Annons:
Etikettgraviditet-gynekologi-urologi
Läst 2688 ggr
Chestnut
2012-05-04 23:24

Gardasil

Jag är fruktansvärt biverkningskänslig och allergisk mot många läkemedel. Hittade idag en lapp jag hade förträngt, erbjudan om gratis vaccinering med Gardasil. Jag är rädd för att reagera på vaccinet precis som jag gör på mycket annat man ger min kropp…

Har läst och läst, men vad jag förstår är regelbundna cellprovtagningar nästan lika effektivt, då upptäcker man ju liksom eventuella cellförändringar och kan behandla när de dyker upp.

Hur ser era tankegångar ut kring detta?

(Avböjer å det bestämdaste skrämselpropaganda utan grund, jag är intresserad av hur andra med EDS/HMS reagerar. Studier indexerade i PubMed som är relevanta är dock välkommet!).

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2012-05-04 23:27
#1

Jag har själv funderat en del över detta, och jag hade nog vågat ta gardasil, med tanke på vad det erbjuder. Vi pratade _mycket_ om gardasil på högskolan, och summan var: ta den. Den rådande skrämselopropagandan hade iallafall inte då några grunder alls. De som dött var redan svaga av andra sjukdomar, samma visa som med alla vacciner typ.

Nu är det ju för sent för mig att ta gardasil, men ja, som sagt, jag hade tagit den.

RuiXue
2012-05-05 01:53
#2

För sent för mig med att ta Gardasil, men jag hade ändå inte tagit det. Jag går på mina cellprovtagningar istället, faktum är att jag var iväg på cellprovtagning i MåndagsTungan ute

Jennie


Chestnut
2012-05-05 13:17
#3

Att skrämselpropagandan saknar grund i många avseenden vet jag men det går ju inte att komma ifrån att vaccinet har biverkningar. Hum…Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2012-05-06 17:05
#4

Kommer inte att ta gardasil, dessutom är jag för gammal egentligen. Plus att det är väldigt dyrt om man är över 17.

Läs om biverkningar och negativa effekter plus att gardasil inte skyddar mot alla former av hpv-virus som kan orsaka cancer.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-05-06 23:09
#5

Jag kollade på ett program häromdagen och man kunde knappt bli för gammal för vaccinet sades det då? Däremot om man varit mycket sexuellt aktivt har det ju ingen vidare nytta längre. Jag tror väl mest på att använda skydd och att man helt enkelt undviker extra cancerframkallande mat. Tex inte äta för mycket charkuterivaror och dylikt. Det gör nog mer nytta än vaccinet skulle jag tro då ju viruset som orsakar cancern finns hos i princip de flesta av oss. Däremot så är det hos fåtal som detta viruset fakstiskt leder till cellförändringar.

hus-musen
2012-05-07 19:36
#6

Ju äldre du är så finns risken att du redan bär på viruset eller har haft det och då är vaccinet värdelöst. Och man kan bli smittad som bäbis av sin mamma om hon har hpv-viruset.
Huruvida man har varit mycket eller lite sexuellt aktiv, man kan ha haft en partner och blivit smittad och man kan ha haft 20 partners utan att ha blivit smittad. Risken ökar ju dock om man har haft många sexpartners.

Att de rekommenderar att alla ska göra det är mest ett sätt att tjäna pengar misstänker jag.

Håller med om att det finns en hel del andra saker man kan göra för att minska risken för cancer av olika former. Om man inte vet med sig att vissa cancerformer ligger i släkten så ser jag ingen anledning till att man måste vaccinera sig.

Från läkemedelsverkets hemsida:

"Det finns cirka 14 kända HPV-typer som kan orsaka allvarliga cellförändringar och livmoderhalscancer. Dagens HPV-vaccin skyddar mot 2 av de vanligaste virustyperna, HPV typ 16 och 18, som orsakar omkring 70 % av fallen av livmoderhalscancer. Vaccinerna kan dock inte användas för att bota redan uppkomna cellförändringar."

"Idag finns inga säkra uppgifter om hur länge skyddseffekten av HPV-vaccination kommer att kvarstå. Man följer fortlöpande upp vaccinationseffekten och data finns för närvarande upp till nio år efter vaccinationen. Hittills har man sett ett fortsatt bra immunsvar. "

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Förvirrad_tjej
2012-05-09 13:41
#7

Jag trodde att dom ändrat sig angående gardasil, att man inte behöver vara oskuld längre? Tänkte faktiskt ta den eftersom dom numera säger att det kan man göra i vilken ålder som helst, oavsett hur många partners man haft, men nu börjar jag ju tveka ..

Känns rätt meningslöst om man ändå kanske bär på viruset. Om man bär på viruset, utvecklas det alltid till livmorderhalscancer eller?

hus-musen
2012-05-09 14:49
#8

#7 Nej man kan bära på viruset och tillfriskna från det, finns inget som säger att man måste få livmoderhalscancer. De flesta virus läker ut av sig själva och man vet sällan om att man ens har blivit smittad.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: