Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 6432 ggr
[Aquelegia]
2012-06-13 21:25

Ryggen

Hur många av er har problematik med ryggen?

Jag har så fruktansvärt ont i ryggen nu så jag kreperar snart. Har lyckats knäcka till lite emellanåt genom att stretcha ut axlarna rejält eller kuta utav bara f*n.

INGET hjälper. Gör ryggen ont då jävlar gör det svinont. Har en konstant grundsmärta i framförallt axlar och nedre delen av ryggen men nu gör HELA ryggen ont och då vet jag varken in eller ut. Hålelr mig hemma hela dagen för jag ändå inte klarar av att gå för ryggen ger med sig.

Tänkte om det var specifikt för mig då jag gick med ryggskott och överbelastning så länge så det satte sig kroniskt eller om ni andra också har det ?

Annons:
Chestnut
2012-06-13 21:32
#1

Ryggont är nog inget ovanligt och vet att många med EDS får ta muskelavslappnade (Norgesic eller Paraflex tänker jag på främst) när deras ryggar just är extra jäkliga. Är ju många små leder som ryggen består av och sen mycket bindväv och muskler kring… Du har möjligen inte smärtskolios?

Själv har jag gjort min beskärda del av ryggröntgen, men då var det lite mera akut eftersom jag hade känselbortfall på "fel" ställe. Får du känselbortfall eller svårt att gå, eller om ett ben släpar MÅSTE du ringa 1177 eller VC!

Hoppas att du kryar på dig snart!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2012-06-13 23:36
#2

Jag har till och  från extrema problem i ryggen, när det är som värst domnar benen/underlivet bort. Bryr sig någon läkare om det och vill göra röntgen? Nope. "Du har säkert diskbråck" heter det, sen blir det inget mer med den saken.

RuiXue
2012-06-14 00:34
#3

Haft problem med ryggen i många år. Alltid en grundsmärta i ryggen och ibland får jag så ont i ländryggen att benen låser sig. Ibland får jag så ont i hela ryggen att jag inte ens orkar stå upprätt för det gör så ont. Får låsningar i bröstryggen där jag också tydligen har en mindre skolios (fick veta att jag har en krök typ 2004 och den syns för ena axeln är längre ner än den andra). Fick under 2003-2006 ofta och lätt genomjävliga ryggskott, men det har blivit bättre sedan akupunkturbehandling 2006 tack och lov. Men helt klart, vissa dagar hade det vart skönt med en ordentlig korsett som stöttar upp!

I övrigt så smäller det till i ländryggen flera gånger i veckan, börjar fundera på om det är kotor som glider runt eller vad. Ibland får jag tokont och ibland inte.

Jennie


hus-musen
2012-06-14 11:00
#4

Jo, har alltid ont i ryggen, övre eller nedre delen först och främst. Men ibland hela. Låsningar i revbenen är ju standard med inflammerat brosk.

Har ingen skolios alls vad jag vet, rak och bra rygg. Tydligen något platt sa läkaren men det fattade jag inte vad han menade med.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-06-14 12:29
#5

#4 För min del är det tvärt om, jag har så mycket svank, att när jag ligger på rygg "kan ju en hel griskulting kuta därunder" fick jag höra. Det var tydligen inte alls bra, och skulle stretchas bort. Ja ni kan ju gissa hur bra det gick.

[Aquelegia]
2012-06-14 12:51
#6

Ojoj vad många svar.

Vad är smärtskolios?
Har alltid haft rak och fin rygg som någon nämnt nästan lite för rak dock har jag svårt att ligga rakt när jag ligger på rygg och det svankar ofta.

Som sagt ingen som ens tagit någon ordentlig titt på mig. Alla bara stödjer sig mot HMSen som jag inte ens är riktigt diagnostiserad för. Får damp, idag är ingen bra dag.

Funderat på att börja stretcha igen då jag framförallt lediga dagar märker hur otroligt stel jag blivit. Kä'nns som om någon snärtar mig i nacken och ryggen när jag böjjer mig framåt.

Annons:
hus-musen
2012-06-14 12:59
#7

#5 Haha en hel griskulting ^^

Jag har googlat lite på platt rygg, verkar inte finnas mycket info om det. Kan ju inte gå och svanka liksom Tungan ute

Qui dormit, non peccat

 


oskartoller
2012-06-17 20:06
#8

Jag har oxå konstant ont i ryggen ibland så jäkligt att det är svårt att andas.

Får sitta och försöka sova i hörnet på soffanFoten i munnen

Min vänstra arm är konstant avdomnad och vänster benet brukar hänga utanför bildörren när jag stänger den.

Men får man någon hjälp? Nej jag får hjälp den dan båda benen är avdomnade eller inte kan hålla kiss/bajs.

Har varit så här i 10år men jag hoppas fortfarande på mirakelFörvånad

z12
2012-07-28 05:07
#9

Jag hade jätteont överallt och så bestämde jag mig för att åka till södra Italien över hela november år 2008,, och där släppte allt det onda av sig själv, men jag hade en skada som visade sig när jag gjorde alltför felaktiga rörelser. Men om jag inte rörde mig alltför mycket så kände jag mig smärtfri och som vanligt. Pröva kanske? Vandrarhem 120kr.

[Aquelegia]
2012-07-28 22:30
#10

#9 Har ingen skada utan är en överrörlighet som gör att ryggkotorna låser sig och lever sitt egna lilla liv. Skall dock iväg på solsemester en vecka och hoppas innerligt det lindrar värken lite iaf.

qawqaw
2012-11-23 09:32
#11

En till plattrygg här. Jag har aldrig hört benämningen smärtkolios men det kanske är en sån skolios jag har? Jag har hela mitt liv på alla undersökningar fått höra att rakare rygg har dom aldrig stött på, sen för några år sen fick jag en låsning i ländryggen ut över det vanliga och kunde inte räta ut ryggen och inte heler kunde jag sitta. Efter 4 timmars hård massage och ett konstaterande på bäckenförskjutning så tog massösen tag i min fot och drog lite lätt och det sa popp och bäcken förskjutningen släppte. Eftersom jag var borta för 5gången på 3 månader på jobbet hamnade jag i utredning, ergonomen på jobbet ville latförklara mig närjag sa att mina arbetsuppgifter orsakade ryggproblemet. Jag hade företagsläkaren i ryggen som skickade mig på röntgen och fick då veta att jag hade en skolios som kunde ha uppstått av felbelastad rygg och muskelspänningar.

Mitt största problem har alltid suttit i ryggen och redan som 15 åring hade jag haft fler "ryggskott" och "nackspärr" än någon annan. Jag har en underbar syster som har gått lite massage kurser och är intresserad att anatomi och zonterapi ch akupressur och utan henne att jag inte klarat att gå. Idag just nu när jag sitter här har jag en låsning från svankotan till ca mitt på ryggen, när jag ska resa mig upp så är jag så stel och låst att det tar ca 1 min att räta upp ryggen.

Jag var hos in hand arbetsteurapet i måndags och fick lite streschövningar för att släppa låsningar mellan skulderbladen, jätte effektivt för stunden men det känns som jag har fått världens blåmärke stort som en handflata där.

Blev en novell så jag får be om ursäkt till er som orkade läsa klart.

[Aquelegia]
2012-11-24 00:51
#12

#11 Samma här, läkare har alltid sagt att finare ryggrad får man leta efter. Haha, inte hjälpte det för här sitter jag nu idag med ryggvärka dagligen ^^ Det tog mig 1 år med enorma mängder knäckingar, tränig och ergonomiskt träning för att hålla det ifrån veckovisa låsningar. Jag är nu nere på 1 låsning i månaden dock. Sitter dock sedan 1 vecka tillbaka med rejäla knakingar i svanskotetrakterna (vet inte riktigt vad som kansar). Ojjar själv till när jag hör hur det brakar när jag reser mig upp. Det var Akupunkturen som gjorde att dom stora låsningar släppte i nedre ryggen förutom små flyttningar som smärtar till. Övre ryggen har jag då jag har för svag bröstrygg men just nu är för värkpåverkad så då gör träning skada mer än nytta. Träna ALDRIG när kroppen är på hög smärtnivå!!!! Enda du kan göra då är stabiliserande övningar!

Det är jättebra att du fått reda på varför du får låsningarna (när massören drog i foten och bäckenet rättade till sig) felbelastning i bäckenet leder till ryggproblematik. Det kan även komma direkt ifrån fötterna så först och främst behöver du få ordning på just fötterna!

Smärtskolios sedan är när man har varit låst så länge att musklerna av ren vana fortsätter dra fel på kotorna då musklerna tagit över ryggradens stabiliserande "uppgift" Det är ett helsikes fram och tillbaka jobb med knäckningar/träning innan det släpper ihop emd akupressur men SEN sen finns det faktiskt ljus i tunneln. Visst attan är ryggvrken hemsk men det finns inget värre än ryggvärken när lsningen pockar på! Numera springer jag raka vägen till sjukgymnasten direkt när jag låst något. Då minskar man risken för långvariga negativa bieffekter.

qawqaw
2012-11-24 08:26
#13

Jag blev skickad till sjukgymnasten på min förra arbetsplats, han började med att fråga om jag hade några tidigare skador. Han skakade på huvudet och sa det var ju inte bra, alla dom övningarna han hade förberett för mig fick jag helt plötsligt inte göra.

Jag har tränat mina fötter förr så jag har en bra bas, det enda är att dom yttre ledbanden är nog förlappade av alla stukningar.

Annons:
Anterrabae
2012-11-24 23:08
#14

Jag rekommenderar Osteopat framför sjukgymnast, hen kan det sjukgymnasten kan och mycket mer. Har man en kropp som inte klarar att knäckas rätt, så fixar hen det på annat sätt :) Jag skulle nog inte kunna gå idag om jag inte haft mina osteopater genom åren! Mild och snäll behandling, på kroppens villkor. Jag springer dit när jag ramlat eller det låser sig eller vid rygg- och nackskott ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: