Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 1886 ggr
[Aquelegia]
2012-05-13 23:22

Mättnadskänsla

Läste en sak jag blev mycket förundrad över i en blogg för någon vecka sedan som jag gått och grundat på.

Där stod det att det var vanligt med tidig mättnadskänsla hos den med eds.

Hur många av er har det?

Sambon och familjen blir tokigt på mig även arbetskamrater då jag sitter och petar i maten eller äter med god apetit först för att sedan sucka och stöna och beklaga mig över vad fort mätt jag blir. Detta trots att jag är vrålhungrig och vet att jag borde äta mer.

Det har ställt till med mycket problem för mig och min aptit. Jag som älskar mat, men när den väl står där vet jag direkt att jag kommer få stänga av mättnadskänslorna och äta ändå.

Har sedan barnsben gått och grunnat på just detta då så många påpekat min "kinkighet" och petande i mat. Jag grimaserar ofta och utbrister "usch, fy vad jobbigt det är att äta, vad synd med maten den är så god men jag ORRRRRKAR inte" med mera nästintill omedvetet.

Annons:
hus-musen
2012-05-14 10:11
#1

Mystiskt, det borde ju vara tvärtom på något vis ^^

Nej jag har inga problem med tidiga mättnadskänslor eller sena heller. Däremot om jag äter för fort eller inte dricker tillräckligt med vatten till maten så blir det stopp i halsen liksom och då måste jag vänta. Men jag är inte mätt.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-05-14 12:00
#2

För mig är det tvärt om. Jag kan känna mig hungrig jämt och ständigt. Jag tror det bottnar i min kroniska magkatarr.

[Aquelegia]
2012-05-14 17:19
#3

#2 Det där med att gå hungrig jämt känner jag igen dock som sagt när jag äter tar det inte många tuggor innan jag tröttnar. Oftast har jag dock så god matlust och vet hur mycket man bör äta så därför jag fortsätter. Men igår så tog det mig 3 timmar att äta trots att jag var extremt hungrig. Har jag sedan ätit en rejäl middag så behöver jag inte äta mer på hela dagen. En rejäl lunch klarar jag mig hela dagen på med om inte som sagt matlusten slår till ^^

Chestnut
2012-05-14 17:57
#4

Jag noll mättnadskänsla och får passa mig hela tiden så att jag inte töjer ut magsäcken.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
2012-05-15 00:09
#5

Min mage är väldigt variabel. Ibland kan jag inte äta alls för det känns som om jag precis ätit en 10 rätters middag, andra dagar finns det ingen botten!

Jennie


Upp till toppen
Annons: