tid i sängen, då kanske man vill/behöver ha t.ex. en dator/tv i sovrummet. Men då gäller det att stänga av i tid. Glad

kkarinn
8/8/12, 9:03 AM
#9

det som funkar bäst för mig är att ha rutiner, även om jag sover dåligt en natt och vaknar övertrött går jag alltid upp kl 8a. och försöker "hålla igång" hela dagen, alltså inte ta några tupplurer på dagen. då brukar jag vara så trött på kvällen att jag stammar och slocknar trots smärtan.

rogart-63
8/8/12, 10:32 AM
#10

Ett lungande te kan ibland hjälpa mig att somna .Inte äta något för nära inpå sänggående.

Chestnut
8/13/12, 11:22 PM
#11

En till "kan-inte-sova"-natt. Tankarna snurrar, täta toabesök och för trött helt enkelt. Så nu testar jag att gå emot alla tips; lägga mig på soffan med tvn på, äta en bit rabarberpaj och dricka en skvätt kaffe. Vem vet det kanske hjälper? Annars blir jag förhoppningsvis lite piggare och får något konstruktivt gjort…

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
8/14/12, 3:08 AM
#12

Här är en till som inte kan sovaRynkar på näsan Är på ett humör som får mig att inte bry mig om jag somnar eller inte, och somnar jag så bryr jag mig inte om jag vaknar eller inte. Meh, skit och elände! Värk som tusan men vägrar tabletter… Har kanske dåsat till i 10 minuter på hela natten.

Jennie


hus-musen
8/14/12, 12:12 PM
#13

Sova, vad är det? Tungan ute

Har inga bra sömntips, men det ska vara kallt i sovrummet och mörkt. Är det ljust eller för varmt så kan jag inte sova. Jag sover gärna till musik på låg volym då kan jag fokusera på det och slappna av istället för att tänka. 
Duscha före kan vara skönt eller massage.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Aquelegia]
8/14/12, 3:43 PM
#14

Åk till kreta en vecka, bo helst i en lägenhet där det känns som om bilarna far rätt genom rummet. Sängarna där är styva som timmerstockar och kuddarna gjorda av sten. Därtill extrem värme som knappt går att bota med AC på lägsta temp.

Väl hemma efter en vecka är din egna säng paradiset, skövde plötsligt knäpptyst och det lilla ljuset som strilar in genom gardinerna världens finaste ljus. Jag har stensomnat 3 nätter på rad JIPPI! Första gången med flera nätter på rad jag sover igenom (förutom när sambon väcker mig men kunde somna om) sedan barnsben.

Annars som husmusen säger, duscha varmt före sängdags gudomligt!
Ibland när jag har huvudet fullt av tankar tänker jag mig ett kolsvart rum. Jag försöker stirra in i den kolsvart väggen och bara tänka SVART! När man tillslut lyckas endast "se" svart så har man somnat. Funkar sisådär nån gång faktiskt! Men krävs tålamod!

Upp till toppen
Annons: