Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 5231 ggr
[Aquelegia]
2012-06-25 23:02

Höften

Fattar verkligen inte vad som är fel på höften. Upptäckte nu till min fasa att golvet på jobbet förvärrat höften framförallt höger sida extremt. Golvet blir snorhalt vid minsta lilla fuktighet så jag går som bambi på hal is och spänner kroppen konstant. Inte spänna är inte på tal för då drattar jag ner i golvet tjoho.
Har som en inflamerad känsla runt höftkulan och det svider galet. Svårt att gå på höften så fort jag snubblar till lite och ligga på den sidan är uteslutet.

Har bett 3 läkare 2 sjukgymnaster att kolla på den men ingen har reagerat. Alla säger stabilitets-och styrketräning. Tjenis! Jag kan inte ens belasta benet mer än att bära upp min kropp. Blivit åtsagd att träna höften som är överbelastad, otroligt irriterande när jag kan skilja åt vanligt ont och "ajont" Kan lova att det är Ajont i höften nu.

Någon som har tips vad som kan hjälpa?

Annons:
Chestnut
2012-06-25 23:19
#1

Antiinflammtoriska (obs inte om du har pågående magsår, vid tidigare magsår men ingen aktiv blödning går coxiber bra i regel - be läk skriva ut), undvika slitande belastning och träna stabilitet när smärtorna tillåter. SI-bälte vid behov (vill inte sjukgymnast vara behjälplig kan man köpa det själv på exempelvis varsam.se).

Helt fel har dem ju inte, träning är viktigt i längden men först vila + smärtlindring, sen försiktig träning.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2012-06-25 23:28
#2

#1 Där sket det sig ju, då ingen reagerat på höften utan bara klappat mig på axeln är det snudd på omöjligt att få bra smärtstillande eller ens någon form av ortos. Tog mig ju 9 månader att få handortoserna som nu visade sig vara i princip livsnödvändiga för mig. SI-bälte är det bäckenbälte du menade då?

Chestnut
2012-06-25 23:33
#3

#2 Det är samma sak.

Har du frågat din VC läkare om smärtstillande generellt? Alltså inte för någon specifik kroppsdel utan för dina smärtor? Antiinflammatoriska brukar inte vara några problem att få utskrivet om man har långvarig led/muskelsmärta.

http://www.varsam.se/shop/ --> hjälpmedel (vänster kanten) --> scrolla ner till "Bandage - rygg och höft", längst ner finns exempelvis sacrobälte.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2012-06-25 23:38
#4

#3 Dum fråga men vad är den till för? Skall den sitta runt höften? Är det till för att släppa lite på spänningarna och behålla stabiliteten utan att behöva ta i själv?

Chestnut
2012-06-25 23:40
#5

Stabiliserar bäckenfogarna och minskar därmed belastning på SI-leder och höfter. Blir lite smärtlindrande effekt också.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2012-06-25 23:43
#6

Bra skall träffa sjukgymnast, eller ja en ersättare under tiden min är på semester, och fråga honom om detta med höften.
Gå nu och villa dig vi klarar oss en stund skall du se<3

Annons:
[Tassy]
2012-06-26 00:26
#7

Jag blir sådär varenda förbaskade vinter. Då kan man iaf stanna inne Tyst men skor med bra brepp på golvet är väl att rekommendera. Typ klibbig gummisula deluxe.. mönstring a la traktordäck på sulorna..

[Aquelegia]
2012-06-26 10:58
#8

#7 Då vi står för våra arbetskläder själva och lönen inte är multi så köper jag endast walkingskor. Förstår inte varför kockar får arbetsskor men vi som har samma golv och jobbar i kök med får inte det. Skall ju ändå förhoppningsvis byta jobb snart så får stå ut. Men just något som stödjer så jag slipper försöka hålla ihop kroppen så vore ju skönt. Vintrarna har jag börjat få problemen men sommrarna är något nytt.

Upp till toppen
Annons: