Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 3074 ggr
[Aquelegia]
7/6/12, 9:19 PM

Skummaste skadan du har/haft?

Man får ju ganska ofta höra "hur lyckas du med dina skador egentligen" haha ja inte vet jag, det går av sig självt! Av bara farten så att säga.

I alla fall. Har du haft någon skada som du/omgivningen/vårdpersonal och dylikt blivit helt paffa över?

Annons:
Chestnut
7/6/12, 10:21 PM
#1

Halka i gräset och slå pannan i en hästhov vars sömn river upp ett jack i pannan känns fortfarande, 7 år senare, som väldigt skumt osannolikt!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
7/6/12, 10:29 PM
#2

#1 OJ! den var snyggt gjort haha vad är oddsen liksom? ^^ Nu i efterhand kan man ju småfrnitta lite åt det men då lär det ju knappast vart nått roligt!

[Aquelegia]
7/6/12, 10:41 PM
#3

Jag har ärr på båda armbågarna, ena sidan minns jag inte vad som hände men vänstra är en katt som rev mig utav helvete. Har aldrig sett ett rivsår blöda så haha. Har även prickiga ärr kvar där framtassarna satte sig fasta i överarmen. Blev varnad för den katten men han såg ju så fridful ut där i gräset ^^

Annars min äckligaste skada är nog mitt "hål" i huvudet. Slog mig på is under en fylla för många år sedan och lade mig utan att kolla upp det. Vart alldeles dygnsur av blod på linnet men fanns ingen som kunde skjutsa mig till akuten och jag skämdes så för jag vart så berusad. Duschade av mig blodkakan ur håret.
Nästa dag bad jag lite försynt en kompis kolla upp det och jisses vad hon skrek haha XD Har än idag inte vågat se kort från det.
"hålet" känner man än idag som en inbuktning med kanter och är mycket håröm på det stället.

[Tassy]
7/7/12, 12:22 AM
#4

slog armbågen i spisfläktskåpan, det tog såpass att skiten for ur led! Förvånad

eller när lillebrorsan tog mig i armen nåt år gammal sisodär och drar i armen som barn gör, och vips var hela axeln ur led.

Skulle skyffla jord, sätter mig på huk och hela kroppen låser sig, krälar in till präonen som ett u och blir liggandes ett bra tag.

annras är väl klantigaste skadan när jag skulle sopa snö ur plösen på ena skon, glömmer att jag håller i en yxa med andra handen så jag viftar glatt så näven fastnar i yxeggen. 3 fingrar smäck, rätt in till benet.

hoppade från en liggande stock som liten, kanske 30cm hopp och landar på en stor sten som vickade när jag gick på dagis. Slet sönder ena ledbandet i foten sånär som på 2 mm slamsa.

Jag har så många dumma historier om klanterier, ska bara minnas dem också, man förtränger dem så lätt Oskyldig

[Aquelegia]
7/7/12, 11:45 AM
#5

#4 Ena riktigt vilda norrlandsungeFlört Jisses sicka skador mina bleknar ju jämfört ^^

kkarinn
7/8/12, 12:14 AM
#6

jag hade en killkompis som gick in i damsugaren och bröt lilltån.. haha Glad

Annons:
[Tassy]
7/8/12, 12:51 AM
#7

#6 Gjorde samma sak fast spräckte nageln i stället. Tyst

[Aquelegia]
7/8/12, 1:05 AM
#8

#6 Där påminde du mig om när jag gick in i en borrmaskin som låg på golvet och den börjar borra! Förvånad Fick ett litet hål i tån dock inte nått djup att snacka om då jag ryckte undan foten direkt. Mor trodde inte sina öron trots hon satt i rummet bredvid och hörde borren. Undra HUR i all världen en borrmaskin börjar borra utan att någon tar i den ens ^^

kkarinn
7/8/12, 11:08 AM
#9

ja det roliga var att han är ganska matcho och det lät ¨så fjantigt när folk frågade varför han hoppa kryckor och svarade: nää jag har damsugit. hähäSkrattande

Chestnut
7/8/12, 11:52 AM
#10

För två år sedan snubblade jag över en krycka som låg på golvet och slet sönder främre korsbandet rätt rejält (inte helt av dock utan det läkte ihop sedan av sig självt med sjukgymnastik). Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
7/8/12, 2:16 PM
#11

Mitt knasigaste är nog när jag blev ruskigt förbannad och slog näven i sovrumsdörren 2005. Åkte inte in till akuten förens dagen efter och jag fick skena och uppmaning att komma tillbaka om det inte kändes bättre efter några veckor. Sagt och gjort, 3 veckor senare åkte jag in igen och fick en båtbensfraktur konstaterad. Båtbensgipset hade knappt stelnat klart innan jag halkade på en isfläck och nära nog slet av ledband i vänster fotled. Så, det blev gipsad högerarm och kryckor i några veckorFoten i munnen Såg nog rätt så lustigt ut. Men det knasigaste var nog att frakturen knappt kändes allt, men foten var en klar 10:a på VAS!

För många år sedan låg jag på sängen och lutade mig mot ena handen. När jag skulle räta ut armen igen så var den helt låst och fick ta andra armen till hjälp för att dra den låsta armen rätt. Liknande hände med andra armen mitt under en sjukgymnastik session förra året.

Skulle in från balkongen i Danmark förra sommaren och sparkade i vid dörren där det självklart var en metallskena och höll på att kapa av det yttersta på tån jämte stortån på högerfoten.

Använde en "köksharpa" med skyddshandtag till för många årsedan och dum som jag var råkade jag ha lillfingret utanför skyddskanten och pang rätt in i de uppstående knivarna. Något år tidigare gjorde jag något liknande med en köksmaskin där en grönsaksbit hade fastnat i skärbladet och jag skulle trycka igenom grönsaksbiten och högg mig själv i tummen Tungan ute

1997 så spelade jag minigolf utanför Jokkmokk och hade kortbyxor på mig. Mygg var det så sprutade myggmedel på benen, plötsligt började jag blöda kraftigt på sidan av höger knät. Har ärr utav det än idagTungan ute

Ramlade i trappan och slog i hakan när jag var väldigt liten, har fortfarande ärr så här en 25 år senare.

Jennie


[Aquelegia]
7/8/12, 5:21 PM
#12

Åh herrejisses vad skador *fnissar*

Tänk på alla förmaningar man fick som liten och vart det slutade ^^ Vad jobb dom la ner på att förklara saker man INTE skall göra och ändå gör man dom. Tungan ute

qawqaw
11/26/12, 4:00 PM
#13

Jag sprang med vinterkängor som hade sånna snör krokar, snöret på ena skon fastnade i andra skons krokar och jag drog rakt på näsan och töjde ut ledbanden i knäna och fötterna rejält.

Jag stod och dansade på på en krog, dj spelade sin egen låt och drog nöjt upp basen till max. Han hade glömt att säkra fast dom tre väldigt stora basförstärkarna han så fint hade staplat på höjde så den översta åker av rakt ner i mitt huvud. Jag vaklade hem (500m) sen hade jag satt mig på en stol och börjat dreggla. Mina sambos körde mig raka vägen till jourcentralen, jag vaknade upp och kunde varken röra hela vänstra sidan och ögonen var som på en camelont och det slutade på iv på sjukhuset med en väldigt kraftig hjärnskakning. jag fick frågan 40ggr vilka droger jag hade tagit då ingen fatta att jag var skadad.

Några veckor efter högtalar traumat halkade jag precis när jag skulle sätta mig på sittlift soffan, jag hamnade på alla fyra och han få 2 soffor på mig innan dom han stoppa och jag kom upp.

Annons:
qawqaw
11/26/12, 4:01 PM
#14

jajust det jag skulle ner för en trappa hos en kompis med mitt nyopererade knä, halkade på handra steget och rullade hela vägen ner.

Razzora
11/26/12, 4:18 PM
#15

haha RuiXue, låter lite som jag, jag var också förbannad på något som sambon och jag hade pratat om slog handen i väggen, ont som d*n gjorde det i handen. Fick åka in till akuten efter några timmar då handen hade svullnat upp, fick konstaterat att benet som sitter i handflatan mot lillfingret var av. YEAH!!

Nästa stora olycka eller vad man nu kan kalla det för var nog ett år senare då jag fick blindtarmsinflammation. Fick åka in akut eftersom jag hade fått ganska hög feber. Så fort jag kom in så fick jag åka in på operation. Allt gick väl. Någon vecka senare fick min sambo för sig att han skulle fixa ett litet pumphus till brunnen som vi har utanför huset. Sagt och gjort, Han tog bort  stenlocket (vad nu tusan det heter) på brunnen, som är då på marknivå, för att sätta dit första delen av pumphuset, ett lock gjort utav trä som är kvadratisk. Mådde tillräckligt bra för att hjälpa honom att sätta dit det nya locket. Sagt och gjort, grejen är att efter att vi hade satt dit den så fick jag för mig att jag skulle sparka in det sista från min sida, samtidigt som sambon fick snilleblixten av att hoppa på locket så att den skulle åka in hela vägen. Gissa vad som fanns i vägen då? Jo min stor tå!!

Så där sitter jag med en tå som gör ont att bara försöka och stå ut (som tur var inget brutet), och ganska nyligen nyopererad. Gissa vad jag kunde göra resten av veckan….

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Anterrabae
11/26/12, 10:32 PM
#16

Stå på plan mark, vricka foten till en rejäl stukning (de flesta ligamenten runt vristen gick) och i fallet som tog på höften/skinkan lyckas med att spräcka svanskotan! Det är nog den snyggaste vurpan.. Just då gjorde det ondast i axeln, sen svansen så klart. Nu när svansen är tillrättalagd är det foten och vristen som gör ondast.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/27/12, 10:18 PM
#17

Luxera vänstra axeln (nån skitled där inne) av att bära en påse med lite julgardiner tar nog nån form av pris hos mig. Känner mig som ett jäkla rispapper just nu.

[Aquelegia]
11/27/12, 10:31 PM
#18

#17 Påsarna igår var hemska, ville bara gråta på vägen hem. Tog mig 15 minuter från det vi skilldes tills jag kom hem Förvånad Idag hade jag cykeln när jag handladeGlad

Några skumma skador jag haft är att händernas småben låste sig/subluxerade hela tiden när jag jobbade som servitris, handlederna låser sig ibland med dock ovanligt nuförtiden för jag vet hur jag undviker skador där. Alldrig böjja på handlederna när man lyfter/bär utan alltid håller raka/stabila!

Ryggskottet måste vara skummaste skadan jag haft då ingen trodde det var ett ryggskott för "man kan ju inte gå med det så länge"

Senaste skumma skadan jag haft var låsningen i övre ryggraden. Fruktansvärt och har ingen som helst aning om hur jag lyckades, visst halkade jag till men borde blivit låsning i nacke elelr ländrygg, nopp övre ryggraden blev det.
Febern efteråt när muskelinflammationen läkte var dock snäppet värre!

RuiXue
1/2/13, 3:31 AM
#19

Troligtvis subluxera något i ländryggen av att ta ut något ur ugnen tar nog priset för min del nu, eller subluxera handleden i sömnen, när nämnda handled befinner sig i en ortoplast skena som är specialgjuten just för mig!

För tillfället känns det som det mesta kanar runt i kroppen. Sticka en halsduk inför Julen fick händerna att kännas som plockepinn.

Knäcka till nacken på en roddmaskin på gymmet har jag också lyckats med. Såhär en nästan 5 månader senare är nacken fortfarande ett helvete.

Jennie


[Tassy]
1/2/13, 2:14 PM
#20

Subluxera nåt i ländryggen? Det låter riktigt riktigt allvarligt! Förvånad Jag ahr aldrig hört mer än kotglidningar och låsningar etc i ryggen, eller diskar som gått åt fanders. Hur åtgärdar man en sublux i ländryggen?

Annons:
DesK
1/2/13, 5:14 PM
#21

Hoppa ned från en grästuva och stuka foten har jag lyckats med flera gånger! Obestämd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
1/2/13, 5:37 PM
#22

#21 just därför hoppar jag inte från grästuvor och andra farligheter, försöker oftast inte kliva på dem alls ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
1/2/13, 5:40 PM
#23

#22 Precis, men mitt problem är att jag saknar stereoskopiskt seende, så jag ser ju inte att en grästuva sticker upp lite från gräsmattan GråterCool

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
1/2/13, 6:04 PM
#24

#23 .. Det har inte jag heller.. Har inte haft djupseende på många år :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Chestnut
1/2/13, 6:59 PM
#25

#20 Fast kotglidningar är ju en liten subluxation. Ledytorna förskjuts delvis men inte helt (isf skulle det ju vara en luxation och DET händer inte i första taget!). Räcker ju med någon halv mm kotglidning/sublux i princip för att det ska ge symptom.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
1/4/13, 5:01 AM
#26

#20 Jag vet inte vad tusan det var som hände men det var "off the scale" i smärtväg, kroppen låste sig av smärtor och höll på att falla ihop. När jag väl tagit mig från köket till sängen bara några meter bort- vilket tog närmare 10 minuter med kryckor för kunde inte röra benen och knappt armarna på grund av smärtorna, så när jag väl låg ner och liksom tryckte ner bäckenet i madrassen försiktigt, då small det till i ländryggen, kändes som om någonting hoppade rätt och något utav smärtorna lättade. Det var INTE ett ryggskott, de har jag haft många utav och det här varkens kändes eller lät som ett ryggskott, återhämtningen var annorlunda också. Mina ryggskott låter när jag får dem, det här var ljudlöst och i smärtväg sju resor värre.

Och ja, man kan subluxera i ryggen. Har en EDS vän som det händer för rätt som det är, och då rätt rejält dessutom.

Jennie


[Tassy]
1/4/13, 12:37 PM
#27

#26 Ush, det låter riktigt otäckt, men visst har jag varit med om liknande men viftat bort det som ryggskott eller annat.

Annons:
[Aquelegia]
1/4/13, 1:33 PM
#28

Är inte ryggskott en form av subluxation? Subluxera är väl också en form av förskjutning? Tänkte så vi pratar klarspråk så lilla jag hänger med ^^

hus-musen
1/4/13, 3:43 PM
#29

Dummast är nog när jag skulle ta på mig en handske vid busshållplatsen och lyckas få lillfingret utanför så det hoppar ur! Kan säga att en del av de andra som stod där kollade konstigt på mig när jag hoppade runt..

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: