Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2551 ggr
[Aquelegia]
4/10/12, 7:20 PM

Gåband

Går ni något på gåband?

Jag har testat på sjukgymnastiken och det är ett toppensätt att lära sig hur man skall använda höften, benen, fötterna och knäna rätt när man går.
Då underlaget utomhus ofta är ojämt och man inte har något att ta tag i när man svajjar till så är detta toppen. Man blir väldigt medveten om hur kroppen egentligen rör sig.

Har även en dag då jag mådde toppen vågat mig på att jogga, körde intervall gå 4 minuter jogga 1 minut som sjukgymnasten rekommenderade när jag nu vågade mig på det. Fick tippa bandet lite uppåt för att höften skulle palla med och knäna men annars så gick det ganska bra i 20minuter. Ser fram emot nästa gång jag är bra nog att jogga igen. Vilken energikick!

Annons:
Chestnut
4/10/12, 7:22 PM
#1

Min sjukgymnast hushåller också gåband som vi jobbat på en hel del i perioder. Gå baklänges är jättebra träning…

I konditionssyfte föredrar jag dock crosstrainer, blir mjukare rörelse.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
4/10/12, 7:48 PM
#2

Jag kör också på crosstrainer, då det är mer ergonomiskt.
Har inte testat gåband, men får väl ta tag i den där sjukgymnasten nån gång. Skäms

[Aquelegia]
4/10/12, 7:54 PM
#3

#1 Baklänges är det för balansen ?
Har en övning där jag backa baklänges med fastspända vrister men den kan jag inte göra när höften är dålig men gå baklänges på gåband klarar jag nogGlad

#2 Ska till sjukgymnasten imorgon kollar då med rehabbassängen tassy ville du att jag skulle kolla med tider med?

hus-musen
4/10/12, 8:04 PM
#4

Gillar inte gåband alls, varken framåt eller bakåt. Jag blir åksjukSkäms

Crosstrainer är lite samma sak, mår illa av den och inte är den så där mjuk som jag skulle vilja ha den heller.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
4/10/12, 8:14 PM
#5

#3 Det är bra för balansen och koordinationen givetvis men man  tränar andra "småmuskler" i benen och bäckenområdet än när man går framlänges. Blir liksom omvänt Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
4/10/12, 8:49 PM
#6

#3 gärna det Glad

Annons:
RuiXue
4/10/12, 9:07 PM
#7

Här är en till som blir åksjuk på gåband. Dessutom äter skorna upp fötterna när jag går på band, får något mindre skoskav utomhus.

Jennie


kkarinn
4/11/12, 12:23 PM
#8

känner att jag missat något här? vad är ett gåband?

[Tassy]
4/11/12, 2:09 PM
kkarinn
4/11/12, 3:37 PM
#10

jaaaaahaa vad dum jag är! ni menar ett löpband ;)Flört

fick upp massa fantasier i huvet om något band man hade när man gick haha… jaja.

ne gåband anväder jag inte, vill häldre ut i naturen och använda den lilla energin jag har. sen har jag en hund också som måste ut,

[Aquelegia]
4/11/12, 4:19 PM
#11

#10 Det är skillnad på löp- och gåband men menade faktiskt löpband i denna tråd fast själva principen är ju samma med löp-gåband.Tungan ute
Gåband går bara upp till några få km/timmen och är till för att gå medans löpband springer kan man gå och springa på. Är tåligare och har fler funktioner.

#6 Åh så klantigt glömde av att fråga sjukgymnasten idag var så inne i träningen, tänkte på det när jag gick dit, nästa försök på tisdagFlört

Idag testade jag att gå baklänges på gåbandet, sjukgymnasten har roligt hihi han hade velat filma för jag har hur dålig balans som helst även när bandet gick på 1km/h Cool Blev lite bättre efter ett tag så denna övning kommer jag göra vare gympass.

kkarinn
4/11/12, 5:10 PM
#12

jaha okej. hade ingen annig..Tungan ute

[Aquelegia]
4/11/12, 10:31 PM
#13

#12 Fattade inte jag heller först, trodde det var samma sak men insåg efter lite eftersökningar på hemsidor att det visst var skillnad. Skall satsa på löpband då gåband har klenare motor och jag gärna vill satsa på löpband som håller resten av mitt liv helst ^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: