Annons:
Etikettaktivt-liv
Läst 1858 ggr
[Aquelegia]
2012-03-16 14:27

Före/ efter diagnos och dina aktiviteter

Har fuderat mycket på detta då jag dagarna i ända saknar mitt liv före diagnosen. Jag red, vandrade, shoppade, festade/dansade, höll mycket på med att fixa möbler/ inredning. Med mera.

Är dock mycket jag undviker då jag helt enkelt blir för trött och får för ont. Skulle kunna göra allt visst, men vill verkligen ha så lite ont det bara går nu när jag har fått förklaring på att det faktiskt beror på annat än bara "vanlig" fysisk trötthet.

Jag kan inte hjälpa min mor på gården särskilt mycket, kan inte bära tyngra saker. Orkar inte gå länge så det mesta aktiva jag gör just nu i väntan på bättre tider är "lugna" och varsamma saker där jag själv kan påverka hundraprocentigt hur utgången kommer bli. Visst kan jag fortfarande göra massa men skulle helst vilja kunna göra ALLT utan att utmana ödet hela tidenTungan ute

Som min sjukgymnast sa "du får göra allt men du får inte skada dig" *fniss* det är ju lätt gjort…

Annons:
Chestnut
2012-03-16 19:57
#1

Diagnosen har inte påverkat mig i vad jag gör, däremot de besvär jag har fått de senaste åren. Men målet är att jag ska kunna göra samma saker som för fem år sedan om än med större anpassningar än då!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2012-03-16 20:04
#2

#1 Oj såg nu att det kunde misstas. Menar självklart att besvären som man får på grund av att man HMS/Eds med mera orsakar förhinder att utföra vissa saker man "kunde" förr. Mitt HMS bröt ju ut rejält i samband med 2 skador och då sattes jag helt ur spel. Innan kunde jag ändå klara det mesta med vissa svårigheter.

Jag slutade rida, snickra och åka skridskor redan innan jag hade fått diagnosen. Men först nu när jag fick diagnosen har jag förstått att jag verkligen inte bör göra vissa saker då dom skadar mig då jag har "fel" på kroppen. Innan var det att jag undvek saker då jag förstod att jag av någon anledning inte orkade/hade för ont för att göra grejjer. Ser dig som en förebild när det gäller "att komma tillbaka" att lära sig anpassa sig själv men ändå i framtiden kunna göra samma som förrGlad

hus-musen
2012-03-17 19:57
#3

Jag gör ungefär samma saker men kanske lite försiktigare än förut eftersom jag numer vet vilken inverkan det har på kroppen. Vissa saker vet jag är dumt men fasiken jag är inte död än!

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-03-17 20:19
#4

För mig är det sjukdomen som har satt hindrena, inte diagnosen. Diagnosen kom flera år efter att jag blivit stillasittandes.

Förr simmade jag, red, spelade fotboll, höll på med judo mm. Men allting grusades på löpande band på grund av värk, kroppen bara la av bit för bit. Ridingen offrade jag pga skolan dock, det skulle jag nog kunna göra ännu, men ekonomin tillåter inte.

Jag åkte även snowboard och skidor mycket flitigt varje vinter. Det var allt ifrån söndagsåkning till trickåkning i park, offpist, störtlopp mm. Jag saknar fjällen enormt.

Upp till toppen
Annons: