Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 5056 ggr
[Aquelegia]
2012-03-19 23:02

"Fula ovanor"

Vad gör ni för något som sjukgymnaster/ läkare eller omgivning säger till att "sådär får du inte göra" ?

Till exempel: knäcker fingrarna vilket ju verkligen inte bra för oss med ledproblem/bindvävsproblem.

Annons:
rogart-63
2012-03-19 23:19
#1

Finns nog mycket dom inte skulle gilla .Knäcker oxå mina fingrar .igår knäckte jag till ringfingret lite väl bra har haft ont idag . Knäcker mina tår .Var inne på jobbet idag och dom undrade naturligtvis vad det med mig ,Sa att jag fått en diagnos på HMS ,Vadå? Så jag visade med mitt lillfinger sluta sa dom så kan man inte göra .Knäcker min nacke villket jag tror egentligen inte är så bra men spänningarna släpper en stund

hus-musen
2012-03-20 08:39
#2

2 saker bara, jag får inte överanstränga mig, jag får inte översträcka mig :)

Qui dormit, non peccat

 


kkarinn
2012-03-20 10:08
#3

ja hela jag är ju en spagetti, framförallt knäna är i ytterlägen nästan hela tiden,

men det är inget osm jag märker själv, tänker på det hela tiden men går endå inte att kontrollera helt.

jag ¨får inte heller ha En väska på min vänster axel (inte höger heller men) för jag har haft det så länge så axeln har blivigt sne. men det är sååå svårt att vänja av sig, plus att min axelremsväska är så snyygg haha:D

hus-musen
2012-03-20 10:12
#4

#3 Jag blir oxå sned av väskor, men hänger dem tvärsöver istället så jag kan ha dem! Men funkar inte att ha något tungt i dem :(

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2012-03-20 10:26
#5

Jag har rätt många fula ovanor tyvärr. Det värsta är väl ridningen, som är big no no men likt förbannat rider jag regelbundet nu. Den dagen de kan motivera ordentligt vad i själva ridningen som är skadligt, den dagen slutar jag. I övrigt är det väl mest "inte utsätta mig för risksituationer", inte översträcka och inte överanstränga.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2012-03-20 10:32
#6

#5 Tråkigt när något nekas och ingen förklarar varför..? Lätt motion så länge du inte skadar dig och ramlar av hästen kanske kan ju inte vara katastrofdåligt eller sämre att ta en promenad tycker jag.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Chestnut
2012-03-20 12:23
#7

#6 Jodå, dem förklarar varför men deras förklaringar håller inte fullt ut. Vanligast är "tänk om du ramlar av…" men vad tusan, jag kan lika gärna ramla när jag går (det händer till och med oftare). En annan populär är belastningen vid uppsittningen men det har jag löst genom pall och växla sida att hoppa upp från.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2012-03-20 12:36
#8

#7 Ramla av.. Du som jag trillar nog oftare när vi går ;) Har aldrig ramlat av en häst, man sitter ju rätt bra på dem. 
Kliver oxå upp från en pall, blir ju ingen större belastning, det är ju jobbigare att gå i trappor.
Antar att det inte är hästmänniskor som du har till läkare. Man får ju så mycket mer psykiskt genom djur så de borde ju uppmuntra till hästarna.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2012-03-20 12:43
#9

#8 Jag har väl samlat ihop några hundra avramlingar under mina 14 år med reglebunden ridning. Flört Men jag ramlar flera gånger i veckan när jag går och som du säger, man sitter rätt bra på hästryggen sålänge man har en stabil häst. Rider dessutom inga stora hästar utan runt 150 cm i mankhöjd är de jag rider i nuläget iaf så är inget stort "hopp" upp ens. Så det handlar helt klart om fördomar från deras sida! Dock stöttar smärtläkaren mig, ridning är trots allt bra motion och lättillgänglig för min del eftersom jag bor på gård. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2012-03-20 13:03
#10

Oj, jag har fått så mycket förmaningar att jag inte orkar lyssna på dem längre. Jag lyssnar på min kropp och struntar i resten. Det funkar bäst! Glad

hus-musen
2012-03-20 13:08
#11

#9 Ja jag har väl egentligen ingen större ridvana mer än ardenner och islandshäst, men de sitter man rätt bra på:) Stabila hästar oxå!

Qui dormit, non peccat

 


FjantYoda
2013-06-24 19:23
#12

Inte fått någon riktig diagnos mer än "Du har överrörliga leder, stretcha inte *klapp på huvudet*" trots att jag stundsvis har såna smärtor att jag får ta värktabletter för att ens kunna sova. 

stretchar ibland, sitter i konstiga vinklar, klättrar upp på hästar som är högre än mig själv i manken, vadå att hela höften å så vrids konstigt, jag tog mig ju upp! 

Går i fel skor ibland, fuskar med att träna är väl det jag kan komma på!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

RuiXue
2013-06-24 20:40
#13

Översträcker utan att tänka på det eller ens veta att det jag gör inte är normalt. Sitter knasigt ibland för att jag helt enkelt inte känner vart jag har fötterna om jag inte tittar på dem samtidigt. Sover sällan på nätterna (kombination av insomnia, smärtor, överaktiv hjärna och försenat sömnmönster) och tar ändå inte min insomningstablett speciellt ofta utan låter natten ha sin gång tills jag lyckas somna naturligt. 

Glömmer att min kropp inte tycker om att resa sig snabbt vilket resulterar i att jorden snurrar snabbare ibland. 

Går sällan på toaletten och kan heller inte fören jag känner att jag behöver och inte ens alltid då det går. (Håller dock på att ordna med det med vården)

Jennie


Annons:
Oson
2013-06-24 21:21
#14

#5. Konstigt vad olika det är och vad olika människor säger! Dottern som har kraftig HMS, med många leder som subluxerar och många andra relaterade problem, fick efter sin diskbråcksoperaton fullt klart med ridningen! "Rid du, det är det bästa du kan göra, skonsam motion och BRA för någon med dina problem, mycket statisk träning, det är klart det bästa är ju om du inte ramlar av men…" Detta sagt av hela teamet, ortoped, sjukgymnast och arbetsterapeut.

Jag har inte tänkt på att just uppsittningen sliter men när du säger det har hon ändrat den sedan hennes problem debuterade för 3 år sedan. Alltid pall, varannan gång höger, varannan gång vänster, Ställer sig alltid med "framsidan" mot hästen, fot i stigbygel, häver sig upp, lägger sig sedan tvärs över för att sedan vända och sätta sig upp. tror inte att hon är medveten om det själv, och det är definitivt ingen som sagt till henne att göra så. Jag har mest varit orolig för stöten när hon hoppar av, men hon dämpar den ganska bra (hon rider mest stora hästar på mellan 175-180 cm).

Det hon däremot fått varning för är lag/bollsporter, stretching, kasta, och springa på asfalt.

Med vänlig hälsning Oson

Anterrabae
2013-07-02 17:23
#15

Själv har jag haft ovanan att lyda, och inte stretcha, vilket i sin tur gett att jag gått med mer ont än jag skulle behövt ha :/

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Chestnut
2013-07-02 23:17
#16

#14 Beror nog helt på vilken nivå man rider på (jag sysslar mest med unghästar och hoppning) och hur "sliten" kroppen är. Knäna tar ju mycket stryk när man rider och med min knäproblematik så är det ingen höjdare egentligen eftersom risken finns att knäskålen börjar krångla igen och operera igen blir svårt… Så uppsittning, lättridning och hoppning är egentligen väldigt vådligt och ramla av vore väl allt annat än bra. På så sätt kan jag förstå ortopeden med flera som avråder bestämt från ridning men samtidigt håller inte argumenten fullt ut. Själv anser jag att jag kan rida men får välja mina dagar (inte rida när jag är väldigt trött/sliten) och låta bli hoppningen.

Med vänliga hälsningar
Chess

FjantYoda
2013-07-06 01:47
#17

Ridningen så känner jag som sagt av då jag hoppar upp, hoppning, lättsits och sådär men kompenserar med att rida mycket utan stigbyglar för att avlasta fotleder och knän, rider ju iofs bara en gång i veckan men känner att kroppen blir sämre utan ridningen så får nog ta att det ibland gör ont under tiden och efter om det stärks i längden :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Suskiv
2013-07-21 23:38
#18

Knäpper i fingarna, låser knän och handleder i extremlägen för att få lite mer styrka och bakans i dem.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Tassy]
2013-07-21 23:55
#19

En riktig fuling jag har för mig just nu är att knäcka ryggen trots att allt är rakt och fint! Är så van att behöva räta ut kotorna… Annars har jag faktiskt skärpt till mig mycket sen jag kom ur sista skovet.

Suskiv
2013-07-21 23:59
#20

#19 Jag skulle vilja kunna knäcka ryggkotorna. Det är så skönt att kunna knäcka fingarna och jag skulle behöva den känslan i min rygg. Tyvärr lyckas jag bara knäcka nackkotorna.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
[Tassy]
2013-07-22 07:43
#21

Det är absolut inget att eftersträva.

Suskiv
2013-07-22 10:26
#22

Jag vet, men att sträcka/knäppa fingarna ger en viss ökad stabilitet för stunden, den skulle jag behöva i ryggen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Tassy]
2013-07-22 10:32
#23

Det är en inbillad känsla. Gör det bara inte, försök inte ens. Och absolut inte i nacken vad du än gör!

Upp till toppen
Annons: