Annons:
Etikettmyndigheter-sjukvårdsorganisation
Läst 3231 ggr
Chestnut
2012-06-02 11:32

Enklare att spärra journal i VG region

Från och med 1 juni är det för patienter i Västra Götaland enklare att spärra sin journal. Det krävs bara ett samtal till spärr- och loggservice (0774-44 10 10) för att få blankett hemskickad som sedan lämnas in hos valfri vårdgivare. Öppettiderna för spärr- och loggservice är: måndag 9-19, tisdag-fredag 9-16. Dem kan man även ställa frågor till som rör journalhållning.

Länk till 1177.se där det finns mera information kring detta.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
2012-06-02 11:38
#1

Jag ska ringa direkt på måndag morgon och ordna detta för egen del, mycket välkommet!

Dock är jag rädd att detta kommer att missbrukas, att många spärrar sina journaler lite i onödan bara för att dem har avvikande mening mot läkarens proffessionella åsikt. Trots allt försvårar en journalspärr vårdpersonalens arbete.

Själv kommer jag att spärra då det finns anteckningar som är fullständigt onödiga för oinsatta att läsa eller överhuvudtaget känna till och innehållet påverkar min vård negativt. De som behöver känna till dessa bitar gör redan det och jag ser ingen som helst mening i att andra ska läsa det bara för att jag råkar bli deras patient av annan anledning och de vill stilla sin nyfikenhet. Nej, lika bra att spärra tills Soc. styrelsen har utrett de händelserna.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2012-06-05 17:48
#2

Hur funkar det i stockholms län? Kikar på hemsidan och hittar inget mer än kontakta din vårdgivare.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2012-06-05 17:53
#3

#2 Tror nog att du får ringa det aktuella sjukhuset och fråga helt enkelt. Eller patientnämnden… Hittar ingenting om hur det funkar i stockholm faktiskt Obestämd

Jag väntar på att mina blanketter ska komma så ska de fyllas i och lämnas in. När man ringer är de skyldiga att upplysa om vissa saker och reda ut om man är vid sina sinnes fulla bruk så därför går det inte att sköta via internet. Men hon jag pratade med var jättetrevlig Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2012-06-05 17:55
#4

Ah okej, näe sthlm har dålig information, jag hittar inte heller.
Haha jo, vid mina sinnens fulla bruk är jag nog, så det borde inte vara några problem haha ^^

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
2012-06-05 23:45
#5

Tipsade min goda vän om detta. Hon trodde inte det skulle hjälpa för henne men jag tror faktiskt det skulle hjälpa så ska nog ändå rekommendera henne att spärra sin journal. Hon fick nämligen skillnad på läkarvård på sjukhus nyligen efter att personalen läst journalen från en annan mottagning. De behandlade henne mycket väl innan de läst journalen sedan blev hon stämplad som inbillningssjuk mer eller mindre trots att hon ÄR mycket svårt sjuk!

Jennie


Upp till toppen
Annons: