Utbildning & arbete

Arbetsträning/rehabilitering

2012-03-05 20:44 #0 av: [Aquelegia]

Har nu påbörjat min arbetsträning. Jag blev omplacerad till annat arbete, då vi inte kunde se att jag kunde återgå som servitris.

Vaknade med superstela axlar och värkande leder.
Piggnade till lite efter en stund, väl framme så var det så varmt och skönt på arbetsplatsen vilket är välkommet för mina spänningar.

Min arbetsträning börjar med 2 timmar och skall var 3:e vecka öka med 2 timmar.
2,4,6 och 8 timmar.
Kan säga tack gode gud för att det börjar med 2 timmar. SÅ ONT jag hade efter dom 2 timmarna. Gick ner till min förra arbetsplats efter mitt första pass på nya avdelningen och tog en kopp kaffe och tjötade lite med arbetskamrater innan jag ens kunde börja tänka på att resa mig och gå hem.

Förhoppningsvis kommer kroppen igång mer när jag inte är så osäker på vad jag klarar av att göra.
Lyfte en liten back med 2 klasar bananer i från en hög hylla. Allt som krävdes för att axlarna skulle smälla till. AJ! Fick be arbetskollegan att lyfta upp backen igen när jag hade plockat ur det jag behövde.
Så himla snälla dom är på min nya arbetsplats! Otroligt förstående och tycker inte alls det är konstigt att jag behöver hjälp.

Ja, det är ju det arbetsträningen är till för. Att lära mig att undvika sådana situationer och hitta lämpliga tillvägagångssätt, även kunna be om hjälp när jag inte klarar något.

Har du arbetstränat någon gång?
Hur länge och hur var den upplagd?
Blev du omplacerad eller kunde du arbetsträna med dina vanliga arbetsuppgifter?

Anmäl
2012-03-06 20:37 #1 av: [Aquelegia]

Idag hade jag sjukgymnastik innan arbetsträningen vilket jag trodde skulle få mig totalt ur spel men icke. Blev knäckt i axlarna så slapp låsningen från gårdagens banakartonglyft. SKÖNT!
Sedan var jag så pigg och energi/glädjefylld efter träningen så skuttade nästan till jobbet.
Nervositeten från gårdagen var inte kvar lika mycket. Gjorde lite småuppdrag och såg till att komma ihåg att vila ryggen i tid.

Diskuterade arbetsergonomi med arbetskollegor och lyckades hitta lösning för kassan som vi för oss långa vinklade uppåt så vi slapp stå böjda.
Tunga bunkar skall vi dela upp i mindre bunkar och ställa högre upp så vi slipper böjja oss ner och lyfta tungt.

Fyllde på lite kylar och hyllor. Förstår nu hur jag ska gå tillväga för att använda arbetsträningen effektivt och verkligen lära mig att använda min kropp rätt.


Anmäl
2012-03-06 20:57 #2 av: Mona22

arbetstränar 1 dag i veckan,tränar 1 dag och jobbar 25%. Har ett anpassat jobb för mig så jag kan gå och vila när jag behöver det.

Anmäl
2012-03-07 00:08 #3 av: [Aquelegia]

#2 Nu blev jag lite förvirrad, juste man kan arbetsträna och jobba samtidigt väl?
Jag fick inte det tyvärr trots omplacering, är ett så osäkert fall så dom krävde att jag kunde fullfölja ett helt arbetsträningschema från 2-8 timmar innan jag ens får börja testa 25% jobb.

Hur lång tid tog det för dig att förstå att det är okej att sitta ner?
Jag känner mig dum men har bara arbetstränat 2 dagar. Förstod ingenting av vad jag egentligen gjorde där första arbetsträningen ^^

Anmäl
2012-03-07 01:44 #4 av: [Lillfjanten]

#2 blev nyfiken, kan du jobba och arbetsträna samtidigt när du har ett anpassat arbete? Eller har du anpassade arbetsuppgifter på ditt arbete (skillnad flr mig, om npgon tycker att det är samma sak)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.