Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 2256 ggr
RuiXue
2012-04-24 22:22

Äntligen arbetsterapeut!

Den 3 Maj ska jag ÄNTLIGEN få träffa en Arbetsterapeut! Blir till att prova ut lite ortoser och jag ska även be om att få en ordentlig dusch stol och be om att få en rullstol i och med att mina ben och rygg strejkar mer och mer och kryckor INTE är bra för armarna alls. Har kollat på lite olika rullstolar och skulle kunna tänka mig en Panthera S2 eller U2 eller Quickie Helium eller annan lätt Quickie, alternativ Etac Act eller Elite. Det måste vara en lätt rullstol eftersom jag måste kunna ta mig fram i den själv!

Känner mig redo för stolen, det känns lättare att acceptera en rullstol än tex. en rullator, rullator känns för pensionärsaktigt Skrikandes Och när båda benen jäklas vill jag inte vara på benen, men vill inte bli instängd hemma!

När jag ringde NärRehab i Herrljunga idag för att boka tid så fick jag genast mycket positiv känsla i kroppen. Terapeuten jag pratade med över telefon frågade om mina leder och smärtlindring och nämnde att jag behöver få komma till Ortopedtekniska för knäortoser också! Så hon skulle höra av sig till min läkare och fråga om sådan remiss gått iväg också. Känns som om jag ÄNTLIGEN är på väg att få rätt hjälp nu!

Är så glad idag!Skrattande

Jennie


Annons:
kkarinn
2012-04-25 10:07
#1

hur fick du komma till en sådan?? var det via läkare eller arbetsförmedlingen? jag vill också få nån hjäääälp!!!!!!!!!Rynkar på näsan

RuiXue
2012-04-25 13:08
#2

Remiss från min läkare så det är nog bara att be din läkare om att få träffa en arbetsterapeut.

Jennie


hus-musen
2012-04-25 14:58
#3

Å grattis! Håller tummen för att du får din rullstol nu :)

#1 Arbetsteraput kan du söka själv, eller så ber du din läkare skicka en remiss, din sjukgymnast kan skicka en remiss eller så finns det en arbetsteraput på vårdcentralen och så kan arbetsförmedlingen bistå med arbetsterapeut!

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-04-26 00:17
#4

Jag fick ett papper från en läkare med ställen i skövde som erbjöd teamrehab dock fick jag ringa själv.

TS hoppas du får likabra nytta av din arbetsterapeut som jag. Dock skulle jag även rekommendera samarbete med sjukgymnast. Oslagbart! Då arbetsterapeuter inte kan hjälpa till så mycket med att träna stabilitet/ balans.
Njut av lyckoruset hihi inte ofta man får glädjebesked inom vårdenFlört

RuiXue
2012-04-26 15:14
#5

Sjukgymnaster har jag ENDAST dåliga erfarenheter utav tyvärr. Det fungerar inte alls för mig!

Jennie


hus-musen
2012-04-26 15:59
#6

#5 Då har du träffat fel personer skulle jag tro, vilket inte är så ovanligt.
Har hittat en jättebra sjukgymnast så jag är helnöjd! Men visst finns det dem som jag inte alls vill ha oxå.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Aquelegia]
2012-04-26 18:23
#7

#5 Du kan få min (skämt åsido tyvärr bor du ju inte i skövde)
Har nämligen dragit ner på mina timmar hos honom men han har börjat få sig ett rejält bra rykte.

Din arbetsterapeut kanske längre fram kan hitta någon sjukgymnast som ni kan samarbeta med. Glad

RuiXue
2012-04-26 18:41
#8

Kanske det, men jag har haft mer än en sjukgymnast, varav att en utav dem jobbade med en annan kvinna som faktiskt har EDS diagnos. Kvittade vad vi än försökte så fick jag bara mer ont sen kunde min sjukgymnast inte göra mer än att tejpa mina knän för att ge lite avlastning (som istället gav mig hudbesvär utav tejpen). Varenda gång jag hade vart hos sjukgymnast så fick jag öka på mina smärtstillande för att klara dagen!

Jennie


hus-musen
2012-04-26 18:46
#9

#8 Låter ju helt galet isåfall, visst är jag tröttare och har ont efter sjukgymnasten, men i längden så är det ju exakt vad min kropp behöver med muskler och stabilitet och kroppskontroll.
Om du verkligen varit död när du kommit hem så är det ju för hårt upplagt eller helt fel period att röra på sig.

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
2012-04-29 13:40
#10

Jag kan endast och enbart träna när min kropp säger att det är okej (inte ofta med andra ord) så att ha något schemalagt som sjukgymastikpass är rena döden för min kropp! Enda träningen som inte får min kropp att skrika i protest är vattengympa och aquabike, det kan jag klara i stort sett när som helst.

Jennie


Upp till toppen
Annons: