Annons:
Etikettutbildning-arbete
Läst 4405 ggr
Chestnut
7/15/12, 4:13 PM

Våga sjukskriva sig?

Mår inget vidare och är helt orklös och borde egentligen bara ligga hemma imorgon och vila. Men det tar emot som fasen att överhuvudtaget tänka på att ringa sig sjuk, främst för att det är sista veckan och jag vet vilket kaos det kan vara där, särskilt på måndagar…

Hur "illa" måste det vara för er för att ni ska sjukskriva er? Liksom vart går smärtgränsen?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
rogart-63
7/15/12, 6:19 PM
#1

Den har gått för länge sen.

[Aquelegia]
7/15/12, 7:18 PM
#2

Min gräns gick när jag var sängliggandes hela semestern i princip. Att dessutom ha fått höra från sjukgymnast att jag inte FÅR belasta mig. Mådde verkligen skitdåligt psykiskt för det fysiska var helt ur funktion så det var det som fick mig att inse och erkänna min gräns.

Det behöver nuförtiden inte vara särskilt illa för min del. En skada räcker för att jag skall kunna med att erkänna och sjukskriva mig. För går vi med skador länge ja då blir det bara sämre och sämre och riskerar bli kroniskt. Så sjukskriv dig så fort psyket säger till dig nu orkar du inte fysiskt mer att nu får det vara nog! Låter som att det är okej att sjukskriva sig hejvilt men i våra fall så går det inte att tro "det går över" det gör det verkligen inte om man inte vilar!

RuiXue
7/16/12, 8:04 AM
#3

Sjukskriv dig hellre en dag och samla kraft. Hade jag haft mer vett i skallen hade jag sagt upp mig från jobbet eller sjukskrivit mig långt innan min arbetsgivare såg vilken situation jag var i och sa upp mig förra sommaren med orden "du klarar inte det här längre". Nu har jag inte jobbat på över ett år och ser ingen ljusning.

Mår man inte bra, så mår man inte bra och det ska inte bli ens personliga börda om det råkar sammanfalla med en hektisk dag på arbetsplatsen.

Jennie


hus-musen
7/16/12, 6:43 PM
#4

Beror lite på faktiskt vad det är som knasar.  Smärtgränsen går när jag vet att jag kommer inte att göra ett bra jobb om jag åker iväg. Bättre att ta en dag och vila och sen åka till jobbet.
Men en sak är säker, låter man det gå för långt utan vila så kraschar man förr eller senare och det hårt.

Qui dormit, non peccat

 


Ladydragon
7/16/12, 9:01 PM
#5

när man helt enkelt känner att man inte kommer klara av att ta sig till jobbet..

sen oxå om man känner kommer jag kunna göra mitt jobb idag känner man att nej det kommer nog inte gå då tycker jag det är bäst att vara hemma

sen om man tänker på vanliga sjukdomar så kan jag tycka är man förkyld är det inte bättre o va hemma några dagar än att smitta ner alla andra och riskera att dom oxå blir hemma? 
och med magsjuka att man ska stanna hemma i minst 48 timmar efter sista kräkningen/diarrén hur kul är det liksom att andra riskerar att få eländet?

själv har jag aldrig haft ett jobb men däremot praktik i perioder och när jag kände som ovan då stannade jag hemma

kan inte låta bli oxå att skriva några ord om arbetsklimatet i Sverige fler och fler företag kräver alldeles för mycket man får inte bli sjuk man får inte göra sig illa man ska göra 200% om inte mer 
helt jäkla vansinnigt…inte konstigt att många inte orkar med i längden

just nu så söker jag praktik och jag möter många chefer som trots att jag enbart ska göra praktik tror att dom kan kräva hur mycket som helst utav mig och sjuk får man absolut inte vara Obestämd jag tackar i alla fall nej till såna ställen

z12
7/28/12, 5:22 AM
#6

Kan man jobba så kan man.

Annons:
[Aquelegia]
7/28/12, 10:21 PM
#7

#6 Den mentaliteten har fört dom flesta av oss till den sitsen vi sitter i idag. Alltså att inte kunna återfå sin fulla arbetsförmåga. Hade nog varit bättre om många av oss lyssnat på kroppen istället för att tänka "kan jag ens röra mitt lillfinger går jag till jobbet"

Tyvärr så förstår man inte i sina unga dagar att fler år framöver kommer som man behöver hela sin kapacitet till.

[Tassy]
7/28/12, 10:29 PM
#8

Fast jag tänker nog lika som #6 Kan jag jobba, så jobbar jag. Mår jag skit, så skiter jag i att jobba. Glad Förut var jag osäker och pushade på, typ jamen jag ligger ju inte på dödsbädden, klart jag kan jobba typ. Alla tankar från förr om att man kanske var lat och ville motbevisa etc.

Nu är jag mycket mera sträng och rak, kan jag så kan jag, annars låter jag bli. Annars blir det lätt så att man jobbar så man sliter ut sig alldeles.

[Aquelegia]
7/28/12, 10:32 PM
#9

#8 Jobba du med den mentaliteten i 4år så får du se hur du mår sedanFlört Visst handlar det om ett jobb som passar en fysiskt är det en grej men har man ett aktivt arbete där belastningen blir för hård ibland så måste man faktiskt tillåta sig att vara sjukskriven annars skadar man kroppen mer än man gör nytta.

[Tassy]
7/28/12, 10:37 PM
#10

Du missförstår mig nu tror jag. Glad

Jag menar att jag är bestämd i den månen att är jag okej i kroppen, då kan jag jobba, men mår jag dåligt, så _ska_ jag inte jobba. Punkt.

"kan jag jobba, så jobbar jag, annars låter jag bli!"

Det blir ju då för tillfället att jag inte jobbar alls, jag är ju sjukskriven i minst två år till. Glad

Upp till toppen
Annons: