Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 4327 ggr
[Aquelegia]
5/26/12, 12:23 AM

Ortoser för arbete, arbetsgivaren ansvar

Någon knasig ändring som gjorts som innebär att ortoser man behöver för att kunna arbeta får ens arbetsgivare stå för. DOCK finns det inget krav att arbetsgivaren skall betala det åt en, så antingen får man hoppas på snäll arbestgivare, snäll "ortosutlämnare" eller att man har ett jobb man inte har någon skaderisk på.

Jag fick ett par handledsortoser utskrivna nu men kommer inte få fler sen. Trots att dessa kommer hjälpa mig enormt i vardagen så är det ju huvudsakligen till för arbetet. Jag tänker inte ljuga för min arbetsterapeut så får se, hoppas ortoser inte blir utslitna på ett tag!

Har ni hört detta förut och vart kan man läsa om denna ändringen?
Kan det ha att göa med att Arbetsförmedlingen ger ekonomiskt stöd för vissa saker. Att arbetsgivaren kan ansöka om stödet för ortoser?
Då verkar det ju plötsligt rimligt att det ligger i AF:s intresse inte sjukvårdens.

Annons:
[Tassy]
5/26/12, 3:50 PM
#1

Men det låter ju helt kokobello!

Ortoser är en förbruksvara, dom kan ju inte bara ge dig ett par och säga "that´s it, nu får du inga fler!" Skrikandes vad är det för jäkla dubbelmoral!?

hus-musen
5/27/12, 11:50 AM
#2

Jodå de kan de faktiskt. I många landsting så är det något du får betala själv, de kan bjuda på första omgången men inte fler.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
5/28/12, 11:47 AM
#3

#2 Det fungerar inte så i vårat landsting, jag och TS är nästan grannar, och jag sitter på en hel kasse ortoser.

hus-musen
5/28/12, 11:55 AM
#4

#2 Lite olika vem man pratar med i sthlm oxå, jag har fått handledsortoser, men bara en omgång. Vill jag ha fler så kostar det. :(

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
5/28/12, 11:58 AM
#5

men det känns ju helknas. Sthlm vet jag dock är lite speciellt med sina indelningar av områden, men annars ska det vara lika för alla inom samma landsting.

[Aquelegia]
5/28/12, 12:03 PM
#6

#3 Det är en ny ändring som kom nyligen hade jag bett om det i början av sjukskrivningen hade det inte varit något problem. DOck så visar det sig att jag har mer användning av ortoser i hemmet. Trodde jag bara skulle behöva vid lyft på jobbet men mina kramper visar sig komma från dataanvändning och använder jag ortoser släpper det vilket ju plötsligt ger mig möjlighet att klara av lyft på jobbet utan ortoser då jag har mer kraft i händernaGlad

Annons:
[Tassy]
5/28/12, 12:04 PM
#7

#6 Så det kommer att gälla överallt här nu? Rynkar på näsan

[Aquelegia]
5/28/12, 12:05 PM
#8

#7 Vad jag förstod det som Obestämd

lightseeker
5/28/12, 1:02 PM
#9

japp nya regler, reumatiker får inte längre kostnadsfria hålfotsinlägg, tex. här i göteborg, men min dotter som har haft en reumadiagnos, och är op. i en fot, får det pga. fortsatta besvär.

Där är det alltså op. som gör att hon är prioriterad

[Tassy]
5/28/12, 3:14 PM
#10

Fy så trist. Rynkar på näsan

[Aquelegia]
5/28/12, 7:52 PM
#11

Nej vad dumt, jag som behöver mina skoinlägg för att räta ut knäna och höften Rynkar på näsan

Nu vart det verkligen inget roligt längre.

lightseeker
5/28/12, 9:31 PM
#12

japp, var och hämtade mina idag, men fick FRUKTANSVÄRT ont av dem, samt besvär på nya delar av foten, som inte har krånglat förut.
Skall det vara så i början eller bör jag undvika att använda dem?

För 1500 kr, så hade jag förväntat mig att det skulle underlätta och inte ge mig nya besvär, men det är en del som måste vänja sig, sa han.
Hur lång tid skall man vänta innan man är van och när vet man om de är högst olämpliga? suck!

hus-musen
5/28/12, 10:03 PM
#13

#12 Omställningsbesvär är vanliga, nu går du för första gången som du borde göra, inte felvinklat eller med fel tryck på foten. Det tar iaf ett par dagar att gå in fötterna så de blir rätt. Min bror tog det 2 veckor för innan fötterna vant sig, men nu går det bra.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Tassy]
5/28/12, 10:52 PM
#14

Jag uppskattar att det tog runt 10 år för mig att vänja mig vid inlägg, och jag avverkade ett antal sulor och ortopeder på vägen.

[Aquelegia]
5/29/12, 12:23 AM
#15

Jag har bara mina inlägg på jobbet där jag står mycket. På fritiden gör det för ont trots att jag försökte med dom i 2 månader så tog smärtorna i fötterna överhand så hellre kämpa med höften och knäna vissa dagarän inte kunna gå av värk.

Sen så måste man vara nogrann med att verkligen sätta fötterna rätt i inläggen då man fortfarande KAN gå fel om man bara vill. Har jag upptäckt iaf.

lightseeker
5/29/12, 7:45 AM
#16

det här låter ju eländigt, att det skall ta månader och år.

Har ju tydligen någon form av cirkulationsfel också, eftersom remiss är skickad till kärlkirurg, vilket resulterar i att fötterna svullnade, tur att jag har fotvänliga och reglerbara skor, men inte ens med dem kommer det att funka om detta förvärras.

Deppig nu

[Tassy]
5/29/12, 10:20 AM
#17

Förstår att du är deppig, det är väldigt tungt innan man är ute ur "tunneln".

Cirkulationsfelet kan höra ihop med t.ex. EDS/andra lite tyngre överrörlighetssjukdomar, men det kan även vara ett fristående problem. Det är ganska vanligt att "vi" drabbas av hjärtfel bland annat. Egentligen ska man få gå på kontroller regelbundet, men det har inte sverige fattat. Jag är själv född med hjärtfel, dock inte särskilt allvarligt, jag har mest problem med att jag aldrig lyckas få bra kondis hur bra jag än tränar, orkar aldrig lika mycket som andra med mera. Lite extra hjärtklappning, och ibland samlar jag vätska. Värst var det sommaren 08, då var hela jag svullen! Då pimplade jag vätskedrivande och till slut släppte det, sen lyckades jag gå ner i vikt, och sen dess har jag inte samlat synliga mängder, även om jag märker ibland att jag gör det.

[Aquelegia]
5/29/12, 12:28 PM
#18

VA hjärtfel huvaligen nu skräms du tassy!Visst har jag hjärtklappningar eller att hjärtat hopparöver några slag men att det skulle kunna bero på hjärtfel visste inte jag. För min del tror jag dock det är stress som busar med hjärtat.

#16 Den där deppiga perioden får du lov att ta med ro, jag vände mig alltid hit när jag mådde/mår som sämst.
Oroa dig inte för att vi skall se dina problem som banala. Skriv på vad hjärtat tynger dig med om du vill.

RuiXue
5/29/12, 12:38 PM
#19

Mitt hjärta gör lite extraslag enligt EKG och Event monitor men det är tydligen väldigt vanligt. Däremot har det inte lyckats att fånga mina yrselanfall på EKG eller monitor och under de anfallen så känns hjärtslagen inte normala. Misstänker dysautonomi i och med att jag har svårt att regulera kroppstemperaturen ocksåObestämd

Men vad gäller ortoser… Kommer nu alla ortoser kosta för patienten? Det vore ju allt annat än bra när man har ortoser som kostar långt över 1000kr per ortos (kollade på nätet vad min knäortos kostade och den gick på 1400 eller nåt)Skrikandes

Jennie


Chestnut
5/29/12, 12:40 PM
#20

När det gäller hjärtfel så har inte EDS-HT eller HMS ökad benägenhet mot "normal" befolkningen. Däremot har de andra EDS typerna och andra genetiska bindvävssjukdomar (Marfans etc) en ökad risk. Oftast är det då MVP som avses, ett relativt "banalt" hjärtfel.

Hjärtklappningar, extraslag och annat kan ha med dysautonomi att göra. Ofarligt men obehagligt. Dock bör alla hjärtsymptom kollas upp för att utesluta allvarligare orsaker!

Bara en liten parantes i sammanhanget Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Aquelegia]
5/29/12, 12:42 PM
#21

#19 Nu backar vi bandet lite!

Det hela handlar om att ortoser som man behöver för att kunna klara av ett arbete, alltså de man klarar sig utan tills vardags, DOM ortoser är arbetsgivarens ansvar.

De ortoser man behöver för att klara av fritids/vardagssysslor står alltså fortfarande sjukvården för.

Jag vill klarar mig utan ortoser på fritiden men behöver det för att undvika skador på jobbet. Jag får alltså inte ortoser från sjukvården.

Dock insåg jag nu varför jag får mina kramper/låsningar med mera i händerna och dom orsakas inte som jag trodde på jobbet utan i hemmet. Så därför ändras nu mina ortosanvändning och jag kan få möjlighet att få fler utskrivna från sjukvården.

RuiXue
5/29/12, 1:01 PM
#22

PUH! Nu kan jag andas igen! Behöver ju ortoser för att klara vardagen. Blev riktigt rädd där ett tagFoten i munnen

Jennie


[Tassy]
5/29/12, 1:37 PM
#23

När det känns som om hjärtat hoppar över ett par slag så är det egentligen extraslag man har, vilket är fullt normalt och ofarligt. Dom flesta har det. Glad

Upp till toppen
Annons: