Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3217 ggr
[Aquelegia]
5/24/12, 12:08 AM

Smärtor som väcker en

Vilka av er har svårt att sova, vaknar ofta på nätterna med mera på grund av värk?

Har vaknat 4-6 gånger varje natt senaste veckan på grund av värken i krosrygg/ ländrygg och axlar.
Legat med kudde under ryggen, på sidorna både med och utan kudde, på mage både med kudde under och inte, i fosterställning och med knäna uppdragna under mig.

Otroligt svårt att gå upp för mig då jag har så fruktansvärt ont att det är uttröttandde/sövande.
Har hänt många morgnar att jag somnat om och försenat mig till arbetsträningen INTE okej! Då jag börjar jobba på riktit nästa vecka.

Hade tänkt få ordning på sömnen under senaste månaden men icke.
Har knarkat spikmatta men det får ingen långvarig effekt.

Innat sker nästa försök till bra och utvilande sömn annars så har jag läst någonstans att 20minuters powernaps motsvarar 2 timmars nattsömn. SKÖNT då jag ofta powernappar ^^

Annons:
RuiXue
5/24/12, 12:40 AM
#1

Sover som en kratta de flesta nätter. Svårt att somna, svårt att förbli sovande! Vaknar rätt som det är av att jag har förbannat ont i ett knä eller en höft om jag inte vänt på mig på ett tag, eller så vaknar jag av att jag har förbannat ont i en axel för att jag i sömnen vridit armen åt alla håll.

Har Propavan hemma, samt Zopiklon. Propavan hjälper mig sova bättre när jag tar det, Zopiklon hjälper mig att somna om jag tar det. Men sover som bäst när jag tagit Oxynorm och är så smärtfri som möjligt.

En kombination av smärtor, insomnia och att hjärnan går på högvarv som håller mig vaken. Vaknar ofta och känner mig värre på morgonen än jag gjorde när jag somnade. Ibland funderar jag på varför jag ens försöker sova.

Sömnproblemen är bara ett utav många skäl till varför jag inte ens börjat arbetsträna ännu. Viljan finns där men orken finns där inte i dagsläget.

Jennie


[Tassy]
5/24/12, 1:16 AM
#2

Svårt att somna, men vaknar sällan av värken. Däremot kan jag vakna car 5e minut igenom hela natten pga ångest jag ej kan förklara.

hus-musen
5/24/12, 9:41 AM
#3

Svårt att somna, vaknar en hel del. Eller så sover jag inte alls, funderar på om jag många nätter bara dvalar eller sover med ett öga öppet.
Känner igen mig om känslan när jag vaknar på morgonen och mår sämre än kvällen innan.

Qui dormit, non peccat

 


oskartoller
5/24/12, 9:46 AM
#4

Jag kan inte ligga ner längre pga smärtan. Får sitta och försöka sov. Brukar bli 2-3 timmar per natt totalt. Nu är jag ganska van vid lite sömn, har haft det så här i 10årGråter

Prova att sova i fotölj eller soffan, det kan vara bättre än sängen ibland.

Chestnut
5/24/12, 9:55 AM
#5

För min del så har det blivit bättre på senare tid, men utan adekvat smärtlindring vaknar jag ofta av smärta och har svårt att somna. Jag rör mig mycket i sömnen och det har hänt att både det ena och det andra åker ur led…

Med vänliga hälsningar
Chess

kkarinn
5/24/12, 1:06 PM
#6

jag har ibalnd svårt att somna och vaknar 1-4gånger per natt för det gör ont någonstans.

oftast är det nervsmärtor från helvettet som spökar och jag får nån konstig ångest så jag inte kan ligga still. det "kliar" i hela kroppen och jag måste ofta gå upp och gå fast det gör ont.

eller så vaknar jag av att axeln ligger lite tokigt.

jag äter inga sömntabletter (ännu) eftersom jag får panik när jag stoppar i mig tabellet jag inte förstår vad dom innehåller.

Annons:
Razzora
5/24/12, 9:27 PM
#7

Jag har oftast stora problem att somna. Mest pga smärtan i benen.

Oftas så somnar jag av ren utmattning i slutändan. Vaknar säkert mellan 1-6 gånger per natt, beroende på hur pass påtaglig smärtan är.

Jag har propavan vid behov, men jag är så dåsig dagen därpå att jag inte vågar ta dom så ofta, dessutom om inte 1 tablett fungerar så ska jag enligt läkaren ta en till efter 2 timmar. Vilket inte alls fungerar för mig då ungefär 30 minuter efter att jag har tagit nästa tablett så kliar hela kroppen något fruktansvärt. Så då blir det inget sovande den natten :'( vet att jag av misstag (glömsk som man är ibland) tog en extra tablett då jag hade glömt att jag hade tagit den och höll på att krypa ut skinnet. Det som hjälpte var faktiskt att ta en blöt handduk och "tvätta" sig över hela kroppen. Märkligt nog försvann kliandet för en stund.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Aquelegia]
5/24/12, 11:13 PM
#8

Intressant att se vad liknande besvär som håller oss vakna. Utan spikmattan skulle jag inte kunna somna ens en gång, vissa perioder funkar bättre men som någon här skrev att det kliar tillslut på hela kroppen så man inte kan ligga still. Som liten trodde jag jämt att det var kryp med mera som skulle döda mig. Vaknar fortfarande av samma skäl och skriker rätt ut. Trodde det var drömmar men har insett på senaste tiden ATT det verkligen kliar.

Sedan som flera nämnde att det är mycket rörelse under sömnen är inte ovanligt eller vaknar med att något gör jävligt ont efter att något gått snett då man kastat sig så.

Har börjat sluddra och prata med fel ord. SKITPINSAMT! Har sagt mycket märkliga helt osammanhängande/oförståeliga saker.
Förstår inte ens hur jag lyckas säga så helt annorlunda ord, tappar meningar, minns inte vad jag skulle ah gjort, skall göra med mera.

Tipset om att sova i soffan, oja det är det enda som hjälper när jag kastar mig våldsamt i sängen och inte får en blund. Kliandet upphör då inte och förvärras ofta men av någon anledning sover jag bara jag byter från säng till soffa.
Byter ofta sida med sambon när jag inte kan sova med. Dock är jag för trött numera ör att orka bry mig om det :S Vill inte förstöra hans nattsömn heller.

VI VILL HA SÖMN!

hus-musen
5/25/12, 10:07 AM
#9

Håller med, mer sömn åt folket!

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
5/25/12, 4:50 PM
#10

Fåt hela ryggen rejält knäckt idag släppte på dom värsta ställena. Håller tummarna för färre uppvaknaden och att jag skall kunna somna in diekt och inte som igår först efter 2 timmarSkäms

Razzora
5/25/12, 11:44 PM
#11

#10 Håller tummarna för dig att visiten hos kotknackaren hjälper så att du kan få dom välförtjänta timmarna sömn.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
5/26/12, 3:32 PM
#12

Håller också tassarna.

[Aquelegia]
5/27/12, 12:26 PM
#13

Har kunnat somna toppen men sömnen blir tyvärr för kort då jag vaknar snortidigt vid 6 och småslumrar då bara tills jag går upp på grund av att ryggen fortfarande värker.

Ett steg i taget. Passar på att powernapa nu när jag är ledig, trist att sova bort sina lediga dagar men ser det som att et är ju det lediga dagar är till för, att återhämta mig och få ihop vardagen.

Annons:
[Tassy]
5/28/12, 11:49 AM
#14

Fyy, i natt har det varit hemskt! Såklart vaknade jag med ryggskott också till slut! Skrikandes

[Aquelegia]
5/30/12, 7:37 AM
#15

SKITSÖMN! Tänkte vara utsövd idag på första riktiga jobbdagen, kunde jag ju glömma, tog mig tusen år att somna och vaknade var och varannan kvart. Tack och lov jobbar smabon kväll så är ensam hemma och kan sova middag efter jobbet.

Upp till toppen
Annons: