Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 4131 ggr
oskartoller
5/24/12, 9:54 AM

Medicin som hjälper.

Jag undrar lite vad ni får för mediciner som hjälper på smärtan.

Jag tror jag har fått prova det mesta men inget funkar bra. Tradolan retard tog bort ytterst lite av smärtan. Av muskelavslappnande medel får jag hemsk värk i ryggen av, känns som om ryggraden trillar ihop och kotorna gnider mot varandra.

Smärtcocktail på smärtkliniken fick jag så j*kla ont av.

Smärtläkaren säger bara att jag måste aceptera att det inte finns något medicinskt som hjälper.

Jag mår ju bättre när jag styrketränar men det är inte så lätt jämt när kotorna låser sig hela tiden och bröstbenet ska man inte tala om.

Har ni några bra tips?

Annons:
Chestnut
5/24/12, 9:59 AM
#1

Det beror på vad för någon slags smärta man har, det finns olika typer. Även vart och om man har kronisk värk som finns där hela tiden eller "bara" smärtgenombrott av olika orsaker. Eller en kombination.

Jag har en blandning som hjälper merparten av tiden; Alvedon + oxycontin + egazil. Starka grejer och jag hoppas på att såsmåningom vara nere på Alvedon vid behov bara. Orealistiskt i dagsläget men i framtiden tror jag att det kommer gå, i alla fall i perioder.

Med vänliga hälsningar
Chess

oskartoller
5/24/12, 10:04 AM
#2

Jag har kronisk värk i nacke, böstrygg och bröstbenet.

Min läkare har tröttnat på mig och ger bara panodil forte men det hjälper inte. Jo vid väderomslag är dom guld värda.

Sen har jag ont i hela kroppen, lite olika och beror på vad jag gort.

Mår piss nu när det blivit varmt och svullnat som sjutton, kom knappt i foppatofflorna i morse när jag var ut och pinkade hunden.

hus-musen
5/24/12, 10:05 AM
#3

Håller med #1, det beror på vilken sorts smärta man har. En del klarar sig fint med alvedon, andra behöver nervsmärtedämpande medicin, andra muskel och kramplösande osv.

Men helt klart, träning och rörelse för att bibehålla muskulatur är en bra sak tillsammans med rätt avslappning och medicin vid behov.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
5/24/12, 10:37 AM
#4

Tillägg till #1; jag tar ett tricykliskt antidepp också mot nervsmärtor. Hjälper sömnen. Kanske vore något för dig?

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
5/24/12, 11:32 AM
#5

På kronisk värk har jag turen att bli hjälpt utav citodon, vilket är guld eftersom min mage inte klarar antiinflammatoriska. Mot inflammatorisk värk är det dessvärre antiinflammatoriskt som hjälper, men jag kan inte ta det. Fruktansvärt frustrerande.

rogart-63
5/24/12, 12:51 PM
#6

Jag har Norspan plåster men använder citodon vid smärtgenombrott.Har innan då jag ätit citodon blivit så fruktansvärt hård i magen av kodeinet att jag varit tvungen att laxera .Detta har dock blivit bättre .

Annons:
oskartoller
5/24/12, 8:24 PM
#7

#4 Jag har provat tryptizol maxdos kände inget av dom.

Razzora
5/24/12, 9:19 PM
#8

Håller med ovanstående att man måste skilja på smärta och smärta och vad man kan göra åt det.

Men jag skulle nog tipsa dig om att du skulle byta läkare så att du kan få vettig hjälp. För de ska inte ge upp bara för att de inte hittar vad det är.

Många läkare är sånna tyvärr. Men det finns en del som vågar testa (om du själv vågar och vill testa).

Själv har jag tradolan 50 mg tillsammans med panodil för att få ner smärttopparna. Vilket ungefär fungerar 50 % av tiden. Annars har jag inget mer för just smärta.

Hoppas att du hittar någon läkare som hjälper dig snart.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Aquelegia]
5/24/12, 11:16 PM
#9

TS: Märker med att jag har mycket mindre ont när jag kan styrketräna men några rejäla låsningar har förstört chansen för all sorts träning senaste 3 veckorna och jag har så förbaskat ont så det går inte att bara ta en alvedon. Så otroligt frustrerande att hamna i dessa "svackor" när man helst bara vill kunna köra igång med träningen igen men måste få ner smärttopparna först. Följer denna tråden med spänning, letar efter en gyllene medelväg.

oskartoller
5/25/12, 10:50 PM
#10

Varför ska det vara så extremt svårt att dämpa smärtorna som just kommer från HMS?

Den andra värken jag har kunde ju fixas med tradolan retard men läkaren tyckte att dom inte hjälpte tillräckligt bra eftersom jag fortfarande hade extrem värk i bröstryggen.

Så jobbigt att ha som om någon petar in med fingrar mellan ryggkotorna hela tiden.

Chestnut
5/25/12, 11:03 PM
#11

#10 Hur menar du med smärtor som kommer från HMS? har du andra kroniska smärttillstånd också?

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
5/25/12, 11:47 PM
#12

#11 Både jag och en arbetskollega har problem med bröstryggen, den värken sätter sig i rygg och främst axlarna. Gör svinont det tillhör inte HMS symptomen dock så gör överrörligheten det inte lättare att bli bra igen.

Det Är sjukt svårt att träna upp musklerna i bröstryggen hujedamig.

Har med överbelastning oftast att göra att bröstryggen blir för svag om jag förstod rätt. Så är det i min och min arbetskollegas fall iaf.

RuiXue
5/26/12, 1:23 AM
#13

Tidigare haft maxdos av Tradolan, antingen som depot plus vanlig eller bara vanlig. Funkade knappt, NSAID kan jag ta men det fungerar lika bra som ett glas vatten så ser inget skäl att ta eländet. Citodon kan dämpa grundsmärtor men rår inte på smärttoppar alls! För smärttopparna fick jag efter mycket diskussion med min läkare en liten ask OxyNorm som de två gånger jag tagit en kapsel vart det hittills bästa jag testat mot smärttoppar! Har kronisk muskel och ledvärk pga. HMS/EDS, ingen inflammation i lederna och ej heller nervsmärtor.

Min läkare försökte lura på mig Tryptizol för ett par veckor sedan men tji fick han! Här är en patient som läst på! Läkare skriver ju ut Tryptizol eller Lyrica på lika lösa grunder som de skrev ut penicillin för några år sedan. Tryptizol och Lyrica har fruktansvärda biverkningar angivna och KAN hjälpa på endast viss sorts smärta men är egentligen inte någon smärtmedicin… Förstår inte vad läkare tänker med alltidObestämd

Jennie


Annons:
RuiXue
5/26/12, 1:24 AM
#14

Å, och jag har haft Fentanyl plåster tidigare, funkade prima för grundsmärtorna och förhindrade en hel del smärttoppar.

Jennie


hus-musen
5/26/12, 12:19 PM
#15

Tryptizol och liknande kan fungera utmärkt på nervsmärtor, har man inte nervsmärtor så är det värdelöst. Provade Tryptizol med massor av biverkningar och det fungerade inte.
Pratat med en bekant nyligen som det funkar skitbra för och har inga biverkningar. Så visst kan det funka på rätt person.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
5/26/12, 10:26 PM
#16

#12 Men vad är i så fall "HMS smärta"?

För det låter i mina öron som en möjlig HMS yttring om man har HMS och är därför i mina öron "HMS smärta" likväl som en knäskål ur led och smärtor efter förslitningar i knäna för mig är ett exempel på "EDS smärta".

Det är liksom saker som vem som helst kan ha men i mitt fall är det kopplat till min övriga problematik och mitt genfel = ingående i syndromet EDS.

Detta är precis vad som kännetecknar ett syndrom och särskiljer det från en sjukdom; det är en konstellation av flera olika symptom/skador/besvär som tillsammans ger en bild som säger att du har HMS och i mitt fall att jag har EDS. Alltså för att svara på min egna fråga anser jag att det inte finns något entydigt svar på vad som är HMS smärta eller EDS smärta. Hade det rört till exempel njurstensanfall så hade vi lugnt kunnat säga att det inte är "HMS smärta" däremot…Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

oskartoller
5/27/12, 9:20 AM
#17

#16 Njurstensanfall lindras bra med medicin. Det är väl det som jag har fått lära mig att HMS smärtan är så svår att lindra.

Hade jag bara haft mina kroniska inflammationer i ryggen så hade jag mått riktigt bra.

Mår ni oxå väldigt dåligt i värmen?

hus-musen
5/27/12, 11:49 AM
#18

Näe värmen får min kropp att må bra, den trivs ypperligt!
Men värmen gör oxå att jag mår konstant illa och solen ger mig utslag. Så det är på två vis, men lederna mår bättre.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
5/27/12, 12:19 PM
#19

#16 Nu blev jag lite förvirrad men tror jag förstår någorlunda. Jag vill se så lite som möjligt som hms smärta då jag fortfarande hoppas på att smärtorna en dag försvinner Tungan ute Men visst allt kan ju ses från hmsen då man i normalfall kanske inte skulle gå med så långvariga besvär som är svåra att åtgärda på grund av överrörligheten. Hm lite OT blev det nu.

Chestnut
5/27/12, 1:25 PM
#20

#17 Då har vi olika erfarenheter där Flört Stenar i urinvägar tyckte jag var ett mindre helvete…

#19 Det jag vill komma till är att smärtor inte uppkommer utan orsak. Dvs, "HMS smärta" kommer från små eller stora skador i någon slags vävnad alternativt smärtsensitering till följd av obehandlad smärta.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Aquelegia]
5/28/12, 12:23 AM
#21

#20 Detta får vi diskutera nästa gång vi ses. Jag förstår inte riktigt vad jag läser just nu, fokus och koncentrationen är helt borta. Obestämd

[Tassy]
5/28/12, 11:43 AM
#22

Jag tror  Ches försöker säga att all smärta har en naturlig förklaring, och att "HMS" smärta egentligen kommer av småskador med mera, den finns inte bara till oförklarigt. Glad

hus-musen
5/28/12, 11:58 AM
#23

Ja nästan all smärta har en förklaring, när det gäller överrörlighet beror det på skador på senor, muskler och nervtrådar pga friktion och onormal förslitning, tryckbelastning mm.
Men vem som helst som skadar sig kan få smärta av samma orsaker.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: