Annons:
Etikettutbildning-arbete
Läst 2792 ggr
Chestnut
2012-05-14 18:04

Att gå upp till heltid

Till hösten ska jag återigen studera heltid, huvudsakligen på distans. Nervöst och laddat som attan men absolut nödvändigt.

Jag har inga planerade operationer men vad händer ifall jag måste opereras akut och missar 3-4 veckor? Det har ju liksom hänt förut ett antal gånger och är ingenting jag kan styra över. Egentligen krävs inte ens en operation utan det räcker med en ilsken infektion som fängslar mig vid antibiotikadroppet…

Eller om smärtsituationen som är nu kvarstår då? Hur ska jag klara heltid när jag kämpar på med betydligt mindre?

Jag vet att jag måste och jag vill verkligen! Jag vill plugga heltid så att jag blir klar sedan. Men oron gnager i bakhuvudet… Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Aquelegia]
2012-05-14 19:54
#1

Det där med pluggande har ännu en gång fallit i bakgrunden, skulle vilja plugga heltid men har inte möjlighet för detta då baskostnaderna är för stora. Passa på att plugga heltid medans du bor hemma, så slipper du ta studielån! Ack vad många som ångrar sina lån nu! 40åringar som aldrig kommer bli av med sina.

Peppar dig till max att göra så gott du kan, och håller tummarna att kroppen INTE bråkar med dig under tiden! Det är skönt att kunna ha en bra utbildning att utgå ifrån i arbetslivet sedan.

[Tassy]
2012-05-14 23:00
#2

Tvi, studielån är inte kul. Tack och lov så kan man få betala tillbaka i långsammare tempo när ekonomin är dålig. Här sitter en som vet. Rynkar på näsan

hus-musen
2012-05-15 12:34
#3

Plugga heltid distans var inget större problem för mig, just i o med att jag kunde plugga när jag ville och hade ork för det. Funkade det inte att plugga på ett par veckor så kunde jag strunta i det.
Och lärarna hade förståelse och visste om hur det såg ut, så länge man för en dialog med dem så tror jag det kommer funka för dig med! Glad

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
2012-05-15 15:37
#4

Tror nog du kommer att klara det Amanda! Pluggar man på distans gör man det man orkar, när man orkar och där man tycker det är bekvämast. Måste du så går det ju att plugga från sjukhuset också.

Jennie


Razzora
2012-05-15 17:45
#5

Har man bara ork och plugga lite varje dag så kan jag rekomendera det verkligen.

men som dom andra säger här är att om du pratar med lärarna och de är införstodda i att det kan bli vissa perioder där du kanske inte är så aktiv så brukar det inte vara några problem.

Dessutom kan du ju ta med dig grejerna överrallt, så det finns ju egentligen inga ursäkter för att inte plugga ;)

Skämt och sido. Orkar man bara så är det ju bra om man kan plugga.

Får man fråga vad du hade tänkt oh plugga?

#2 Jag måste bara varna dig angäende att betala in studieskulden saktare. Jag gjorde det nämligen ett år då jag jobbade som timmvikarie inom äldrevården och inte fick så mycket jobb. Året efter, även om jag hade sagt till dom att min lön skulle öka så fick jag betala dubbla beloppet året efter. Så det blev ganska jobbigt år. Så se upp med CSN bara, så att de inte är lika fula mot dig som de var mot mig.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Chestnut
2012-05-15 18:17
#6

Är inte ens gammal nog för att få ta studielån Flört Blir ett år nu med "gymnasie CSN" (1050:-/mån) + om jag får igenom mina ansökningar hos FK. Sen blir det eventuellt lån beroende på hur långt jag har hunnit. Men vet att det kan vara ett riktigt gissel med lånen, mamma betalar massor varje månad och tycks aldrig bli av med sk*ten.

Jag är urkass på det här med självdisciplin, så det är definitivt något jag får jobba på. Tror att jag ska avsätta 2-3 timmar per dag 3-4 dagar i veckan som blir obligatorisk pluggtid. Dvs, jag får inte boka in något som krockar. Tror att det är enda sättet att få mig motiverad och sen kan jag ju plugga utöver det (vilket jag måste) men att ha några dagar, några timmar då inget får distrahera. Sen även om det är på distans blir det ju en del skolmoment också…

Jag ska via vuxenutbildningen försöka slutföra gymnasiet är tanken så det blir diverse gymnasiekurser helt enkelt. Läst tre år på naturvetenskapliga nu men bara skrapat ihop 750-850 p med den här terminen inräknad. Krävs minst 2350 p för att få slutbetyg… Så jag har lite framför mig! Glad Sen bär det av, bort från Sverige…

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Razzora
2012-05-16 08:21
#7

Det är väl just det om är problematiken med CSN. Min mamma hade också problem med dom. Hon fick gymnasie CSN också men det var en specialare av något slag. Tror att hon fick runt 5000 kr/mån.

Men efter några år så fick hon bakslaget att hon var tvungen att betala tillbaka 40 000 på ett år!! Året efter fick hon ungefär samma men med en mindre summa.

Så man ska nog vara väldigt försiktig med CSN.

Det kan nog vara ett ganska bra sätt om du kan undvara tid varje dag så att man inte tar egentligen för många "slapp" dagar (vilket kan vara smärtdagar också) men om man bara har ork så kankse man kan koppla bort (vilket man nästan gör om man tycker det är roligt att plugga :P)

Då har du några kurser att ta tag i. Men du ska se att du kommer att känna att det är värt att ha gjort det när du är färdig =)

Vart hade du tänkt dig att åka till för land?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Chestnut
2012-05-16 08:37
#8

#7 Troligen något land vi centraleuropa beorende på vilket universitet jag kommer in på.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2012-05-16 12:42
#9

#7 På senare år har CSN gjort om hela sitt lånesystem, så jag tror att risken är mindre att sånt kan ske nu. Glad (Hoppas jag)

Razzora
2012-05-16 13:16
#10

#8 Låter nice =)

#9 Ja har dock ändå hört från en kompis att hon fick betala tillbaka redan efter 6 månader. Och detta är väl bara på senaste året. Så jag vet egentligen inte vad CSN håller på med. Men det verkar som (även om de har gjort om hela sitt system) den fortfarande failar ganska rejält.

Men vi får väl hoppas att det ändå löser sig och att man slipper vara i den situationen någonsin igen.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
2012-05-16 13:43
#11

Jo, efter ett halvår ska man börja betala tillbaka, men dom är inte alls omöjliga att ha och göra med. Bara man pratar med dom så löser det mesta sig.

Razzora
2012-05-16 14:43
#12

Få nog förklara lite noggrannare :P

Jo jag vet att efter man börjar och få betala tillbaka efter 6 månader. Men min kompis fick betala en hel klump summa på flera tusentals kr efter 6 månader. De hade inte delat upp det som de brukar göra.

Men visst bara man pratar med dom så brukar man kunna lösa det mesta, men ibland är de omöjliga.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
2012-05-16 16:01
#13

#12 Det låter som att hon inte klarade sina kurser och fick återbetalningskrav?

Annons:
hus-musen
2012-05-16 16:03
#14

#12 Låter väldigt konstigt med tanke på att det är du själv som väljer hur mycket per månad du ska betala. Eller så återbetalningskrav som tassy säger.

Qui dormit, non peccat

 


Razzora
2012-05-18 19:09
#15

#13 o #14 Hon klarade av alla sina kurser, det är det som är märkligt.

Det var därför jag tog upp det. Hade hon inte klarat av sina kurser så hade hon fått skylla sig själv så att säga.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
2012-05-18 22:46
#16

#15 Det låter väldigt udda. Vad sa CSN till sitt försvar? Förvånad

Razzora
2012-05-20 02:31
#17

#16 Om jag inte minns fel så sa de till henne att hon bara skulle betala tillbaka pengarna. Dvs de ville inte säga varför hon vart tvungen till det. :(

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
2012-05-20 13:07
#18

Shit, det låter helskruvat. Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: