Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 3547 ggr
Zofia89
2012-03-23 19:19

rädd...

Hej!

Måste få skriva av mig fast jag inte vet om detta hör hit…

Har många år haft problem med ryggen och imorse hostade jag och nånting knäppte till i ryggen, går fortfarande framåtlutad och har en olidlig värk fast jag tagit både voltaren och panacod…

Har oxå problem med att "hålla tätt" och tycker att jag inte har riktigt så bra styrsel i benen…

Har läst på google och överallt står det om akut operationer av diskbråck… Ska till läkare om en halv timme och hoppas på att dom fattar att åtminstone skicka mig på magnetröntgen för att kolla upp saken…

Livrädd för vad dom hittar, är trots allt bara 22 år gammal!

Min rygg har aldrig magnetröntgats förut för alla läkaren bara tjatar om fysioterapi, men problem med att hålla tätt och att inte ha normal styrsel i benen gör mig verkligen orolig!!!

Annons:
Chestnut
2012-03-23 19:22
#1

Hoppas att det går bra hos läkaren! Dina symptom är sådana som alltid ska tas på största allvar, särskilt om de utvecklas fort.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2012-03-23 19:31
#2

Håller tummarna för att allt gick bra för dig!

Disbråck och liknande besvär kring det är många av oss bekanta med trots allt. Så visst hör det ändå hit, oavsett om du är överrörlig eller ej. Glad

[Aquelegia]
2012-03-23 19:34
#3

Det där med hostandet känner jag igen och diskbråck då min sambo hostade konstant i 2-3 månader och visade sig sedan vara en läckande disk så håller tummar och tår att just smärtan beror på någon disk helst något som inte behövs opereras förståss utan går bort med övningar.

Förstår att du är livrädd, det känner man när kroppen gör olidligt och oförklarligt ont.
Försök skriva ner hur det känns under dagens gång så underlättar det för läkarna att förstå.

Benen och att inte hålla tätt kan ha lätta förklaringar men orsaka stora besvär så skäms inte för att prata om det med läkarna. Inga problem är för små att undersökas! Det är bara du som kan avgöra vad som är rätt och fel för dig!

Zofia89
2012-03-24 10:31
#4

Det gick inget vidare hos läkaren… hon tog mig inte på allvar… Det hon gjorde var att skriva röntgenremiss åt mig, men vad fan gör dom med vanlig röntgen när det är frågan om disken???

Arbetar i storkök så lyfter tungt hela tiden och hon skrev sjukledigt IDAG åt mig med förklarigen ryggvärk…

Det är ju nästan som att skriva huvudvärk i stället för massivt migränanfall!!!!

Fick iaf voltaren och någon annan spruta som har lättat min värk en aning, panacod och pronaxen är mina vänner…

Blir nog jävligt dyrt för staden om det likväl hittas nåt värre fel i min rygg som inte undersökts på flera år av ryggproblem!!!

Det enda läkarna gjort för min rygg är EN gång röntgen för att jag gjorde volt från hästryggen, aldrig nåt annat undersökts!

Läkaren nämnde även igår min chondromalasi i knäna, vet inte varför hon tog upp det, kan det vara så att jag har i ryggen oxå??

För ett år sedan stukade jag väldigt ofta vristerna och då togs första gången röntgen på dom och dom hittade en gammal fraktur som inte läkt som det ska, kul med överraskningar när inte det tas på allvar direkt!!!

Vill inte vara med om liknande överraskningar med ryggen…

Och jo, jag är överrörlig =)

[Tassy]
2012-03-24 12:12
#5

Oj! Sök hos en annan läkare om röntgen är u/a! Det där bemötandet är skitvanligt och inte okej för fem öre! Jag fattar inte varför så många läkare gör såhär… ska dom inte hjälpa i stället för att köra över en?!

hus-musen
2012-03-24 12:25
#6

Tror det ingår i läkarkursen, hur kör man lättast över folk..

Men håller med Tassy, be läkaren hoppa och fara och ta en ny läkare! Inte ok beteende!

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Zofia89
2012-03-24 12:39
#7

Ska prata med en annan läkare idag, fick ju bara sjukintyg för denna dagen men är inte i skick att jobba imorgon, så läkaren skulle ringa mig och så får vi se sedan om han vill kolla på mig eller inte…

Hatar kommunal sjukvård!! Men har inte pengar till privat heller =(

Jag ska oxå börja käka kellogg´s kanske jag har turen att få läkarpapper, eller kanske tomten är snäll med mig i år och hämtar läkarpapper till mig!

Det blir sjukt dyrt för staden om jag iaf skulle ha en läckande disk eller något…

plutopellis
2012-03-24 13:06
#8

Låter hemskt, varit med om det ett antal gånger. Nu senast med en sjukgymnast men det slutade med att jag ringde och sa att jag måste ha en annan som tar mig på allvar, den jag fick vågade inget annat än ta mig på allvar. Var rak och ärlig, säg att du är riktigt trött på hur du blivit behandlad så kanske nästa läkare du träffar inte vågar annat… Men det är fruktansvärt att det ska vara så! Ska nog göra som du och börja äta Kelloggs jag också Tungan ute hoppas verkligen att det löser sig för dig! Fruktansvärt med smärta Rynkar på näsan

Zofia89
2012-03-24 13:11
#9

Dom flesta läkaren har sagt till mig att jag måste lära mig leva med smärtan, alla problem försvinner när jag kommer till 40-års åldern… Great!

Nu fan får det börja hända saker….

plutopellis
2012-03-24 13:19
#10

Jag blir så arg på sånt! Hur kan man bara ha mage att säga så? Man får ju utminstonne försöka hjälpa… Jag har haft samma visa, det har vi väl nästan alla här inne hela livet och den läkaren jag träffade nu sist håller inte ens med att jag är överrörlig så då helt plötsligt har jag ingenting. Har aldrig fått diagnos utan bara överrörlig kort och gott men inte längre då.. Fast hon tog mig på allvar och har tagit prover och som sagt sjukgymnastik så det känns ändå bra, men förvirrande.. Så jag håller tummarna för dig att det kommer gå bra!

hus-musen
2012-03-24 14:52
#11

#9 Jo den har jag oxå hört, då påpekade jag att det är 20 år kvar tills jag är i 40 årsåldern och det är inte en garanti att smärtan försvinner då.  Då vart det tyst ett tag.

Qui dormit, non peccat

 


Zofia89
2012-03-24 16:16
#12

Hemma från det nya läkarbesöket, han vågade säga varken bu eller bä men sist å slutligen var han av den åsikten att det nog måste börja TÄNKA på att utreda ytterligare… i måndag ska jag få tid till röntgen (hoppas på kort kö) och sedan kan de ge sig fan på att de skickar mig vidare!!! Är väldigt led på detta nu…

Har dessutom under mina några arbetsår fått dåligt rykte i staden om att jag inte är en pålitlig arbetstagare eftersom jag så ofta varit sjuk… var arbetslös en längre tid och så fick jag en månads anställning, 3 veckor gick och nu detta!!!!

Så åter igen kommer jag att få kämpa med att få nytt jobb… Sjukledig tom måndagen, tisdagen på jobb bara jag är ok, onsdag har jag kanske normal ledighet och så jobbar jag to-fredag å så e min anställning över…

Min rygg kunde väntat en vecka till så skulle jag annars oxå varit arbetslös igen…

[Tassy]
2012-03-24 17:48
#13

Buss på dom bara!

Läkare behöver verkligen lära sig att man itne kan köra över folk Skrikandes

Annons:
Zofia89
2012-03-25 18:37
#14

Håller med!!

Tyvärr litar man allt för ofta på läkarnas ord…

Zofia89
2012-03-26 08:59
#15

Hej allihop!

Nu domnar mitt vänstra ben och tårna bränner… Känner mig i övrigt vinglig och ostadig på benen…

Behöver jag bli mer orolig???

Vad säger ni??

hus-musen
2012-03-26 10:36
#16

Kan vara så att du har något i kläm eller taskigt blodflöde, kan få så i mina ben oxå när vekryggen knasar.

Kan du få det att släppa alls? Med tabletter, försiktig massage, varm dusch?
Annars hade jag kontaktat sjukvårdsrådgivningen.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-03-26 12:09
#17

Jag skulle ta detta på allvar och åka in, alt. ringa sjukvårdsrådgivningen.

Zofia89
2012-03-26 13:04
#18

Det har lugnat sig en aning men känner mig fortfarande vinglig och känner inte riktigt var jag har fötterna… benen domnar mest när jag sitter, att stå och ligga är ok…

plutopellis
2012-03-26 13:20
#19

Håller med tassy att du borde kolla detta.. Låter otäckt..

hus-musen
2012-03-26 13:39
#20

#18 Samma här, kan inte sitta för benen domnar, men kan ligga och stå. Om du får svar från läkarna så hojta, för jag får inga svar!

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Zofia89
2012-03-27 07:23
#21

Ska göra mitt bästa för att få svar, den här gången ger jag mig inte före dom undersökt mer än bara normal röntgen där diskbråck inte syns…

Har tajt schema idag, läkare 14.40, stelkramps vaccination 15.00 och röntgen 15.15 =D

hus-musen
2012-03-27 09:21
#22

Fulltecknat! :)

Qui dormit, non peccat

 


Razzora
2012-03-27 13:42
#23

Hoppas att du får ett svar snart. Aldrig roligt när man måste gå från läkare till läkare för att få en syl i vädret.

Men det är väl lite så för alla som har någon sjukdom/syndrom. Att om inte läkaren själv är specialicerad eller om läkaren själv har råkat ut för det så kan de inte relatera till ens problem.

Håller tummarna att de hittar vad det är som är fel på din rygg snart. Aldrig roligt att behöva bråka sig fram. Men tyvärr verkar det allt för vanligt för oss.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Zofia89
2012-03-27 19:04
#24

Bråka hamnar man nog verkligen att göra, tyvärr…

Men en positiv nyhet idag! Läkaren jag var hos idag var helt ny för mig och verkade faktiskt ha en HJÄRNA! nästa tisdag får jag domen från röntgen och så ska vi diskutera fortsättning =)

Nu är det bara att hålla tummarna på att hon skickar mig vidare såvida det inte hittas nåt på vanliga röntgen! =)

Chestnut
2012-03-27 19:57
#25

När jag hade symptom som påminde om dina (men kanske var snäppet "värre", jag kunde inte kontrollera urinen alls och ena benet släpade helt + känselbortfall och smärtor) ville man absolut inte släppa hem mig utan jag fick akut magnetröntgen samma dag och neurologkonsult dagen efter.

Så därför tycker jag att du ska ta ev försämringar på största allvar och söka vård direkt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Zofia89
2012-03-28 07:24
#26

Har besökt 3st läkare och det är ingen som reagerade på mina symptom =( Men sköterskan som gav stelkramps sprutan, hon blev förbannad att inget tagit mig på allvar och skrev upp läkarnas namn…

Men… Jag har i 22år sprungit hos läkarna och klagat på smärta någonstans (har väldigt hög smärtgräns enligt många) så det står väl "varning för hypokondriker" i deras maskin…

Razzora
2012-03-28 11:13
#27

Tyvärr så är det många läkare som inte tar en på allvar utan tror mer eller mindre att man är en hypokondriker.

Tror nog att det står så i min journal med + att jag tydligen är agressiv (För att jag står på mig och inte ger mig). Jätte roligt att det finns med i journalen :(

Men den sköterskan kanske kan få fart på läkaren.

Ringde in för någon vecka sen till min vårdcentral om att läkaren helt plötsligt bara hade minskat på min värkmedicin och satt en tidsgrän på nästa gång jag skulle få ut på ett helt galen tid. (min ordinarie läkare är sjukskriven och läkaren som har tagit över hennes patienter verkar vara helt slut i huvudet mer eller mindre, han har nog inte ens läst min journal). Jag pratade då med sköterskan och förklarade att han hade minskat min medicin utan att tala om det för mig, och frågade om man fick göra så. Förklarade att jag hade HMS + att jag har en vinkel på mina knän (över 10 grader) som gör att jag är kobent från knäna neråt och då får jag ganska mycket påfrestning på mina knän. Hon sa att hon skulle prata med läkaren och att jag skulle få ut mer medicin om 2 dagar eftersom läkaren hade satt en tidsgräns på nästa gång jag skulle få ut medicinen.

Såg sen 2 dagar senare efter 1,5 veckan smärta( som inte ville gå över och hade nog bara sovit totalt under den tide 10 timmar eftersom jag har svårt att sova när jag har ont) att sköterskan hade fått en annan läkare att skriva ut min normala dos och utskrivet 3 gånger så jag slipper och ringa in var och varannan vecka (dom skrev bara ut små doser av medicinen som bara räckte en vecka max), dessutom så hade läkaren redan skrivit ut medicinen samma dag som jag hade ringt in.

Så jag är jättetacksam för den sköterskan som tydligen hade pressat den andra läkaren att verkligen läsa min journal och förstått att jag har haft denna medicinen länge och att jag behöver den.

Så ibland så kasnke man inte ska ta vägen via läkaren själva utan via sköterskorna ;)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Ladydragon
2012-03-28 14:33
#28

27# det står samma sak i min journal…Rynkar på näsan

hade turen att just nu ha en läkare som vägrade läsa journalen för som hon sa det stod bara en massa strunt i den och den inget viktigt….kul typ Obestämd

för min del när det gäller utskrivning av medicin så är det dom jäkla sjuksköterskorna som beter sig korkat åt och dom som man måste prata med först och många gånger så vägrar dom att ens rapportera till läkaren att man behöver nya recept Skrikandes

Zofia89
2012-03-29 07:24
#29

Problem med mediciner och recept har inte jag haft =)

Mamma berättade för mig att man har full rätt att läsa sin egen journal, har funderat på att kanske göra detta =)

Razzora
2012-03-29 15:09
#30

#28 Ja då var det väl kanske lite tur att läkaren vägrade och läsa journalen och gick på det du sa istället.

Jag har haft tur att just den vårdcentralen har varit hur bra som helst när det gäller mediciner och sånt. Men är ens ordinarie läkare sjukskriven så kan LÄKARNA strula till det inte sköterskorna.

Men dom andra vårdcentralerna jag har varit på (Jobbar 15 mil ifrån där jag är skriven och är folkbokförd, så ibland får man gå till andra vårdcentraler) där kan sköterskor skricka på en när jag man pratar med dom när man säger att man har pratat med läkaren och man ska ha ut en sjukskrivning, men tydligen så står det inget i journalen. Men det är ju inte mitt fel.

Men men ibland träffar man på rötägg.

#29 Du har till och med full rätt att be om en kopia av din journal, ibland kan du få betala några kronor för den. Beroende på hur många sidor som ska skrivas ut. Så kan du läsa den lite mer för dig själv och kanske se vad läkaren egentligen skriver om en. Kan säga att ibland blir man bara förbannad och ledsen för vad de skriver. Bara en liten varning. :(

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Zofia89
2012-03-29 18:01
#31

Jo har inte bestämt mig än om jag ska begära den eller inte…

Idag har jag IGEN haft problem med urinet… Imorse "läckte" jag av bara en lätt nysning (har aldrig hänt förr) och så testade jag kontrollen när jag gick på toa och försökte "bryta strålen" mitt i men det var omöjligt… Har för mig att man nog ska kunna kontrollera detta? Åtminstone tycker jag att jag lyckats förut…

Börjar bli riktigt orolig och har mardrömmar varje natt =/

Razzora
2012-03-30 12:28
#32

Låter nästan som du behöver åka in till akuten för att kolla upp detta.

Vanligtvis så ska man kunna kontrollera blåsan. Men det är många som inte klarar det. Men jag tycker ändå eftersom du är så pass orolig att du ska ringa in till 7711 och kanske även bre på lite så att de förstår att det är allvar (tyvärr så får man göra så att de verkligen tar en på allvar) så att de ger informationen till akuten.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Zofia89
2012-03-30 15:01
#33

Mm… fast ryggen känns i övrigt bättre, typ endast benen och så som inte fungerar som dom ska… tyckte väl att man ska kunna kontrollera blåsan, tycker jag gjort det tidigare så vet att jag kan… eller borde kunna…

Det är så många saker man inte tänker på eller lägger märke till före det händer nåt och sen kanske man reagerar på saker som är helt naturliga… Som läkaren som testar känseln i skinnet mellan musen och analen, har ju ingen jäkla aning om hur bra känsel man vanligtvis har där… Det är så svårt att veta =/

Razzora
2012-04-03 08:28
#34

Ojdå såg att jag skrev 7711, det är så klart 1177.

Ja när man har problem lite överrallt så börjar man sen att att fråga sig ska man ha ont här och ska inte detta göra ont?

Det är nog därför man ska till läkaren speciellt i våra fall där vi inte vet om det ska göra ont eller inte. Visserligen så ska ju ingen människa ha ont, men ändå.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Zofia89
2012-04-03 09:09
#35

Nummern gäller endå inte här i Finland ;)

Ja man tänker mycket mer på saker och ting när nåt händer…

Idag får jag mina röntgensvar och så ska det diskuteras om fortsatta undersökningar och så =) Lite nervös men bättre att få veta vad det är för fel på mig =)

Razzora
2012-04-03 11:40
#36

Aha, där ser man ;)

Ja ibland så kan det hända att vi tänker kanske lite för mycket på vad är det som gör ont och så. Men det är lite svårt att inte göra det när smärtan hela tiden finns där.

Ja men då får du äntligen svar(hoppas jag) på vad det som kan vara felet på dig. Kan tänka mig att du är nervös, men jag tror att när man väl vet exakt vad problemet är att man då vet hur man ska förebygga + att då kan man äntligen visa för folk att vi har ont och så.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Zofia89
2012-04-03 11:46
#37

Läkaren ringde… Mellanrummet mellan mina kotor i korsryggen är för litet, altså mina diskar ligger iklämm…

Fick remiss till en fysiater som sedan bedömer om det ska tas magnetbild eller inte för att kolla upp exakt hur mycket mina diskar är skadade…

Jag är bara 22 och borde ha hela livet framför mig och nu är mina diskar skadade… Jag får jobba men inte lyfta mer än 7kg tills vi vet exakt hur stor skadan är, lyckas inte när man jobbar på storkök, där är det mycket tunga lyft hela tiden!

Borde kanske vara glad över att felet syntes på vanlig röntgen… Men känner mig bara ledsen och orolig =(

Upp till toppen
Annons: