Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 6486 ggr
RuiXue
8/6/12, 12:33 AM

Jobbig mens och HMS/EDS!

Nu har jag haft mens i, utan att överdriva, två veckor! Fram tills igår så var det bara småblödningar. Lätta blödningar de första dagarna, typ runt den 23-26 Juli och sen väldigt lite fram tills igår då det blev mer och jag fick sätta in menskoppen igen. Imorse när jag gick upp så var koppen full! Har sedan tömt en nästan full kopp igen. Det här är ju inte normalt någonstans! Man ska ju för det första inte ens blöda i två veckor konstant men speciellt inte ha en rikligare dag efter såpass många dagar! Jag går på Cerazette sedan Oktober förra året och det hjälper väl något sånär på blödningsmängden per dag, men jag blöder längre perioder istället. Utan Cerazette är min mens så riklig att jag kan blöda uppåt 100ml på en förmiddag så att sluta med tabletterna känns inte som något alternativ i och med att det är illa nog som det är med mensen.

Någon mer som har liknande problem och vad har du gjort åt det? Jag ska ringa vårdcentralen så fort jag vaknar imorgon för nu står jag inte ut längre! Har länge önskat att operera bort livmodern då jag ändå inte ska ha några barn, något jag vet med över 100% säkerhet. Men om de nu säger blankt nej och totalvägrar att operera ut eländet på mig, vad kan man då göra?

Kan även tilläggas att jag blir sämre i lederna för var mens jag har.

Jennie


Annons:
kkarinn
8/6/12, 9:45 AM
#1

låter jobbigt!

jag åt Cerazette förut men min läkare tyckte absolut inte att jg skulle äta ppilller/minipiller för min överrörlighet då den blev värre sa han. och jag mådde mycket bättre i lederna när jag slutade, dock blöder jag mer nu och har mer ont i magen.

Bra att du ringer VC det där låter inge kul! Rynkar på näsan

varför vägrar dom op bort din livmoder?

Chestnut
8/6/12, 9:53 AM
#2

Cyklokapron och antiinflammatoriska (coxiber för min del) i grunden är det absolut bästa för att lindra det hela och de värsta dagarna i kombo med annan smärtlindring och illamåendetabletter. Sen är ju cerazette absolut inte bra om man är överrörlig.

Något man ska ha i bakhuvudet är att även operera bort livmodern ger komplikationer och man slipper kanske själva blödningen och menssmärtan men hormoner osv är som vanligt eftersom äggstockarna är kvar. Så du har fortfarande en hormonell cykel bara det att du inte blöder…

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
8/6/12, 11:21 AM
#3

Jag har faktiskt inte blivit sämre i lederna utav CerazetteObestämd Den försämring jag upplever är den samma som innan jag började med Cerazette.

Alltid haft besvärlig mens ända sedan jag var ung (nu låter jag som en gammal tantTungan ute ), redan efter ett par år med mens så blödde jag igenom superplus tampong OCH nattbinda, ibland flera gånger per dygn.

Det är just blödningen jag vill bli av med allra mest. Det hormonella är hanterbart, men mensen är det inte! Jag resonerar som så att jag ska absolut inte ha några biologiska (och troligtvis heller inga adopterade) barn, så varför ska min kropp ha det som krävs för att bli gravid och bära ett barn? Om livmodern är borta försvinner graviditetsrisken, behöver inte ta några hormoner och har heller ingen mens.

Antar att hormonbehandling typ Provera mot mensen är än värre än Cerazette?

Jennie


Chestnut
8/6/12, 11:49 AM
#4

#3 beror på dos…

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
8/6/12, 1:36 PM
#5

Får höra med läkaren om Provera kanske. Som det är i dagsläget är inte en hållbar situationRynkar på näsan

Jennie


FelisLynx
8/22/12, 8:50 PM
#6

Låter som om du skulle behöva söka en gynekolog. För det första ska du inte blöda så mycket under så lång tid. För det andra låter det som om Cerazetten inte fungerar optimalt för just dej.

Har du myom eller något annat i livmodern som gör att du blöder så mycket och länge? Isf en skrapning kanske vore på plats, eller värmeballongsbehandling.

Provera är visserligen en bra medicin men är receptbelagd och bara till för att stoppa blödningar man vet varför de uppkommer, i fall med myom exempelvis.

Har du kollat att du inte är gravid och att det är ett pågående missfall? I så fall ska du absolut inte använda provera eller cykloF!

Kan rekomendera att du läser länken nedan innan du betämmer dej för en hysterektomi.

www.patientombudet.se/sellman.html

Lycka till

Annons:
RuiXue
8/23/12, 12:54 AM
#7

Såvida jag inte blivit våldtagen i sömnen av en osynlig poltergeist så är jag inte gravidTungan ute Inte haft sex på 3 år! Min nuvarande pojkvän bor i utlandet.

Något måste göras mot mensen, den har alltid vart jobbig ända sedan jag först fick den 1999. Det har gjorts flera vaginala ultraljud genom åren och det har inte visat något, vanliga gyn undersökningar visar heller inget onormalt och mina cellprov är normala. Jag blöder bara för mycket, för ofta och för länge.

Cerazette gör blödningen mindre intensiv per dag, men mensen varar någon dag längre än innan. Utan Cerazette blöder jag lätt 100ml på en dag de värsta dagarna och kan ändå ha mens i 10 dagar. Så måste jag välja mellan 10 dagar mens som är 1000 gånger värre, eller att ta Cerazette, så tar jag hellre Cerazette!

Min läkare föreslog idag p-stav eller hormonspiral men eftersom det är i stort sett samma som det jag har idag så tror jag inte det skulle fungera hellerObestämd

Värmeballongbehandling skulle jag kunna tänka mig att göra, bara jag slipper mensen!

Jennie


Upp till toppen
Annons: