Annons:
Etikettaktivt-liv
Läst 3279 ggr
[Aquelegia]
2012-03-16 14:20

Vad gör du för aktiviteter?

Jag lever väldigt aktivt skulle jag vilja påstå, är mycket ute och går, lagar mat, fönstershoppar (orkar inte prova kläder så tittar baraTungan ute), odlar, pysslar med mina underbara marsvinkillar, är hundvakt, umgås med vänner gärna på promenader, fiskar, tränar, har ett aktivt jobb.
Dock så är jag under mina skov en soffpotatis i likhet med Homer Simpson ^^

Vad har du för dig om dagarna?

Annons:
hus-musen
2012-03-16 14:25
#1

Inte mycket egentligen, är hos sjukgymnasten/läkare, promenerar om jag orkar, virkar, ser på film/datan, leker med Minime, fixar mat och annat småpyssel. Och söker jobb nu då förståss!

Soffan och jag är goda vänner, blir nog halvsittliggande där ett par timmar om dagen :)

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-03-16 14:37
#2

#1 Haha för någon vecka sedan på en fest så vart min sambos bror flickvän som fastklistrad i soffan. Hon ville inte resa sig för där hon satt var så "insuttet och mysigt" det vart visst där jag brukar sitta nu när jag är sjukskrivenOskyldig Sambon skrattade gott för han påpekade någon gång att jag sitter väldigt mycket i soffanFlört

Man själv tror inte att man gör så mycket men när jag läser vad du gör tycker jag det låter som att du allt har saker för digGlad

hus-musen
2012-03-16 14:51
#3

#2 Jo har ju min speciella plats väl insutten nuFlört
Haha kul att hon fastnade på din plats, bevis på att soffan är bekväm!

Ja det känns inte som så mycket, men det fyller ju dagarna ioförsig Glad
Din lista var ju helt klart lite mer diger än min dock!

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-03-16 14:59
#4

#3 ironiska är att jag samma dag tänkte mig skrivandes en annons "Röd och fin soffa mycket välbehållern efter 2 år EJ insutten"
Jag som trodde den skulle kunna gå att sälja som välbehållen, tji där fick jagTungan ute Vill ha sådan där soffa som går att tippa så man nästan ligger ner, tänk vad skönt för kroppen.

Nja min lista har jag fyllt på ganska rejält nu under veckan utan skov. Men så fort skoven kommer så är det Homer style som gäller.

kkarinn
2012-03-16 16:42
#5

Foten i munnen

ja ojoj inte är jag aktiv inte.

Min kropp orkar med en "stor" sak per dag tex tvättning, var längesen jag orkade gå en hel dag på stan eller en långpromenad med hunden.

internett shoppa orkar jag med :D

jag är bara 22år men känner mig sämre än 82år.

[Aquelegia]
2012-03-16 19:36
#6

#5 Ett tips är att ge sig små uppdrag. Innan så gjorde jag också en stor grej om dagen men nu gör jag lite av varje flera dagar istället. Då tar inte kroppen lika stor stryk. Framförallt så måste vi lära oss att sluta försöka göra allt själv.

Jag ber alltid någon om hjälp med städning, handla, shoppa, gå ut med sopor, tvätta, mocka djuren med mera. Familj, vänner och sambon ställer upp toppenbra.
Det enda som verkligen känns trist är när vänner vill hitta på saker och jag måste avböja för jag är i skov, har hög skaderisk eller jag inte mår toppen i humöret. Försöker dock se till att hitta på saker när jag väl orkar så då blir det ingen stor grej när jag inte orkar ^^

Annons:
Chestnut
2012-03-16 20:30
#7

En "vanlig" dag består alltid av "sjukdoms skötsel" (katetrar, mediciner etc) som upptar alldeles för mycket tid, några dagar i veckan olika vårdkontakter (läkare, sjukgymnast, kurator mm) men om jag fick bestämma skulle jag stryka det helt och istället fokusera fullt ut på det andra jag ägnar dagarna åt som är:

  • Hästeriet. Vissa dagar orkar jag bara gå ut och hälsa på dem, andra gör jag alla stallsysslor själv, jobbar med två unghästar, håller ridlektioner, fixar i paddocken, sätter stängsel osv.
  • Övriga gårdssysslor, hälsa på fåren och fixa i vad som ska bli en trädgård. Detta orkar jag sällan med dock…
  • Plugg. Enligt planeringen pluggar jag deltid 75% på gymnasienivå. Har dock vissa kurser på distans. Skulle behöva lägga mera tid på studierna än vad jag gör i nuläget, prio ett just nu är att komma iväg på alla obligatoriska moment.
  • Träffa vänner och andra sociala event. Går på krogen ibland och försöker hålla igång det sociala genom att ses över en kaffe ibland.
  • Städa hemma och även renovera lite grann i mån av ork… En vanlig dag blir det plocka i och ur diskmaskinen och laga mat plus ta hand om någon tvättmaskin eller så.

Sen har jag mycket mera jag skulle vilja göra, så som börja dansa salsa och komma igång med regelbunden konditionsträning. Och ta körkort skulle vara guld värt!

Jag tycker mig ha ett aktivt liv i grunden, sitta i soffan blir det inte alltför mycket om jag får bestämma, står hellre på ridbanan Cool Dock är soffan snäll mot kroppen…

Med vänliga hälsningar
Chess

plutopellis
2012-03-16 21:54
#8

Mammaledig så just nu är det en hel del soffliggandes här också, annars arbetar jag. Men ja allt vad det innebär att ta hand om en snart ettåring.. Försöker komma ut och gå dock tar handlederna emot ibland med att köra vagnen och då blir det en hel del inne vilket gör oss båda trötta och griniga.. Har köpt en liten kanin så blir lite gos med den, annars mycket soffa och internet. Tvätt och städ självklart men sambon sköter mycket..

[Tassy]
2012-03-17 20:33
#9

Ches, du får väl börja övningsköra med mig nästa år Skrattande då fyller jag ju 25 och kortet, ja det har jag haft sen jag var 18.

Jag försöker hålla igång genom vardagsbestyren. Det ska städas, fixas mat, djuren ska ha sitt, akvariumen städas och det ska handlas.

Försöker få in små promenader då och då, och ska snart börja simma igen tillsammans med min kontaktperson som jag har via LSS.

Tyvärr är många dagar tunga, och då blir det stillasittande, vilket inte heller är bra. Jag fokuserar dock mest på att hålla mig ur rullstolen.

Det sociala existerar knappt förutom att jag ser pojkvännen dagligen. Men vänner blir det på sin höjd nån gång i månaden att jag ser, vilket är synd. Men min asperger gör att jag inte orkar med helt enkelt.

[Aquelegia]
2012-03-17 23:22
#10

Verkar som att många håller sig till vardagsbestyren, gör ni mycket själva eller tar ni hjälp/väntar med saker tills ni kan få hjälp?
Jag var alltid envis och skulle göra allt själv för det var enligt mgi enda rätta sättet att få saker gjort. Nu har jag slutad med det. Blev för mycket samma saker om dagarna så tar hjälp av vänner, familj. Sambon hjälper mig med i princip allt. Vi hjälps åt med allt då jag helt enkelt då har energi över att hitta på saker med honom.

#9 Vi får allt se till att ses mer fy skämmes då vi bor kanske högst 5 minuter ifrån varann Oskyldig Vore kul om du började på samma primärvård förresten då kan vi gymma ihopTungan ute

Chestnut
2012-03-18 08:27
#11

#9 Om jag inte börjat tidigare ska jag överväga ditt erbjudande helt klart Glad

#10 Mamma gör det mesta hemma (fördelen med att bo kvar hemma) men jag försöker hjälpa till med det jag kan eftersom hon också har EDS.

Med vänliga hälsningar
Chess

oskartoller
2012-03-18 10:29
#12

Så mycket aktivitet blir det inte längreRynkar på näsan.

Fixa disken, maten och dammsuga,tvätta. Sån där tråkiga måsten.

Men ibland är jag ute och racerar runt på min quad (cross med 4hjul) som man dyrt får ångra.

Tränar hunden förutom daliga promenader, Ska börja fortsättningen på valpkursen nu och en dag ska vi lär oss hur man bäst ställer sin hund på utställning.

Hundutställningar

Fiska

Läsa

Fota

Älskar att plocka svamp och bär.

[Tassy]
2012-03-18 12:44
#13

Då gubben är lika skruttig som mig (med all säkerhet EDSare, men vägrar att gå och få diagnos) så gör jag det jag kan själv. Bära matkassar är dock något som ofta faller på hans lott. Vi delar på mycket Glad

Annons:
Dioramabyggare
2012-03-23 01:53
#14

Cyklar långrundor, gärna 4-5 mil i taget… kombinerar det med mitt intresse för geocaching och geologi. Fotograferar udda saker jag hittar längs vägen.

Då och då sätter jag mig med någon av mina plastbyggsatser som kommer att bli delar av ett och annat diorama. Jag bygger helst modeller av allierade underhållsfordon i skala 1/35, och av allierat understödsflyg i skala 1/48. Min "bygghög" innehåller några stycken flygplan, olika terrängbilar, en helikopter, en rymdstation, ett forskningsfartyg, ett ånglok.

Modellbyggehobbyn "odlar" jag också när det är fullmåneperiod. Då kan jag på grund av fullmånens inverkan på mitt inre inte komma till ro på hela natten, tre-fyra nätter i rad varje månad. Men är jag extra trött psykiskt av andra orsaker så sitter jag och läser något lättläst istället, eller så sätter jag mig att lösa korsord tills jag somnar av ren utmattning.

[Aquelegia]
2012-03-23 19:40
#15

#12 Hoppas du inte ångrar dig allt för mycket då det ändå är bra för ens välmående, humör och glädje att hitta på saker man tycker är kul! Glad

#13 Ni kanske ska börja med ryggsäck som min kära arbetsterapeut tjatar så mycket om ^^ För min del anser jag dock att jag är för dålig i axlarna för att tynga ner hela övre ryggen. Men kanske funkar för er? Häst och vagn har jag hört funkar ocksåFlört
#14 Bor du på alndet eller i stan? Här finns inga vettiga ställen att cykla någonstans nämligen men när jag bodde på landet ja då kunde jag cykla långt. Låter annars som att du hittad bra hobbyn för att utöva din kreativitetGlad

[Tassy]
2012-03-23 19:41
#16

Min arb.terapeut tjatar om en väska på hjul, du vet en sån där pensionärsbag. Hon förelsog en för flera tusenlappar haha, jag bara.. errr… det finns för en hundring i matbutiken jag handlar i, haha! Cool

[Aquelegia]
2012-03-23 20:01
#17

#16 Åh, dom dragbara korgarna på matvaruhus <3 Det var inte länge sedan dom började med det i butikerna väl? Men ack så underbart att slippa kånka på korgarna i gångarna så armarna domnade^^
Pensinärsbag har jag funderat på, letar på loppisar och second hand efter en.

[Tassy]
2012-03-23 20:45
#18

Ja, korgar på hjul är underbara! Dom är rätt nya här, men i andra städer har det funnits i många år Glad

RuiXue
2012-03-27 22:27
#19

Måndag: Aqua bike (i mån av plats)

Tisdag: Vattengympa

Onsdag: Inget planlagt

Torsdag: Virkning på ett kafé

Fredag: Inget planlagt

Lördag: 2nd hand butik på morgonen, stickkafé varannan lördag på eftermiddagen

Söndag: Inget planlagt

Utöver de "fasta momenten" i min vecka så tillkommer att ta dagliga promenader, laga mat, ta hand om katten, försöka orka med tvätt och städning och få klart uppackningen av allt i min lägenhet snarast möjligt!

Jennie


Upp till toppen
Annons: