Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 5397 ggr
Chestnut
2012-06-02 12:22

Mycket bluff inom alternativmedicin

Mycket är bluff och båg inom alternativ medicin. En del saker kan till och med vara farliga, exempelvis kiropraktik kring halskotorna kan ge allvarliga komplikationer.

Men djävulsklo kanske är något att luska vidare i…

http://www.aftonbladet.se/halsa/vark/article12597340.ab

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
RuiXue
2012-06-02 13:20
#1

Jag tror på att akupunktur fungerar i och med att jag själv testat och blev bättre utav det. Hade väldiga problem med frekventa ryggskott mellan sensommaren 2003 och tidig 2006 och när det small till i ryggen 2006 så att jag nästan föll ihop utav smärtor så fick jag en eller ett par dagar senare akupunktur och blev bättre redan efter första gången. En enda nål uppe i örat. Fick om jag minns rätt 4 behandlingar på det sättet och sedan dess har jag haft färre och mindre allvarliga ryggskott utav det slaget.

Under problemåren så räckte det att jag skulle ta upp något från golvet så kunde det smälla till i ryggen. När det small till ordentligt 2006 så satt jag på toaletten och skulle dra upp trosorna och byxorna lite innan jag ställde mig upp: PANG i ryggen och så höll hela jag på att hamna på golvet iställetSkrikandes

Men jag tror inte att akupunktur hjälper för allt och alla.

Lite kul bara att de skriver att det kan punktera vitala organTungan ute

Jennie


[Fröken P]
2012-06-02 14:35
#2

Bra att länken lades in även här! Glad

[Tassy]
2012-06-02 21:42
#3

hur kan chiropraktik runt halskotorna orsaka allvarliga komplikationer? jag är mycket intresserad av att veta mer.

Tessen
2012-06-02 22:18
#4

#3 Det är kiropraktorer som inte är tillräckligt skickliga som åsamkat folk skador. Dom 2 kiropraktorer jag gått hos har vridit till nacken ordentligt på mig flera ggr varav den ena även kört in fingrarna i nackmusklerna så pass att det tryckte obehagligt under ögonen för att få bort min spänningshuvudvärk och det är helt sinnessjukt skönt! Kiropraktik öht, när man känner hur alla låsningar släpper.

/T

[Tassy]
2012-06-02 22:21
#5

#4 Ah givetvis, jag är så trött och förvirrad att jag inte kopplade ihop det själv. Ja, det är alltid en risk när man måste manipulera kroppen. Man ska välja sin chiropraktor/naprapat med största omsorg. Glad

Tessen
2012-06-02 22:30
#6

#5 Ja verkligen. Det finns 2 st riktigt bra här i närheten som har ett företag ihop men jobbar i tre olika städer olika dagar i veckan. Sen så är det ju tyvärr inte billigt.

/T

Annons:
[Aquelegia]
2012-06-02 23:12
#7

Otroligt ledsamt att alltid dom där få fallen skall förstöra för alternativa medicinerna. Fruktansvärt att dra en flera tusentals års beprövade medicinalväxter över en och samma kam.

Allt handlar ju om kunskap. Sjukdomar som påstås är obotbara går att fixa med alternativmedicin, nu säger jag inte att allt kan botas MEN mycket av det som anses är obotbart egentligen handlar om en felbalans i kroppen som vanliga mediciner inte kan bota medans alternativ medicin kan reducera/ stärka kroppen så att den själv kan ta hand om det.

Har växt upp med alternativ medicin, kan ju bland annat meddela att mitt körtelfeber stod läkarna handfallna och enda jag fick var skitstarka smärtstillande som gav så fruktansvärda biverkingar att jag höll på att kvävas och trodde på allvar jag skulle dö!

Mor gav mig avkok på lakritsrot och jag kunde andas igen OCH ÄTA en hel måltid för första gången på flera veckor dagen efter. Efter en vecka kunde jag återgå till jobbet trots att flera läkare ordinerat flera veckors sjukskrivning.
Ont i magen, öroninflammationer med mera har lätt som en plätt fixats genom olika medicinalväxter med mera.

Är så otroligt trött på att folk inte kan se längre än vad som presenteras i en artikel.

Borde vara förbjudet med skrämseltaktik. Bara för att staten tjänar på dom såkallade "läkemedlen"

Att någon knäckt fel har INGET med att alternativ medicin är bluff att göra. Det har att göra med att just dessa är bluffar eller bara otroligt klantiga/okunniga.

Chestnut
2012-06-02 23:41
#8

#7 Jag tror på att det finns mycket inom den alternativa världen som såsmåningom kommer kunna få sin plats inom skolmedicinen.

MEN jag gillar att se tydliga studier, ordentligt genomförda som bevis. Placebo-effekten är inte att förringa men den räcker sällan hela vägen. "Beprövad erfarenhet" räcker till mycket basalt men inte f*n tycker jag att det är rätt när folk lovar att bota cancer, MS eller liknande med rent humbjugg och tar tiotusentals kronor för detta. Eller som för ett tag sedan när det fanns en "internet-profet" som bestämt hävdade att obehandlad celiaki hos modern var orsaken till EDS.

Många läkemedel är ju faktiskt från början "medicinalväxter" som man har förädlat och sedan börjat massproducera den aktiva substansen i labb för att det blivit billigare.

Sen är inte den alternativa världen lika kontrollerad med legitimationer och andra slags yrkesbevis utan det finns mycket lurendrejeri helt enkelt som fläckar ner.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2012-06-02 23:57
#9

Detta mynt har två sidor, det finns så mycket bullshit både inom "vanliga vården" och alternativmedicinen. Så många klåpare som inte ar en aning om vad dom sysslar med, men det är enklare att peka finger åt den som inte har forskning i ryggen.

RuiXue
2012-06-03 11:44
#10

Bullshit finns det överallt. Det bästa vore väl egentligen om den konventionella vården var mer öppen för alternativa metoder så dessa kan utvecklas än mer. Traditionell Kinesisk medicin (ofta ansedd som alternativmedicin här i Väst) fungerar bra mot mycket och används än idag, man kan till och med få det på recept utav läkare i Kina. Där finns en något bättre balans mellan alternativ och konventionell. Själv har jag hållt mig till vanliga mediciner när jag vart sjuk i Kina men det har mest att göra med att jag inte kan få i mig flytande medicin och det allra mesta traditionella är avkok av diverse örter som är ökänt för att vara bittertTungan ute

Men jag HAR testat traditionell Kinesisk örtmedicin i tablettform när jag hade en tarminfektion 2010 i Kina. Det i kombination med västerländsk medicin gjorde mig frisk på absolut nolltid! Jag blev faktiskt bättre på några få timmar!

Jennie


hus-musen
2012-06-03 20:24
#11

Ja det finns sjukt mycket bullshit inom den "vanliga" vården, men det är mer accepterat eftersom det minsann finns labratorietester på det. Och då har ändå många av våra vanliga tex värktabletter hemska biverkningar. 
Många av våra växter i Sverige och annanstans kan göra lika stor nytta som en kemiskt framställd tablett, och ibland funkar de även bättre tillsammans med tex koständringar och vanlig motion och rörelse.

Men man måste såklart tänka efter och sålla, en del saker funkar och andra inte.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-06-03 23:41
#12

#11 Välskrivet! Jag vart på riktigt pissigt humör när jag skrev usch får lov att ha blåsning för att logga in på datorn, inte alkolås utan "kort stubin lås"

Jag hoppas att ni tar mina inlägg med en nypa salt när jag tar i för hårt då jag ibland inte inser förän efteråt att det kan tas personligt. Skall tänka mig för och avstå från att skriva när jag har för ont eller är för trött!

I alla fall så har inga traditionella mediciner någonsin hjälpt mig medans mors trädgård hjälpt mig genom svåra sjuklingdagar <3 Men min mor är otroligt duktig med! Hon håller inte på med detta professionellt då det funkar bäst på hemma nivå. Det är ju inga mirakelkurer hon utger sig för att kunna fixa heller såFlört Älskar programmen på svt2 om medicinalväxter. Sitter som klistrad och har numera dylika midicnalväxter på min balkong att lindra både magont, förkylning, illamående med mera.Homeopati har vi aldrig snuddat vid då det är mycket tabletter som lätt kan bli bluffar. Vi håller oss till bevisade medicinalväxter!

[Tassy]
2012-06-04 00:34
#13

#12 Det blir lätt så när man har något att vila sig emot, så kommer någon och risar det, då blir man på defensiven och vill försvara. Jag reagerade likadant över kritik mot naprapater, men jag fick ta mig själv i örat. Tungan ute

Det viktiga här är ju att vi har förståelse för varandra, vissa dagar är vassare, vissa dagar behöver man förståelse.

Mitt favoritordspråk lyder:

"Äska mig som mest
när jag förtjänar det som minst 
för då behöver jag det som bäst"

Annons:
hus-musen
2012-06-04 11:00
#14

#13 Det där ordsrpåket hade vi på en broderad tavla när vi var små :)

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-06-04 13:07
#15

Jag ska försöka skaffa en tavla med det och ha det på väggen jag med.

Upp till toppen
Annons: