Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3221 ggr
[Aquelegia]
6/30/12, 2:15 PM

Översträcka leder/ undersökning beighton

Gjorde precis tester enligt youtubevideon på "alla vi som har eds" om överrörlighet.

Då mina armbågar fått olika resultat kollade jag nu i spegeln och sträckte dom rätt ut och javisst översträcks dom tydligt när jag kollar i spegeln.Inte extremt mycket men ändå tydligt att dom ställer till besvär.

Likaså knäna har fått olika resultat men tittar jag i spegeln så syns allt den där utbuktande vaden bakifrån som när man översträcker lederna.

Blev totalt förvånad då, eftersom mina överrörlighet på kss kollades liggandes.

Borde inte beightonskalas kollas på samma sätt? Det är 4 olika sätt jag blivit undersökt om överrörligheten. Mycket märkligt.

Inte kan väl att ta någon arm och böjja lite lätt på den och trycka kring knäna räknas som en undersökning för överrörlighet?

Annons:
hus-musen
6/30/12, 3:45 PM
#1

Jo överrörlighet kollas stående men även sittande och liggande för att se hur lederna reagerar vid olika belastning osv. Många kan pressa lederna fel när de belastar dem trots att de i sig inte är överröliga. Då kan det vara bra att se hur kroppen ser ut i viloläge.

Men att bara ligga ner ger ju inte så mycket, men är du överrörlig så syns det när du ligger ner oxå.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
6/30/12, 5:46 PM
#2

#1 Det var just det att hon kollade allt så lojt. Mina höft till exempel vifta hon bara lite med benet sådär lattjo lajban. Det går att vrida bra mycket mer än vad hon kollade och även knäna. Som sagt är jag tyvärr inte den där extrema överrörliga typen vilket gör det svårt för någon som bara träffar mig en gång att se hur min kropp fungerar. Däremot min ordinarie sjukgymnast fick nästan gråa hårstrån innan jag kom med förslaget HMS då slog han sig för pannan och sa "jamne det är la klart du är allt pekar dit och ändå såg jag det inte" Det var så otroligt mycket grejjer som bara inte gick att förklara om man inte såg till hms.

När jag står upp med armarna utsträckta, undersidan uppåt får jag ådär snygga "fågelvingar" som överrörliga har.
Detta kollades bara lite snabbt och i mitt fall är det precis 10* på ena armen och något över på andra. Svårt att se när man kollar uppifrån som kss gjorde och inte framifrån.

Chestnut
6/30/12, 5:59 PM
#3

#2 Mätte inte sjukgymnasten armarna med gradskiva ens?

Tror att jag har en känsla av att jag vet EXAKT vem du träffade…Tyst

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
6/30/12, 6:14 PM
#4

#3 Nope gradskivan var inte framme, nog inte ens i samma rum! haha säg inte nu att jag mött heeeeeelt fel person att undersöka mig XD Lite fantastiskt sådär att hon medgav att hon inte hade kunskap om hms/eds men att hon hade fått ett papper att gå efter. Beighton alltså och et avgör ju hela saken med NOT!

Chestnut
6/30/12, 6:19 PM
#5

#4 Haha… Låter som lite fel person att få träffa ja. Tungan ute Är man erfaren vad gäller HMS/EDS/generell överrörlighet behövs inte gradskiva men det låter som om hon inte träffat särskilt många överrörliga…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
7/1/12, 2:30 AM
#6

På mig användes varken gradskiva eller beighton.

Annons:
kkarinn
7/1/12, 9:22 AM
#7

nej på mig använde dom ingen gradskiva eller beighton heller.

fick ligga ner men läkaren sa att det räckte med att bara kolla på migTungan ute

hus-musen
7/1/12, 10:51 AM
#8

Någon gradskiva användes inte på mig heller i någon av mina 3 undersökningar hos någon läkare. Det räckte med ögonen.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
7/1/12, 11:55 AM
#9

Är man mycket överrörlig behövs givetvis ingen gradskiva men det är ett viktigt hjälpmedel för att diagnostisera dem som ligger på gränsen och särskilt då om bedömmaren är ovan.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
7/1/12, 2:02 PM
#10

Jag fick 8 utav 9 av en reumatolog, men "bara" 6 utav 9 av hudläkare. Gradskiva användes aldrig och utredningen hos hudläkare var minst sagt undermålig vad gäller testerna av min överrörlighet. Reumatologen gjorde rätt vad gäller Beighton, men hade fel på allt annat ungefär… Hudläkare erkände att jag hade många typiska drag utav EDS, MEN min hud var inte elastisk nog…

Jennie


hus-musen
7/1/12, 2:04 PM
#11

Mm min hud är inte heller elastisk.. Så många säger nej därför. Min hud är synnerligen oelastisk och skör tror jag.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
7/1/12, 6:56 PM
#12

Min hud är ju delvis elastisk, men inte alla typer har gummihud, det är lika vanligt med skör och väldigt len hud, eller "persikohud" som de säger på klinisk genetik i uppsala.

kkarinn
7/1/12, 7:11 PM
#13

min hud är jätte elastisk, len och skör. nästan genomskinlig, även fast jag hr överrörlighetstypenObestämd

Annons:
[Aquelegia]
7/1/12, 9:15 PM
#14

Det där med huden tog hon tyvärr som ett väldigt tydligt tecken att vifta bort mina besvär. Har dock i hela mitt liv fått höra "vad fin och len hy du har" Får även lätt bristningar framförallt vid axlarna. Hade det jämt när jag jobbade som servitris.

Att armarna domnar är ju helt normalt medFlört Då både chestnut och tassy har träffat mig flera gånger så tror jag inte att båda skulle ljuga för mig om så vore fallet att jag "bara är klantig" det som håller mig fast besluten vid att inte ge mig. Det är ju dom som hittad mycket av mina problemområden och saker jag måste kolla upp.

[Tassy]
7/1/12, 9:27 PM
#15

Du har tydligare symptom än mig, jag har diagnos, need to say more? Flört

RuiXue
7/1/12, 11:19 PM
#16

De där amatörexperterna (som det finns allt för många av inom vården) brukar tyvärr hänga upp sig på huden. Jag hade inte mindre än TRE hudläkare som höll med om att min hud var väldigt mjuk och len (inte en valk på händerna trots 10 år med fysiska jobb/jobb som sliter på händerna), de hakade bara upp sig på att min hud inte var elastisk nog- inte där de mätte i alla fallTungan ute

Sen att jag har nedsjunken framfot, minst 6/9 men troligare 8/9 på Beighton, ett flertal subluxerande leder, kronisk värk och utmattning, svårbehandlad värk (bara STARKA opiater som fungerar), problem som kan vara dysautonomi osv osv osv, det brydde de sig inte om, för min hud var inte elastisk nogTungan ute

Jennie


[Tassy]
7/1/12, 11:23 PM
#17

den där j*vla huden alltså :) kanske dags att ta på sig beige våtdräkt inför besöken?

[Aquelegia]
7/1/12, 11:47 PM
#18

#15 Det är alltid välbehövt att höra att man inte inbillar sig! Utan ditt och chestnuts påminnelse om att kämpa på hade jag alrig kommit hit där jag är idag. Era kunskaper har fört mig och mitt rehabiliteringsteam LÅNGT. Dock önskar jag det där sista klivet ENDAST för att KANSKE få lite mer förståelse ifrån vården. Slippa dra samma historia varje gång som tar mig sisådär 1,5 timmar att berätta egentligen men blir stressad att försöka förkorta till "det värsta" ja, du hör problemet är att dom vill bara höra det värsta och inte se helheten. Där dom missar hela poängen ;)

Behåller dock lugnet. Min egna vetskap om vad som är "fel" på mig kommer jag långt på och familj/vänners stöd.Självdiagnostiserar mig inte men visst bövelen ser jag vad som påverkar vad i min kropp och vad som orsakar problemen. Diagnos eller inte, jag måste ändå bli bättre.

Upp till toppen
Annons: