Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2389 ggr
[Aquelegia]
2012-06-10 23:50

Andra smärtor gör livet lättare!

Trodde min tandköttsinflammation av helvetet var över det värsta imorse men icke.
Har tänkt så mycket på min stackars svidande mun som inte ens kunnat le idag så jag glömde av höfterna hihi.

Ibland är det ganska skönt att ha något som värker som är synligt så man känner sig lite normal ^^

Idag har jag alltså knappt haft tid över till min vanliga värk. Skönt!

Annons:
hus-musen
2012-06-10 23:55
#1

Jo visst är det "skönt" med distraherande värk! Då glömmer man det gamla vanliga Skrattande

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-06-10 23:58
#2

#1 Enda är att min inflammation varar så är lite orolig. Fysiskt hade jag gärna sluppit den extra värken men osykiskt är det skönt att fokusera på något "normalt" och botningsbart ^^

[Tassy]
2012-06-11 02:12
#3

Du kanske behöver antibiotika? Just inflammationer i munnen ska vi vara extra försiktiga med.

[Aquelegia]
2012-06-11 11:18
#4

#3 Har på mald nejlika superbra drar ur varet, vill inte ta antibiotika i onödan då det ju påverkar hela kroppen. Minns dock inte riktigt varför jag fått hålet, tror mig vagt ha råkat få upp en skiva bröd där. Är faktiskt superrädd för att det skall gå till rothalsarna då det är väldigt nära tänderna. Är det tandläkare eller läkare man går till?
Så kan dom kolla om det är något att oroa sig för.

[Tassy]
2012-06-11 12:07
#5

Ja, det är tandläkaren du ska gå till. Kanske kan dom hjälpa att spola rent om du har en ficka/hål?

Chestnut
2012-06-11 12:22
#6

Håller med Tassy, marsch iväg till tandläkaren!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
rogart-63
2012-06-11 14:24
#7

Finns nåt som heter Corsodyl på apoteket .Finns både som munhålegel och typ munskölj.Borsta med det några dagar.Jag tycker gelen är bättre då kan man styra var man vill ha den  Det brukar funka när jag haft inflammation .

hus-musen
2012-06-11 14:29
#8

Istället för nejlika, torkad salvia är varutdragande och funkar super. Mycket bättre än antibiotika. Smakar f*n däremot!
Lägg ca kryddmått i ett paket du viker av hushållspapper och lägg emot. Har du för mycket kommer du börja må illa.
Vill man verkligen rensa så funkar det med att gurgla munnen med valfri sprit eller whiskey efteråt. Obs inte svälja, även om det kanske kan hjälpa om man sväljer tillräckligt mycket Tungan ute

Pappa gjorde så när han fick en inflammerad salivkörtel i munnen, gick väl över ett år med antibiotikakurer men skiten kom tillbaks hela tiden. Mindre kul när han som jag har svårt med antibiotika. Dit med salvia och efter några dagar blev han helt bra och det har inte kommit tillbaka på 3 år nu ta i trä*

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-06-11 15:48
#9

Jag har corsodyl hemma om du vill testa (jag är allergisk så det är knappt taget ur den). Jag fick det på inrådan av tandläkare i kombination med flagyl tror jag det var. Jag hade så stor infektion att jag inte kunde öppna munnen. Fick leva på buljong/soppa i sugrör i flera veckor.

hus-musen
2012-06-11 16:32
#10

Corsodyl är starkt, fräter sönder munnen på mig. Men sambon gillar den och tycker den funkar.

Qui dormit, non peccat

 


rogart-63
2012-06-11 20:40
#11

Corsodylen innehåller alkohol.Säkert den som fräter i munnen  Finns nåt som heter Paroex som oxå inehåller clorhexidin .Betydligt mildare än Corsodylen

Tessen
2012-06-11 21:31
#12

Man kan också köpa ren klorhexedinlösning. Läs om det här.

/T

[Aquelegia]
2012-06-11 22:57
#13

Jag är jättekänslig i munnen kan inte ens tugga vanliga minttugummin utan att få tårar i ögonen.
Likadant med tandkräm. Nejlika bedövar vilket är superskönt och är antiinflammatoriskt.

Har varit nogrann med att tugga på andra sidan och skölja ur munnen med vatten efter maten INGET kaffe eller läsk eller nått. Är ömt men svider inte längre. Skall köra nejlika inatt igen. Isf har jag lyckats få bort inflammtionen på knappa 3 dagar ^^

Annons:
[Tassy]
2012-06-11 22:58
#14

Håller tummarna. Glad

Upp till toppen
Annons: