Allmänt prat

Så kan det bli

2012-04-24 16:51 #0 av: [Tassy]

Sitter och minns tillbaka, på mina första luxationer/subluxationer. Så hemskt och smärtsamt det var. Otäckt också! Många sjukbesök blev det. Stammis på röntgen så man skulle nästan kunna medverka i en tjernobylskräckis haha Skrattande

Nuförtiden är mentaliteten annorlunda. Ofta är det mest oj jäklar, den leden pekar fel.. Och så brakar man den rätt igen och fortsätter. Kanske pustar lite och pausar kort om en smärtvåg drar förbi. Tungan ute

Folk som ser detta tror ju att man är skvatt galen. Cool

Det är så lustigt det där hur man vänjer sig med diverse bissarra saker.

Känner ni igen er?

Har ni också blivit härdade tack vare era diagnoser?

Anmäl
2012-04-24 16:52 #1 av: [Tassy]

I början blev det ju också så att man gärna undvek saker för att inte råka luxa/subluxa nåt, numera är det mer "äsh, det hör till min sjukdom. Skit i det, det är redan kaputt, man lever bara en gång" Tungan ute

Anmäl
2012-04-24 17:06 #2 av: hus-musen

Jo härdad har man blivit Flört
Det är ju redan trasigt, och det har hänt mer än en gång så vad fasiken, det är ju bara att fortsätta!

Alltid lika kul att se andras chockade miner när man gör något, eller frasen : men gör det inte ont? Jo det känns, men det är så det är liksom :)

Anmäl
2012-04-24 17:43 #3 av: kkarinn

njaaa jag skulle säga tvärtom, Tungan ute

varje gång något hoppar fel gör det ondare än förre gången, handlar väl kanke om att "senorna eller nått" slits ut för varje gång mer och mer?.

Anmäl
2012-04-24 18:01 #4 av: hus-musen

Vet faktiskt inte, men ju mer det glappar, desto mindre ont. Lillfingret som hoppar ut gjorde äckligt ont första gångerna, nu så gör det inte lika ont. Fast får ju inte panik heller nu som förut när det händer.
Förutom höfterna, där gör det allid ont och blir ondare.

Anmäl
2012-04-24 21:52 #5 av: [Aquelegia]

Att höften subluxerar eller att jag ibland får stå stilla mitt på gatan för att något har låst sig, ja det är verkligen det där med "ojsan där kom det visst" istället för "vad i bövelen händer med mig"

Brukar faktiskt skratta när jag får urvridningar i konstiga positioner som arbetskolegor/familj eller vänner får hjälpa mig ur XD Istället för hahaha blir det Ahaha som i Aj och haha Flört Då blir inte folk lika förskräckta.

Höften när den vrids ur eller fastnar i ett konstigt läge usch det hatar jag dock. Gick häromdagen med matkassar och PANG så hade båda höfterna subluxerat. Gnydde hela vägen hem. Då var tårarna faktiskt nära men det var inga andra gående så jag kunde gnälla högt "ajajajajajajajAjojojajajajajbuhu ajajajaåhhhhhaj" ^^ Fnissade lite emellan för det lät så roligt.

Handleder med mera är mer obehagligt än ont så det är inget "farligt"

Anmäl
2012-04-24 22:14 #6 av: RuiXue

Fick väl lite halvpanik när jag först insåg hur lösa mina leder är och när det började låsa sig eller braka till i lederna. Nu hör det till vardagen. Får smälla min högra handled rätt flera gånger per dag för att det känns som om den inte är riktigt rätt. En knyck senare (som ofta låter som ett pistolskott) så känns det rätt igen men ljudet kan få folk att hoppa högt. Det samma om jag måste knäcka en låst fotled rätt igen. PANG säger det bara. Bara väntar på att nåt luxerar helt... Mitt högra knä subluxade nog bakåt i Lördags, benet bara vek sig bakåt och det gör fortfarande ont i knätObestämd

Jennie

Anmäl
2012-04-25 20:33 #7 av: Chestnut

När det gäller mycket har jag blivit väldigt härdad. Framför allt ledskador kanske... Peta en knäskål rätt är nemas problemas numera.

Sen gör jag mycket "urologjobb" själv hemma också, med spolningar, akuta/temporära byten etc. I början blev jag smått hysterisk när det var blodigt i slangen, nu reagerar jag först när det är i princip rent blod som kommer. Jag vet ju att det oftast går över av sig självt och att åka till akuten inte ger något.

Samma sak med blod i avföringen, har slutat att bry mig även om jag vet att det inte är det sundaste...

På sätt och vis lite farligt eftersom det innebär att man kan missa allvarliga symptom men samtidigt; jag skulle bokstavligen bo på sjukhuset annars så som det är nu. Nu är jag bara på sjukan några dagar i veckan..

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.