Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 4175 ggr
BaBaBa
7/28/12, 11:34 PM

Bröstförstoring vid EDS

Hej!

Är det någon här med EDS som gjort en bröstförstoring? Hur har det gått? Tänkte med ärrbildnad, problem med bindväven och liknande.

Tack på förhand

Annons:
[Fröken P]
7/29/12, 3:08 AM
#1

Är det bara förstoringar du tänker på? Jag ska göra en reduktion framöver, har inte EDS, men däremot får jag keloid , så jag förväntar mig bredare, tjockare ärr. Har det sen tidigare efter andra plastikoperationer. Prata med vården om det är något som du funderar på. Jag skulle ha opererats för tre år sen, men fick kalla fötter just pga ärren, men nu struntar jag i hur det kommer att se ut faktiskt, jag behöver denna op. Ska du göra en förstoring? isåfall, privat eller genom landstinget?

BaBaBa
7/29/12, 10:13 AM
#2

Jo de är förstoring bara jag tänker på. Och det är inte bara sårärrbildning jag tänker på utan även ärrbildning runt implantaten.

Jag är inte säker, men är väldigt lockad. Privat i sådana fall, tvivlar starkt på att jag får en gratis.

Jag vet inte vem jag skulle prata med inom vården förutom möjligvis privata kirurger, men när det gäller råd vill jag ha från fler än de som får betalt…

[Fröken P]
7/29/12, 10:30 AM
#3

Om du tror att du har en minsta chans att få det gjort genom landstinget,.så försök! :) rådgör med flera plastikkirurger innan du bestämmer dig. Hade jag varit tio år yngre så hade jag inte gjort denna op pga ärren, men nu struntar jag i hur det kommer att se ut då jag har mycket besvär. Jag önskar dig lycka till!

BaBaBa
7/29/12, 11:00 AM
#4

Jag tvivlar på det då jag har en bit över medel på storleken…

Okej jag får göra det

hus-musen
7/29/12, 1:45 PM
#5

Bröstförstorning är ju en skönhetsoperation, knappast något som betalas i ditt landsting om du inte har typ bröstcancer eller lyckas få till att du är psykiskt sjuk och skulle må bättre av större bröst som funkar i vissa landsting.

Om det funkar eller inte beror ju på hur din kropp är, men det finns en risk att du kommer få stora ärr och problem med läkningen. Men beror även på vilken sorts ingrepp du väljer att göra.

Qui dormit, non peccat

 


[Fröken P]
7/29/12, 2:14 PM
#6

#5  man behöver absolut inte vara psykiskt sjuk för att må dåligt över väldigt små bröst, de kan ju även vara av olika storlekar mm. så det är inte alltid en skönhetsoperation tycker jag personligen.

just när du skriver "lyckas få till att du är psykiskt sjuk", det låter som om man skulle ljuga om sitt mående, eller jag kanske missuppfattade dig?

Annons:
hus-musen
7/29/12, 2:29 PM
#7

#6 Fanns de som gjorde det, de fejkade att de mådde dåligt över sina bröst bland annat, för att få tillgång till betald operation.

Qui dormit, non peccat

 


[Fröken P]
7/29/12, 2:52 PM
#8

När fanns det folk som gjorde det? Jag tycker i alla fall att man kan prova med landstinget först om man har komplex eller vad det nu är, man kan inte få mer än ett nej. Det är ju ändå kirurgen som bedömer sånt.

hus-musen
7/29/12, 2:57 PM
#9

#8 För bara 2 år sen var det stora skrivelser i tidningarna angående detta. Vilka landsting som godkände har jag inte lagt på minnet.

Qui dormit, non peccat

 


[Fröken P]
7/29/12, 3:36 PM
#10

Okej.

[Tassy]
7/29/12, 8:10 PM
#11

Nu tror jag tråden sticker iväg lite ifrån ursprungsämnet.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det blir med EDS + förstoring, det beror nog väldigt mycket vilken typ/symptombild man har. Jag tror det är viktigt att hitta en kirurg som är väl införstådd med vad EDS innebär, men jag tror inte att det skulle bli så mycket speciellt faktiskt, såvida man inte har mycket hud/vävnadsbesvär.

Chestnut
7/29/12, 8:45 PM
#12

Har du blivit opererad någonstans i kroppen tidigare kan det säga lite om hur läkning, ärr osv blir. I övrigt håller jag med #11 till fullo med tillägget att jag aldrig skulle ha vågat med tanke på min egna symptombild, men det är ju individuellt…

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: