Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 6668 ggr
kkarinn
2012-06-06 09:51

blåmärken

Hmm får ni också blåmärken, stora som små runt knän som ni gått långt.

jag kan känna på kvällen hur det värker i ena knät tex för jag använt det mycket, och morgonen därpå har du ploppat upp massa blåmärken´runt omn kring, samma sak med tex en handled. även om jag aldrig har slagit i mig.

och jag undrar varför? är det något som spricker där inne?! är jag ensam om detta?

(jag har eds-hypermobiblabla och klassiska varianten)

Annons:
Tessen
2012-06-06 10:40
#1

Jag har inte bekräftad HMS/EDS men jag får blåmärken som dyker upp från ingenstans jag också. Hela smalbenen och knäna är ofta fläckiga, även armarna och eftersom jag har extremt ljus hy, lätt genomskinlig för blodkärlen syns väldigt väl, så blåmärkena lyser verkligen i allt från blått och lila till gult och grönt så jag går sällan barbent på sommaren eftersom jag tycker det är fult när det syns så väl så jag skämms över det!

/T

Chestnut
2012-06-06 10:43
#2

Har så fortfarande, var värre innan knäskålsoperationerna. Så där ser jag min koppling; knäskålen rör sig (ibland helt ur led men det kan räcka med att den bara flyttar sig lite grann och drar i retinaklet som håller den fast) - bristningar i ligamenten runt om - blåmärken efter.

Men som sagt, mitt har minskat efter knäskålsoperationerna även om jag fortfarande får blåmärken ibland. Kan tänka mig att det är samma sak i till exempel handleder, det blir små bristningar i ligamenten.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2012-06-06 11:17
#3

Ja blåmärken runt knäna och över handen får jag lite då och då, utan orsak. Inga stora men tillräckligt för att jag ska se lite fläckig ut ibland.

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
2012-06-06 11:23
#4

Jag får blåmärken lite varstans och i 9 utav 10 fall har jag inte någon aning om hur jag fått dem. Har hänt att jag fått osynliga men ack så ömma blåmärken runt knäna. Har inte bekräftad EDS men misstanke.

Jennie


kkarinn
2012-06-06 11:34
#5

ja visste är jag prickig lite här och var,Glad

men som #2 säger är det nog "bristningar i ligamenten runt om"! för det bränner alltid innan blåmärkerna ploppar upp. jag gick ca 3km i går och upp och ner för trappor och nu har jag 8st små runt vänsterknät och 1mega stor på höger… inge kul alls att visa hud nu !

Chestnut
2012-06-06 11:41
#6

Kan tillägga att jag också får blåmärken lite överallt titt som tätt utöver dessa "ligamentbristning efter ansträngning"-blåmärken..

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
kkarinn
2012-06-06 11:52
#7

jag med, är dessutom nästan genomskinlig Rynkar på näsan

oskartoller
2012-06-09 08:50
#8

Aha därför man har blåmärken lite var stans.

Ont som sjutton och riktigt mörklila.

Igår pluppade det upp ett blåmärke på vänstra knogen och ett stort på höger underarm.

Jag brukar tänka att om man gör sig riktigt illa och hamnar på akuten så kanske dom tror att gubben misshandlar än.

Mysko saker som tillhör när man är hms och eds.

Upp till toppen
Annons: