Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 9809 ggr
[Aquelegia]
2012-05-17 17:31

Snapping Hip

Har massa frågetecken kring detta. Berätta gärna allt ni vet så jag blir lite mer fördjupad i problematiken.

Skall ta upp detta med min höft med min sjukgymnast imorgon så önskar mer information så att jag kan ligga steget före sjukgymnasten ifall han inte känner till detta.

Annons:
[Aquelegia]
2012-05-17 17:38
#1

Såsom jag förstått det bero det på musklerna i gluteus mediusmuskeln i stjärten, stram höftböjarmuskulatur som glider över höftbenets insida vid rörelse eller tensor fascia lata-muskeln. Även andra faktorer.

Det jag i alla fall har förstått att jogga och dylik aktivitet är big nono för mig och det är stretchning som gäller. DEt min sjukgymnast sagt åt mig att INTE göra trots jag sagt att kramperna släpper då.

Chestnut
2012-05-17 18:50
#2

Här står lite om snapping hip och hur det behandlas.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2012-05-17 20:49
#3

Operationen känns inte som någon bra lösningen om det skulle visa sig att jag har problem med bindväven. För då skapar kanske muskeln, om den kapas och växer ihop med bindväven, problem. Hittade faktiskt en toppen sida som jag skall skriva ut till sjukgymnasten imorgon angående orsakerna till snapping hip där det står lite triggande "oftast sätts fel diagnos då det beror på olika muskler beroende på person och vården ofta inte har kunskap nog hehehe det kommer få igång sjukgymnasten.

Bra att det stod i din länk att det är sjukgymnaster som kan hjälpa en med höfterna. Då kanske jag inte behöver gå till ortoped ändå. Som sagt min sjukgymnast är skitduktig på att lösa problemen. Men han ser inte problemen/orsakerna innan jag själv letar reda på kunskap om det.
Då sjukgymnasten är nyfiken på att testa ortoser på mig tänker jag ge honom en hint om att KÖR PÅ!

Tack gode gud att du utbrast "snapping hip" igår.
Vågar inte ta ut något i förskott men det kan så otroligt mycket möjligt vara det då jag har haft så förbaskat ont av att gå i rask takt, trappor, cykla, löpa med mera.

Kanske bra att jag tog artroxkuren ett tag för att bli bättre och kunna få lite mer ork över till att ta besvären och börja grunda på vart allt kommer ifrån. Går man med konstana smärtor tar lätt smärthanteringen över och man blir trött på att leta reda på orsaker.

Är dock igång som en detektiv igen!

Chestnut
2012-05-17 21:20
#4

#3 Men jag står envist fast vid att det är en läkare, gärna ortoped, som ska titta på höfterna och ställa diagnos, inte sjukgymnast. Visst sjukgymnasten kan göra mycket och bra att du skrivit ut info men likt förbannat behöver läkare bedöma om man kan göra något ytterligare och säkerställa ifall det verkligen är snapping hips och i så fall om du bara har yttre eller kanske inre också.

Finns ju annat än operation, diverse injektioner och så i senan som kan lindra när det är som värst och hjälpa träningen.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2012-05-17 21:46
#5

#4 Jovisst men frågan är om jag verkligen behöver en diagnos om lite stretchning hjälper. Hjälper det inte kan jag ju gå vidare men för tillfället tar jag gärna en sak i taget ^^
Släcker där det brinner mest så att säga!

Det är ju först och främst stretchning och ABSOLUT INTE!!! träning såsom jag blivit pressad till trots jag nästan börjat gråta på mitionscykeln och den där förbannade övningen med vikter vid hasorna som jämt fick mig att knappt kunna gå i flera dagar. Jag har påpekat JÄMNT att den övningen inte känns bra i höften åhhhh förlåt belv lite irriterad nu. Jag har verkligen hatad den övningen och blir så irriterad för jag aldrig står på mig!

hus-musen
2012-05-18 09:14
#6

#5 Säg nej för tusan, det är din kropp och det ska inte kännas som man är mörbultad efteråt! Lite träning är bra, att träna ihjäl sig skadar kroppen och om man redan har problem så är det lika smart som att skjuta sig i foten typ.

Stretchning kan ju vara en ide, men du får inte stretcha för mycket så höfterna hamnar i ytterläge. Vilket gör det rätt värdelöst att stretcha iaf för mig.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Aquelegia]
2012-05-19 14:31
#7

Sjukgymnasten säger att det inte är det för att han anser att det inte stramar i mian muskler efter lite böjtester. Men hallå jag är överrörlig? Jag gick med totallåsta ryggmuskler i nästan ETT ÅR! Då jag ändå kunde röra mig. Trött på att vården inte ser helheten!

Sen kunde han inte få bort låsningen i ryggen igår har fortfarande så förbannat ont och höften ja det kom han med tusen olika förslag på men inget hade någon som helst kunskap bakom utan bara rena rama "testa så får vi se" PFFF jag är ingen försökskanin!

Chestnut
2012-05-19 14:39
#8

#7 Ta det med läkaren istället eller byt sjukgymnast… Sjukgymnaster är bra på mycket men din låter lite väl amatör. Tyst

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2012-05-19 15:43
#9

#8 I Början var han jätteengagerad men nu känns det mest som att han tycker det är okej att saker inte funkar på min kropp. Han orkar inte riktigt ta tag i mina problem då han lutar sig mot min "diagnos"

Funderar på att som tassy byta till någon primärvård med avtal med rehabbadet. Behöver värme och känna kroppen tynglös när den känns som klumpigast. Tror det skulle kunna vara riktigt terapeutiskt att få slippa tänka på sina begränsningar.

Kan inte förklara hur besviken jag blev efter gårdagens besök. Började nästan gråta när mina kollegor frågade hur det hade gått. Särskilt min ena som jag börjat få riktigt bra kontakt med är bestört över hur vården behandlat mig.
Visst att det inte finns någon specifik plats för oss MEN vi mår inte br och måste behandlas därefter!

[Aquelegia]
2012-11-29 17:57
#10

Var snapping hip jag hade konstaterat av ortoped i onsdags, dock hade jag glömt av att jag behövde kolla upp om det bara är in eller utsida eller båda som krånglar.  Jaja, allting kommer lösa sig nu iaf med höften.

qawqaw
2012-11-29 19:28
#11

Jag plöjer googel på info om snappinh hip och jag har kommit fram till att antingen är det i så fall Internal snapping hip eller en skada eller glidning.

[Aquelegia]
2012-11-29 21:02
#12

#11 Har inte fått konstaterat exakt vad för sorts jag hade för jag fokuserade på att diskutera mina övriga höftproblem med muskelfästet, kommer dock diskuter med min sjukgymnast och se vad han säger. Annars uppsöker jag ortoped igen.

Vilket som behöver du uppsöka för det så fort du kan.
Jag gick ju med mina problem och slutade med inflammation i muskelfästet. Då muskeln som går över höftkulan är för kort sliter och drar den ju i muskelfästen vid snapping hip.

Kanske har du också stickningar upp i korsryggen?

Ett tips är att gå till massageterapeut och be denne fokusera på den muskeln och se om det är där problemet sitter. Isf kan denne massera och stretcha muskeln och mjuka upp den. Det jag skall göra när muskelfästet lugnat ner sig då jag ej får stretcha på egen hand det första.

Anterrabae
2012-11-30 14:46
#13

Nu är jag säkert mer än lovligt trög.. Men när muskeln/senan fastnar och hoppar, är det på höftkammen då, lixom utanpå höften? Eller sker detta inne i själva höftleden? Jag har en höft som hoppar, klonkar och låser sig, särskillt vid längre promenader och trappor. Men det hoppandet/låsandet sitter djupt inne i höften. Innanför ljumsken liksom.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
qawqaw
2012-11-30 15:05
#14

som jag fattar det Ida så kan man ha både inre och yttre snappin hip, om jag nu har det så är det innre jag har i så fall.

Anterrabae
2012-11-30 15:08
#15

Aha då fattar jag.. Tror jag i alla fall ;) Det känns ju inte riktigt som att den är på väg helt ur läge, bara fastnar och instabilar sig på vägen dit.. Ursäkta mitt hemmabygge till svenska, det tenderar att bli lite så när inte hjärnan vill komma på hur det ska vara på riktigt. ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
2012-11-30 15:14
#16

Ida vi är två om hemmabygge svenskan ;)

[Aquelegia]
2012-12-01 01:24
#17

#15 Om du googlar på det jag skrev i #1 så hittar du förhoppningsvis vart jag hittat faktan, där borde det stå närmare förklarat, men ja det finns alltså både yttre och inre.
Jag har inte gått i trappor på hur länge som helst. Altså på riktigt sådär att ta ett trapptsteg efter det andra och absolut inte senatse 2åren kunnat ta flera trappsteg. Det som annars varit min specialitet. Att inte gå "normalt" i trappor ^^

Så trött på att få vänta på hissar och få gå omvägar för att slippa dom där låsningarna somgör så sjukt ont.

qawqaw
2012-12-01 10:42
#18

Kan fötter och bli "snapping feets"?

Chestnut
2012-12-01 11:11
#19

#18 njae, den beteckningen har jag aldrig hört talas om förr. Hur menar du?

Med vänliga hälsningar
Chess

qawqaw
2012-12-01 14:22
#20

Mina fötter knäpper och hakar upp sig flera gånger om dagen precis som min höft gör ibland.

Annons:
[Tassy]
2012-12-01 14:50
#21

Nej snapping feets finns inte. Är dock troligen nån sena eller liknande som smäller i fötterna också, så är det iaf för mig.

Upp till toppen
Annons: