Annons:
Etikettgraviditet-gynekologi-urologi
Läst 5130 ggr
-Madde-
5/9/12, 2:38 PM

Gravid med EDS, bebis vikt

Nu är jag gravid i vecka 35. På grund av min EDS har jag fått ett extra ultraljud då läkaren sa att bebisens vikt kan påverkas av detta, alltså väga för lite.
På ultraljudskontrollen i v 32 fick jag reda på att hon vägde ca 300 gram för lite för att vara i den veckan. Så nu har jag fått en ny tid för att kontrollera att bebis växter med sin egen kurva i alla fall.

Någon annan här som har varit med om liknande? Och i så fall, hur gick det? Kom bebisen ikapp och hade "normal" födelsevikt eller blev det en liten bebis?

Annons:
[Tassy]
5/9/12, 8:15 PM
#1

Jag har tyvärr ingen liknande berättelse att dela. Däremot är jag född alldeles för tidigt och var mycket liten. Jag växte i kapp så småningom, men det är ju som sagt inte samma sak.

Detta var nytt för mig, att bebisar kan väga för lite pga EDS.

hus-musen
5/10/12, 10:06 AM
#2

Det är väl så att många barn med eds föds för tidigt, då väger de ju lite.
Att de väger mindre bara för att man har EDS som mamma har jag inte hört tidigare jag heller. 

Jag föddes när jag skulle (kejsarsnitt) och var en liten tjej på 48 cm och 2,8 kg. Min EDS-diagnos sitter löst just nu och har degraderats till HMS istället.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
5/10/12, 12:09 PM
#3

Jag och mina syskon som alla har EDS, likaså mamma, föddes över tiden och var stora bebisar. Tror att det finns utrymme för individuell variation angående födelsevikt precis som för allting annat beroende på vilken mutation man har (EDS är ju inte en enhetlig sjukdom utan det finns över 120 olika genetiska defekter som ger symotombilden "EDS").

Bra att de håller noga koll på dig i alla fall! Hoppas allting går väl för dig och bebisen Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
5/10/12, 2:52 PM
#4

Jo individuell variation är det ju naturligtvis, bäbisar kommer i alla möjliga storlekar utan att det behöver vara något konstigt med den saken :)

Qui dormit, non peccat

 


hus-musen
5/10/12, 2:54 PM
#5

Fast personligen önskar jag mig en liten bäbis, inte en 6,5 kgs klump som en bekant var när han föddes Tungan ute

Qui dormit, non peccat

 


-Madde-
5/11/12, 10:01 AM
#6

Tack alla för svar! :)
Var på det tredje ultraljudet igår då läkaren sa att hon hade kommit ikapp bra och ligger nu näästan på "normalvikt" :) Hon hade gått upp mer än vad de hade räknat med från förra gången. :)
Det där med att bebis kunde väga för lite på grund av eds hade inte jag heller hört tidigare. Och efter vad denna läkren sa så var det tydligen inte så vanligt att bebisen är liten i alla fall, men förra läkaren sa att det var vanligare. Så jag blev lite förvirrad efter igår. Men läkaren från igår hade haft eds-patienter förr så jag vill nog i alla fall tro mer på vad han sa :)

Fick en tid till innan beräknad förlossning bara för att vara extra säkra, fast egentligen trodde han inte att det skulle behövas :)

Otroligt lättad! :)

Annons:
[Aquelegia]
5/12/12, 9:52 AM
#7

Får jag lov och inflika en fråga i tråden?
Undrar hur det har gått för dig under graviditeten? Några komplikationer på grund av eds, försämringar med mera?

[Aquelegia]
5/12/12, 10:56 PM
#8

Glömde ju självklart skriva vad skönt att lilla hjärtat följt en bra växtkurva<3
Du får jättegärna berätta om upplevelsen att vara gravid med eds. Något jag i nuläget är livrädd för men längtar till.

kkarinn
5/13/12, 1:58 PM
#9

#8 intämmer här, längtar och jävligt livrädd!!! så läser gärna om hur det går från gravida.

lycka till med allt!!Glad

-Madde-
5/13/12, 4:46 PM
#10

Min graviditet har gått mycket bättre än väntat! :) Jag tror jag har haft ganska mycket tur. Den värsta värken försvann faktiskt :) Helt otroligt skönt! :) Först nu i slutet som den börjar komma tillbaka igen. Har hört att det kan ha med hormonerna att göra. Sedan så har jag ju tagit det lugnare också, jag har inte trotsat min kropp så som jag gjorde innan. Utan lyssnat mer. (Vilket jag borde ha gjort för länge sedan) Så faktiskt så blev min EDS nästan lindrigare under större delen av graviditeten :)
Tack! :D Ja det är så skönt att våran lilla kommit ikapp lite :D <3

[Tassy]
5/13/12, 7:19 PM
#11

Det verkar enligt andra forum som att EDSare ofta har lättare graviditeter och förlossningar, men att det kan komma surt efterpå. Vad jag förstår så är flexibliteten ett plus under förlossningen.

Å andra sidan så ökar ju riskerna att man t.ex. får svårt att bära barnet hela tiden ut.

-Madde-
5/13/12, 9:48 PM
#12

Jo precis, kanske är så det blir då. För jag har haft det mycket bättre än jag hade väntat som sagt. men det kanske kommer sedan då. Börjar bli lite nervös nu när det bara är 5 veckor kvar. Då jag nästan har räknat med att den kommer komma för tidigt. Får se hur det blir detta :)

[Aquelegia]
5/13/12, 10:50 PM
#13

Oj sedär ja, för barnmorskan påpekade att risken för foglossning var större vilket jag inte gärna vill vara med om och att bäckenet kan ställa till det. Hur är det med livmoderna då drar den ihop sig "normalt" igen eller uppstår det problem där på grund av bindväs dylikt? Är ju som sagt inte alltför insatt i det där med gravid som eds så frågar sönder mig nuFlört

Annons:
hus-musen
5/14/12, 10:07 AM
#14

#13 Allt beror ju på hur hårt drabbad din livmoder är av bindvävsproblemen, bindväv finns ju i alla muskler även livmodern. Visst går den tillbaka någorlunda men det kan ta tid.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: