Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 5349 ggr
hus-musen
3/7/12, 7:55 PM

Känsliga tarmar och medeciner, tips tack!

Hur har ni det med tarmarna?
Vilka medeciner funkar för er?

Har just insett att mina är åt helskotta, och det är Naproxenen som gjort det. Eller möjligtvis Omeaprazolen, skräptabletter.
Känns som tarmvred eller som att tarmarna fått en repa i sig. Ont gör det iaf så fort jag äter. Nu 3 dagar efter att jag inte ätit några tabletter och mosad mat så börjar magen komma igång igen, håller inte på och dör iaf.

De tabletter som jag erbjuds, Orudis retard, alvedon, ipren, Naproxen, Diklofenak mfl kan jag inte äta som det verkar. Det går ett tag, sen så tar det stopp.
Citodon blir jag stenhög på en halv tablett så det är inget alternativ.

Vad erbjuds ni?

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Lillfjanten]
3/7/12, 8:34 PM
#1

det är inte gaser du har ont av då? isåfall så brukar dimetikon hjälpa ganska bra, det finns receptfritt, och läkare kan skriva ut det med.

hus-musen
3/7/12, 8:41 PM
#2

Nope inga gaser, bara en skärande smärta magen och bak mot ryggen typ vid njurarna gissar jag.
Men skriver upp namnet så kan jag ju alltid prova! :)

Qui dormit, non peccat

 


[Lillfjanten]
3/7/12, 9:10 PM
#3

Jag får bara knip av gaser, man blir alldeles matt och svett ibland, övriga tarmoriblem visar sug med oväxlande lös och fast nr 2. !det använder jag inolaxol dimor till. Aldrig smärtdtillande medel, sen kan man ju tänka på om man b,ir sämre av viss mat. För min del är grovbröd, ägg, fet mat mm inte bra alls, lila med cider..gasandet ärvärsr, det inte alltid att hålla tätt vid behov, och behovrt kan återkomma mångs ggr på en kort dtund, mannlir sp låst ;(

Denna kommentar har tagits bort.
hus-musen
3/8/12, 9:08 AM
#5

Jo kan bli ett jäkla rännande på toa!
Mörkt bröd eller ja allt som innehåller mjöl är nu mer en katastrof. Kan inte äta pasta heller, då svullnar magen som en ballong. Mjölkprodukter går inte, inte ens laktosfria i några större mängder. Allt med kolsyra gör min mage upprörd, men så har det varit sen jag var liten.
Alkohol kan vara en riktig dödare om det är på fel dag.
Och nu tabletterna som tydligen tänker ta död på mig oxå, *mutter mutter*

Verkar som att vi har ungefär samma problem med mat då, kanske något som hör till EDS? Magproblem ska ju vara vanliga har jag fattat det som.
Någon som vill ha en känslig mage/tarmpaket? Bortskänkes billigt!

Qui dormit, non peccat

 


[Lillfjanten]
3/8/12, 9:12 AM
#6

#5 de tabletterna du räknar upp är rena döden för min mage, de gör nog inte saken bättre. jag tycker du ska söka för det, och om inte annat så kan du få bättre mediciner på recept och slipper köpa receptfritt. för min del så tycker jag att det är bättre att de konstaterar vari problemet ligger än att man experimenterar med mat och mediciner själv. citodon funkar kanon för mig vad gäller magen. idag ska jag gå på en liten svältkur, ska se om jag kan döda alla gaser och lugna ner tarmen :)

Annons:
hus-musen
3/8/12, 9:36 AM
#7

#6 Sant, ska nog prata med min husläkare om saken för det här är ju inte särskilt hållbart känner jag. Och något smärtdämpande läre jag ha för kroppen är inte rolig just nu även om magen börjar kännas bättre. 

Väntar på att få komma till smärtkliniken i Danderyd, förhoppningsvis så kan jag få mer hjälp där oxå. :)

Lycka till med svältkuren och magen! :)

Qui dormit, non peccat

 


[Lillfjanten]
3/8/12, 10:27 AM
#8

Tack tack! ;)

[Tassy]
3/9/12, 10:57 AM
#9

Pratar ni om min mage nu eller? Tungan ute

Kan nog skriva under på vartenda besvär ni rabblat upp här.

hus-musen
3/9/12, 11:01 AM
#10

Haha ja, välkommen till klubben du med Tungan ute

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
3/9/12, 11:04 AM
#11

Tack Cool

[Tassy]
3/9/12, 11:05 AM
#12

Just ja: citodon är det enda som fungerar med min mage, men varning för förstoppning!

hus-musen
3/9/12, 11:19 AM
#13

Kanske är citodon jag får ha ändå då.. Men det är just det att jag blir så snurrig och får ännu sämre minne. Eller går det över?

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Tassy]
3/9/12, 11:29 AM
#14

Det får jag också, men det brukar gå över. Glad

Chestnut
3/10/12, 1:56 PM
#15

Mina tarmar och min magsäck skulle man kunna skriva en hel bok om… Har bland annat varit tvungen att äta kortison, legat inlagd för vätskebrist och rasat ner i vikt när det varit som värst.

I nuläget står jag på Egazil, Omeprazol och Papaverin, tar bort de värsta smärtorna och minskar antalet toalettbesök men har fortfarande problem med blod och slem lite väl ofta… Tyst

Antiinflammatoriska överlag är rena döden men klarar i nuläget av Ibumetin (någon tablett per dag blir det i snitt). Arcoxia och Celebra (coxiber) är generellt något snällare mot magen men jag fick inte tillräcklig smärtlindring av enbart dem.

I övrigt är det Alvedon och OxyContin som gäller, Tramadol säger magen tack och hej av och Citodon har jag dålig effekt av + att det är flera av mina läkare som verkar ha något emot Citodon och föredrar oxykodon preparat.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
3/15/12, 2:01 PM
#16

Fick citodon utskrivet idag, har tagit en tablett och känner mig hittills bra. Kanske är något som funkar som alternativ äntligen :D

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
3/15/12, 4:35 PM
#17

hoppas Glad

hus-musen
3/15/12, 4:40 PM
#18

Ja nu är jag trött som fasiken, men det har jag varit hela veckan utan tabletter oxå. Dumt att känna efter hahaTungan ute

Du som ändå äter Citodon, det står i receptet att jag får ta max 6 tabletter om dagen, men är inte det mycket? Läste någonstans att normalt för en vuxen människa var 3-4 tabletter.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
3/15/12, 4:52 PM
#19

max 4 om dagen är det. står i bipacksedeln på mina iaf.

De sitter i 6 timmar, men tar du t.ex. 1 citodon och 1 alvedon, så glöm inte att ta om alvedonet efter 4, men inte citodonet. Man måste se till att paracetamolen är OK mitt i virrvarret. Glad

hus-musen
3/15/12, 4:59 PM
#20

Ah okej, kikar i min bipacksedel nu (dah kunde jag ju ha kommit på själv att jag borde ha gjortSkäms) och där står det: Vanlig dos för vuxna, 1-2 tabletter om dagen 1-4 gånger per dygn.  Maxdosen blir då 8 tabletter och jag får ta 6. Kanske går på kroppsvikt? Har ju ingen större vikt att komma med.

Haha det där kommer jag ju förvirra mig bort ifrån ;) Känner mit lite trögfattad just nu!

Om jag tar 1 citodon på morgonen så kan jag ta en alvedon tidigast 4 timmar senare. Men när kan jag ta nästa citodontablett då?  Ytterligare 4 timmar senare?

Eller kan jag ta 1 citodon på morgonen, vänta 4 timmar ta 1 alvedon, vänta 2 timmar till och ta ytterligare 1 citodon?

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Chestnut
3/15/12, 5:15 PM
#21

#20 Du får ta max 4 gram paracetamol fördelat på 1 gram per sex timmar. En vanlig Citodon innehåller 500 mg och likaså en Alvedon så dessa kan du ta samtidigt (rent teoretiskt). Har man det ordinerat kan man alltså ta två Citodon samtidigt men då ingen Alvedon.

GIVETVIS SKA MAN ALLTID FÖLJA SIN PERSONLIGA ORDINATION "KLISTERLAPPEN" SOM STÅR PÅ LÄKEMEDELSFÖRPACKNINGEN!

Angående mängden är maxdosen 8 tabletter då det är 4 gram paracetamol per dygn. Det är alltså inte för kodeinets skull utan för paracetamolen som kan ge leverskador i högre doser. Dock brukar man få en lägre dosering i början är min erfarenhet, jag har alltid haft max 1*4 tabletter Citodon per dygn (när jag åt dem alltså), detta med hänsyn till kodeinet.

Hoppas du förstår min virriga förklaring och jag håller tummarna för att Citodonet fungerar bra för dig i fortsättningen också! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lillfjanten]
3/15/12, 5:21 PM
#22

ang citodon, jag får ta 1-2 tabl högst 4 ggr dygn. och då kombinerar jag absolut inte med annat, vare sig paracetamol eller något annat preparat. på min ordination står det att jag INTE får ta alvedon tillsammans med citodon, så det kanske är dumt att säga att det går bra att göra så, om inte läkaren sagt så.

Chestnut
3/15/12, 5:23 PM
#23

#22 Jag skrev bara hur det fungerar rent teoretiskt, GIVETVIS följer man ju sin egna ordination! Men har förtydligat detta nu i #21.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
3/15/12, 5:27 PM
#24

#21 Ah då är jag med! Max 1000 mg paracetamol per 6 timmar alltså oavsett hur jag blandar! De hade ju kunnat skriva det i bipacksedeln istället då så jag fattar Skrattande

Japp fick ordinerat att jag får ta 1-2 citodon samtidigt, men max 6 tabletter om dygnet, men då förstår jag lite bättre hur det funkar.

Du har inte funderat på att börja skriva instruktioner? Flört

Qui dormit, non peccat

 


[Lillfjanten]
3/15/12, 5:30 PM
#25

#23 då var det min tur att missuppfatta nu då, då jag läste "dessa kan man ta samtidigt". :)

klart man ska följa sin ordination, och har man minsta frågor så ska man fråga vården. jag reagerar ofta på att många säger att du kan kombinera det och det läkemedlet, men jag tycker inte att det är så bra att skriva så, det kanske inte passar personen ifråga alls, även om det är receptfria mediciner.

Chestnut
3/15/12, 5:31 PM
#26

#24 Det var så lite så och nej jag är inget vidare på det här med att skriva instruktioner, jag bara kopierade rätt av vad en läkare berättade för mig för några år sedan när jag började med citodon. En del saker fastnar i skallen Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
3/15/12, 5:33 PM
#27

#25 Nu har jag förtydligt ytterligare ett snäpp att jag pratar rent teoretiskt. Nöjd?

Eftersom tråden utvecklade sig till att handla om Alvedon + Citodon antog jag att personen i fråga fått denna kombination godkänd av läkare.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Lillfjanten]
3/15/12, 5:35 PM
#28

#27 nöjd? du blev väl inte sur hoppas jag, jag har bara åsikter som alla andra..

Chestnut
3/15/12, 5:38 PM
#29

#28 Eftersom det var du som påpekade att jag hade oklarheter i min text så frågar jag helt enkelt, är du nöjd med innehållet nu?

Åsikter får man givetvis ha…

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
3/15/12, 5:39 PM
#30

#27 Japps fått det godkänt, men med mitt minne så glömde jag hälften och missförstod resten, vilket inte är så ovanligt när det gäller mig hahaGlad

Tur att det finns forum att fråga på!

Qui dormit, non peccat

 


[Lillfjanten]
3/15/12, 6:12 PM
#31

#30  så läkaren sa att du kunde ta alvedon och citodon samtidigt? intressant eftersom jag fått detta påpekande flera gånger,och de även skriver det på receptet, och t.o.m. apotekspersonalen mailar mig och påpekar detta då jag beställer alvedon och citodon samtidigt, men så är det, vi får ju olika ordinationer :)

om du glömt hälften, så ring upp vc och håll hårt i papper och penna, så det blir rätt för just dig! :)

[Tassy]
3/15/12, 6:16 PM
#32

Angående att kombinera citodon och alvedon så kan man göra det, för att få upp paracetamolen till 1g, ifall det har missats någonstans i virrvarret ovan. Jag skumläste en del, i tjäbblet.

Såhär ser det ut:

2 citodon + 0 alvedon = 1g paracetamol

1 citodon + 1 alvedon = 1g paracetamol

Man får ta max 4g paracetamol per dygn (24h)

Man ska alltid följa läkarordinationen främst.

Nu släpper vi detta, och återgår till trådens ämne.
Jag tolererar inte vidare tjafs i detta, då vi inte har energi till sådant.

Vi behöver fokusera på att på bra. Glad

[Tassy]
3/15/12, 6:17 PM
#33

Mitt personliga tips är att använda dosett. Det blir enklast så för övrigt. Glad

hus-musen
3/15/12, 7:10 PM
#34

#31 Japps, inga problem. Apoteket sa det oxå.

Jo jag hade ju papper och penna, men glömde skriva Skäms Skulle nog haft en personlig assistent eller en bandspelare haha :)

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Upp till toppen
Annons: