Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 5748 ggr
Chestnut
2012-06-22 23:10

Insektsbett

Jag får sådana där "underbara" (eller inte) stora blaffor så fort jag blir biten. Blir ett stort, uppsvullet utslag som sedan övergår i en blåsa som spricker och sen blir det ett svårläkt sår för att slutligen bli ett fult ärr om det vill sig illa. Med "stort" menar jag minst en fem krona i omkrets, oftast som min egna handflata minus fingrarna, ibland ännu större…

Fick tips om att kleta på Xyloproct för ett tag sedan och det lindrar lite. Annars så används Hydrokortison salva flitigt, finnns receptfritt också. Allergitabletter blir jag så vansinnigt trött av.

Vad gör ni mot era insektsbett? Förebygga, hur? Är det någon mer som får en såpass kraftig reaktion?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Aquelegia]
2012-06-22 23:42
#1

Har fått så kraftigt av okänt ursprung annat än någotn stickande insekt. Annars kliar jag sönder vanliga insektsbett. Dock så blir det inga stora blåsor bara en liten vätskefylld sak på dom stora betten. Inte blir svullnaden stor som en handflata heller dock för mig enormt.

[Tassy]
2012-06-23 01:54
#2

Har du testat aerius?  De ska helt enkelt inte ha trötthet som biverkning.

Tessen
2012-06-23 02:53
#3

Jag tar Aerius mot min extrema pollenallergi och pollenet påverkar även min astma väldigt negativt och jag har inte blivit det minsta trött av dom tabletterna en enda gång, inte ens första dagarna. Annars sover jag i timmar efter jag tagit tabletten första dagarna/veckorna med andra antihistaminer.

Dom är absolut värda att testa om man inte orkar med ännu mer trötthet pga en medicin till! Läkarna brukar vara helt okej med att skriva ut dom (dom finns inte receptfritt) och jag har inte märkt av en enda biverkning under våren och sommaren nu när jag tagit dom, till skillnad från alla andra sorter jag testat som gett trötthet/dåsighet, huvudvärk, magproblem och främst illamående, blev yr och blodtrycket åkte berg och dalbana.

Så har man någon form av allergiska problem och behöver antihistaminer så tycker jag absolut att man ska testa Aerius för att se om dom hjälper just eftersom man slipper alla obehagliga biverkningar och framförallt tröttheten!

Det enda negativa är väl priset då dom kostar runt 300kr för 100st, just eftersom det är en av dom nyaste allergimedicinerna. Men då dom är receptbelagda så går dom ju på högkostnadsskyddet.

/T

Chestnut
2012-06-23 09:34
#4

Eftersom jag inte har någon allergi (mer än mot läkemedel) på papper kan jag tänka mig att VC inte blir överdrivet sugna på att skriva ut Aerius… Foten i munnen Men snart får jag nog pallra mig dit, kan ju inte vara bra för kroppen att lägga såpass stor energi på insektsbett hela tiden.

Med vänliga hälsningar
Chess

Tessen
2012-06-23 19:26
#5

Nej men att du får såna stora utslag tyder ju på att du är allergisk mot insektsbetten och då skulle ju antihistaminer hjälpa dig. Det kanske kan få svullnaderna och såren att inte bli så stora iaf. Jag märke ju själv hur mycket blindbromsar det var ute hos hästarna och dom gör ont att bli biten av och har man då en överkänslighet så pumpar kroppen ut mängder med histamin så det blir en jättereaktion! Så eftersom du bor på landet tycker jag att du borde ta såna tabletter i förebyggande syfte under dom varma sommarmånaderna när dom krypen är som värst! Allt från blindbromsar till mygg och älgflugor!

/T

[Aquelegia]
2012-06-23 20:02
#6

Det har inte alltid något med allergi att göra. I skrivandets stund igår upptäckte jag att jag vart hel svullen på halva underarmen. Kunde kupa min hand runt svullnaden. Härstammade från myggbett. Idag är det fortfarande jättesvullet. Resterande myggbet betedde sig "normalt"

Annons:
Tessen
2012-06-23 20:11
#7

Okej. Nej det är klart det inte alltid är allergi, men när det blir såna bölder, blåsor och sår sen stora ärr så kan det ju inte skada att testa om antihistaminer hjälper.

/T

[Aquelegia]
2012-06-23 22:10
#8

#7 Juste missade ärrgrejjen men det kan ju ha sin förklaring i edsen beroende på vilken typ det är. Vissa har ju mer ärrbildning om jag minns mig rätt från att ha skumläst igenom några artiklar.

Självklart bör man testa något som lindrar.
Dom där standard steroidsalvorna ,minns inte vad dom heter, hjälper i alla fall inte när man väl fått betten.

Ladydragon
2012-06-24 01:51
#9

för att förebygga så är kanske myggmedel något? sen att försöka hålla sig inne kvällstid,ha ordentligt med kläder på sig

8# menar du kortison salvor i så fall har du fel dom hjälper men man måste ju smörja hmm 2 gånger om dagen i minst några dagar Obestämd det hjälper inte att kladda dit lite salva nån gång ibland o tro det funkar man måste lägga upp en behandlingsplan..

reagerar man kraftigt på myggbett så brukar det va histaminer som utlöses och som kan lindras med antihistaminer

min son när han va liten så reagerade han kraftigt på myggbett rekommendationen då var kortison salva antihistamin medicin och vid något tillfälle fick han även kortison (om jag minns rätt)

mitt råd är att du söker läkare och visar hur det ser ut och får hjälp med vilken behandling som passar dig bäst

rogart-63
2012-06-25 11:04
#10

Salubrin brukar hjälpa mig . Brukar oxå få såna där stora "blaffor" men  får inga blåsor utan dom kliar istället. Då brukar jag använda Salubrin. Kyler skönt och stillar kliandet.

hus-musen
2012-06-26 16:07
#11

Får oxå galet stora kliande märken av insekter, pappa med så det ligger väl i släkten. Tydligen en allergisk reaktion. Har ätit vanliga allergitabletter men de gör väl inte så extremt mycket, blir mest trött.

Jag är övertygad om att småkryp ogillar svartpeppar,grönpeppar, vitlök och annat så det äter jag. Har faktiskt fått mindre bett sen jag började.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: