Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2216 ggr
hus-musen
2012-06-12 14:10

Jobbtips?

Ska till ams för unga funktionsnedsatta imorgon som vanligt, och de vill att jag ska ha tittat på ett ställe där jag kan tänka mig att jobba och ha med mig namn och nummer till chefen där.
Problemet är att jag har noll ideer ärligt talat.. Det jag vet är att det ska vara inomhus, inte innehålla några tunga lyft eller statiska arbeten, vara ergonomiskt anpassat. Inga höga ljudnivåer då jag är väldigt ljudkänslig. Halvtidsjobb.
Alltså ni vet, vad skulle ni vilja jobba med/vad jobbar ni med?

Orkar inte med en sjukskrivning, vill ha pengar nu! Men deras ide om att jag skulle börja på lager och packa varor kan de glömma. Då är jag hellre sjukskriven och bitter.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
kkarinn
2012-06-12 16:01
#1

jag har precis samma problem! så *puffar upp*

det ända jag kommit på är telefonarbeten, jobba i växel, svara på frågor osv.

hus-musen
2012-06-12 16:50
#2

Ja kundservice har jag funderat på oxå, men jag avskyr telefoner efter ett långt jobb inom det yrket plus att det ofta är för stillasittande för mig egentligen. Kan inte sitta längre stunder. Hemma ligger jag alltid, men det kanske inte uppskattas på ett arbete hahaTungan ute

Kontorsassistent i någon form, lite samma sak som kundservice ioförsig men rörligare. 
Egentligen skulle jag vilja bli veterinär men ids inte plugga och är allergisk.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-06-12 17:34
#3

för egen del är det mycket prat om att testa på läkarsekreterare.

hus-musen
2012-06-12 17:39
#4

Hmm läkarsekreterare? Kräver det någon form av ubildning?

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-06-12 17:41
#5

Ja, det gör det.

hus-musen
2012-06-12 17:51
#6

Ah kikade lite, inget snabbfix direkt eftersom jag saknar utbildning helt. Men verkar helt klart som ett roligt jobb!

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
kkarinn
2012-06-12 19:08
#7

haaha jag skulle också vilja bli vetrinär men är också allergisk, Tungan ute

jag gick en personaladministration, administration och ekonomiutbildning på komvux, fick lära mig lite enkelt om sortering av papper, grunkunskaper i bokföring, hur man svarar i telefon,  och löner, kalkylering osv.. (funkade dock inte med min dysleksi) bra program om man vill jobbba på kontor/sekriterare, (ej läkarsekriterare)

men vad är det för grupp du har hamnat i på arbetsförmedlingen, här finns det minsan ingen grupp för unga funktionshindrade har tjatat som bara denRynkar på näsan

hus-musen
2012-06-12 21:37
#8

#7 Vart bor du?

Vet inte hur vanligt det är, men här i stockholm finns arbetsförmedlingen för de över 25, speciella ungdomsförmedlingar för de under 25 och även en speciell arbetsförmedling för unga funktionsnedsatta.

Qui dormit, non peccat

 


Razzora
2012-06-13 09:50
#9

Du skulle ju kunna testa och jobba som någon telefon support eller någon annan sorts support. behöver ju inte vara så stilla sittande. Förresten något du är intresserad av eller något du är duktig på?

Är du intresserad av datorer så kan det ju kanske vara en sak och sitta på någon sorts it-support kanske?

Ger bara lite ideér här =)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Aquelegia]
2012-06-13 12:15
#10

Som det ser ut nu skall jag läsa receptionist först. Har jobbat som hotellreceptionist och det funkade verkligen toppen, hade ingen utbildning. Du kan ju arbetsträna på olika jobb (se då till att det är jobb där det verkligen finns lediga tjänster som du kan få om det funkar för dig)
Under arbetsträning får du rehabiliteringsersättning som är exakt likamycket som sjukersättning. Du förlorar inget på det och kan närhelst återgå till sjukskrivning om det inte funkar för dig. Då riskerar du inte att förlora din sjukskrivning och kan testa vad som funkar för dig.

Jag jobbar just nu på café mindre matservering. Kommer återgå till mindre pass som servitris efter semestern då jag behöver lite utmaningar för huvudet så jag inte segar ner mig.

hus-musen
2012-06-13 12:17
#11

#9 Skitkass på datorer verkligen :/ Klarar av det normala hemmabruket, men absolut inte som teknisk support eller liknande.

Jag är ju lastbilsmekaniker från början, har jobbat en hel del som reservdelspersonal och kundtjänst. Så det är något jag vet är bra på. Men svårt att få jobb inom när jag bara söker halvtid och innebär en hel del dataknappande. Fingrar och handleder är inte så fötjusta i att skriva tangentbord. Men har sökt lite sånt för att se om det kanske finns en chans.

Bra ideer är alltid välkomna! Glad

Qui dormit, non peccat

 


hus-musen
2012-06-13 12:19
#12

#10 Grejen är att jag får ingen sjukersättning för jag är nollad hos försäkringskassan. Att vara sjukskriven ger inga pengar för mig som det är nu.
Däremot söker jag aktivitetsersättning, som jag hoppas på att få. Men det kan ta upp till 3 månader..

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-06-13 13:41
#13

Jag skulle ju blivit utförsäkrad hos försäkringskassan men arbetsrehabiliteringen gjorde att jag fick utökad. Kanske går att göra det trots att du redan är utförsäkrad?

Annars kan du ju arbetspraktisera för det ger ju aktivitetsersättning, men jisses vad man får vara AF upp i hälarna för att något skall hända.

Annons:
[Aquelegia]
2012-06-13 13:43
#14

Juste när det gäller vad för sorts jobb skulle jag inte rekommendera ett alltför stillasittande för då tappar man i muskler. Ett varierat arbete vore bra. Kanske börja som jordgubbs/glassförsäljare om sommrarna?

hus-musen
2012-06-13 13:46
#15

Jag kan ju begära rehabilitering men eftersom den är samma som sjukpenningen så får jag inget mer än att det står på ett papper.
Mmm arbetspraktiserar jag får jag 70 kr om dagen. Vilket är ett skämt, tänker inte arbeta hårt för den summan. Jag får 70 kr om dagen om jag bara sitter hemma och letar jobb och går till sjukgymnast mm oxå..
Jag vill ha ett fast jobb med en vettig lön eftersom jag ska betala hyra, mat och annat elände.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: