Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 4900 ggr
[Aquelegia]
3/22/12, 4:40 PM

Tejp

Har ni tejpat något någon gång?
Har det hjälpt tillfälligt eller "rättat till" problem?

Har köpt egen sporttejp nu så sambon skall få tejpa vid behov. Han var med hos sjukgymnasten idag då jag bad om stöd för axlarna, för jag kan för mitt liv inte lära mig att hålla rätt på dom! Går som om jag haft 7 svåra årTungan ute
Hoppas underlätta för axlarna att kunna bära och undvika sträckningar/subluxationer. Kan dock meddela att efter 4 timmar börjar det kännas, men har man gjort fel i 23 år lär det knappast gå att rätta till på en sekund ^^

Annons:
Chestnut
3/23/12, 6:41 AM
#1

Fått knäna tejpade många gånger av sjukgymnasten, även ena fotleden några gånger med bra resultat. Klarar dock häftan dåligt… Det viktigaste är att man tejpar på rätt sätt, annars gör det större skada än nytta. Men antar att sjukgymnasten visade din sambo hur han ska tejpa? Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
3/23/12, 8:06 AM
#2

Är allergisk mot klistret så jag tycker inte att det är någon höjdare ^^
Men att tejpa kan fungera som hjälpmedel, allt beror ju på vad du ska tejpa och i hur dåligt skick delen är i.

Qui dormit, non peccat

 


kkarinn
3/23/12, 8:26 AM
#3

Skrikandes

jag har prövat att tejpat men det hjälpte inte mig, det är för klent för mig.behöver en korsett isf.

plus att min eds hud tog struk :(

[Aquelegia]
3/23/12, 7:15 PM
#4

#1 Japp, därför jag skrev att sambon var med hos sjukgymnasten. Är lite övertrött. Sover för lite om nätterna så har börjat få svårt att skriva det jag tänker, ens tänka det jag vill säga, sedan glömma av vad jag ville ha sagt XD
Trodde det skulle vara supersvårt med tejpen men det var bara ett stort kryss.

Haft tejpen i 2 dagar nu och i början var det ovant men vaknade för första gången UTAN att ha extremont i axlarna.
Fick ta bort tejpen nu dock så kroppen får vila lite från att vara konstant raksträckt.

Hoppas att det funkar likabra med tejpen nästa gång med. Vill bara använda den på vardagar så jag har tid att försöka lära mig själv.

Märkte faktiskt att det jobbigaste med tejpen var just att det drog i skinnet. Skrek till när sambon rev loss den lite oförsiktigt XD

#2 Vad synd att klistret inte funkade för dig. Inte mycket saker som underlättad för mig, så håller tummar och tår att jag äntligen hittad något som motverkar lite av det onda i alla fall.

#3 Ja tejpen funkar inte på stora problem, då är det nog ortoser som är rätta hjälpmedlet.
För min del handlar det inte om att hålla på plats utan konstant påminna mig själv om att inte förvärra det onda. Det underlättar lite när man håller ryggen rakt genom att sträcka på sig, vilket jag inte klarade på egen hand.

[Aquelegia]
3/24/12, 7:09 PM
#5

Vaknade med så ini helsike ont i ryggen igen. Tog ju bort tejpen innan jag gick och lade mig för jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad. Man glömmer attans snabbt vad ont man kan ha när man gått utan extrem värk i axlarna i 2 dagar.
Ikväll får sambon tejpa igen så jag förhoppningsvis kan vakna kryare imorgon.

2-0 till tejpen än så länge!

hus-musen
3/24/12, 8:58 PM
#6

Grattis till att ha hittat något som fungerar för dig :)

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Aquelegia]
3/24/12, 9:25 PM
#7

#6 Hoppas verkligen det. Vågar inte ta ut i förskott. Tensen var ju också jätteskön första 2 gångerna jag testade senast men sen bröt helvetet lösTungan ute
Sen är det ju bara en sak av alla som är "tillfälligt" lösta. Går ju inte att leva med tejp resten av livet för då skulle min hud säga ifrån. Vart skrämmande hur fort jag började gnälla igen när jag hade fått av tejpen. Frågade sambon och jodå hade börjat gnälla ganska snabbt inpå igen. Humöret vart det kämpa med också. Dock vart jag för glad för att orka låta det gå ut över dagen.

Sambon vart så söt imorse när jag vaknade och gnydde, då kramade han om mig och frågade direkt om han skulle sätta på ny tejp. Men icke, vill verkligen lära mig att hålla rätt på överkroppen utan. Är bäst att passa på när jag är ledigGlad..fast det fick räcka med idag ^^

RuiXue
3/27/12, 10:16 PM
#8

Har fått knäna tejpade utav sjukgymnast några gånger och även testat själv. Tål häftan dåligt åtminstone på Hypafix tejp (används under sporttejpen) och liknande! Däremot Kinesologi tejp tål jag men det har ingen jätteverkan på mig.

Jennie


[Aquelegia]
3/27/12, 11:05 PM
#9

natten mellan söndag och måndag var hemsk, vaknade av att tejpen irriterade huden hela tiden, kliade som attan men var för trött för att ta bort. På morgonen gick jag till jobbat och det kändes helt okej. Sov en stund efter jobbet och gick till sjukgymnastiken. Även där kändes det helt okej, faktiskt bra med tejpen.

Väl hemma sov jag en stund till och vaknade av världens svidande känsla på ryggen. Fick rycka av tejpen fort som attan och visade sig jag hade fått utslag av limmet PLUS ett sår på ena axeln, huden hade brustit. Inte skönt.

Har fått gå utan tejp idag och skall be sjukgymansten tejpa med sin tejp imorgon igen. Kan vara så att den tejpen jag köpte är för smal som stöd för axlarna och därför irriterar huden då den drar för mycket.

Får se, på knäna undrar jag det om det skulle hjälpa mig, hjälper det mot att hamna i ytterläge?

hus-musen
3/27/12, 11:07 PM
#10

Ja tejpen kan funka på knäna oxå, bara du tejpar rätt! :)
be sjukgymnasten om märket på tejpen eller om du kan köpa en rulle där så du har! Om du vet att du tål den tejpen :)

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
3/27/12, 11:21 PM
#11

Får visa skadorna på huden för sjukgymnasten imorgon och ta med tejpen (kan inte med att be om saker) brukar påpeka problem så kommer han med lösningar.
Mina knän slutade nästan funka idag när jag gick tvärs genom stan, särskilt ens knäet har krånglat rejält senaste tiden, vad tror du om att köpa ortoser/knästöd till dom? Nåja peppar peppar att ryggen tillfälligt är lite lagom bättreFlört

Får be sjukgymnatsen tejpa med sin tejp igen nästa vecka när huden läkt. Nu skulle minsta lilla snälla tejp få huden att skrikaTungan ute

hus-musen
3/27/12, 11:23 PM
#12

Krånglar de för mycket så är ju riktiga knästöd ett bättre alternativ än tejp, plus att det är snällare för huden. Så varför inte köra både och? ibland kan tejpa och som ombyte en knäortos när det kniper :)

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
3/27/12, 11:31 PM
#13

Skall kolla upp då jag har 25% rabatt på mitt apotek, flitig apoteksbeökare jajemensan! Kan ju passa på att köpa på mig ortoser. Är ju alltid bra, lär behöva dom senast när jag är gammal och gaggig ^^
Det där med huden har fått mig att fundera är SUPER lättretad på huden. Bara att skriva på laptopen skaver sönder mina handflator så fort jag nuddar.
Likadant har jag flera dagar om året då jag är så öm i huden att ända jag kan ha på mig är en extremt mjuk morgonrock.

Annons:
hus-musen
3/27/12, 11:38 PM
#14

Jo samma här, känslig hud som är lättirriterad. Klarar inte av något som skaver oavsett om det är kläder eller saker. 
Just med EDS så kan det ju vara skör hud som kriterium, så varför inte? :)

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
3/28/12, 7:28 AM
#15

#14 Faktiskt funderat på EDS då jag blev dagnostiserad med dålig bindväv som liten, men kan inte få tag på journalerna.

Ladydragon
3/29/12, 11:23 AM
#16

en liten varning….

är dina knän överrörliga?

i så fall kommer Apotekets ortoser inte att göra någon större skillnad

har själv såna och dom hjälper inte alls

alternativet är att söka sig till Ortopedtekniska som kan ordinera bättre knä ortoser

[Tassy]
3/29/12, 1:27 PM
#17

jag använder inte tejp alls, finns ingen som jag tål tydligen.

RuiXue
3/29/12, 4:19 PM
#18

Vad gäller ortoser så är den billiga skiten från apotek och dylikt inget att lägga pengar på. Ska man ha bra ortoser till knäna så räkna med runt 1000 lappen per styck om du inte får dem genom vården. Själv har jag billiga skräportoser jag köpte på min tidigare arbetsplats, de är mjuka, med silikonperlot och öppen över knät, stöttar litegrann men hjälper verkligen INTE för översträckningen trots att det är någon rörlig metallgrej på sidorna som tydligen ska förhindra översträckning. Tror jag skulle ha mer nytta av de stelare ortoserna med rejäl aluminium skena. Det enda billiga ortoser gör är att hålla leden varm och stabilisera lite ungefär som en elastisk binda.

Jennie


Zofia89
4/3/12, 1:00 PM
#19

Jag har tejpat ryggen flera gånger, det har hjälpt medan jag haft tejpet, så jag inte rör mig fel, men gör samma misstag genast jag tagit bort tejpet =) Vristerna tejpar jag när jag ska ut och promenera i och med att jag väldigt lätt stiger snett och stukar fötterna =)

[Aquelegia]
4/3/12, 1:57 PM
#20

Hade tejp igår igen samma sak hände huden klarade inte av att det drog i den hela tiden.
Det där med vristerna låter bra skall kolla med min sjukgymnast för jag kan inte ut och gå särskilt länge innan fötterna lever sitt egna livObestämd

Annons:
Upp till toppen
Annons: