Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 1881 ggr
plutopellis
2012-03-03 18:02

Vegetarisk kost

Hejsan! Har många gånger fått höra att vegetarisk kost är bra för lederna. Särskilt att skippa mycket rött kött. Någon som har erfarenheter om detta? Eller är det bara en myt? Hade tänkt försöka gå över till en blandning av detta för gillar kött och kyckling så tänkte äta det nån gång i veckan.. Vad tror ni?

Annons:
[Aquelegia]
2012-03-03 21:19
#1

Detta har min mor lyckats muta i mig då hon är rawfoodvegan. Det är såhär att många tror att ledproblem beror på inflammationer i kroppen. Detta råder man snabbt bot på genom att ta blodprover, vilket min läkare gjorde och NEJ mina ledproblem berodde inte på grund av inflammationer (typ reumatiker).

Víssa tål faktiskt inte rött kött. Jag mår bättre av mycket grönsaker och frukt i rått tillstånd då. Men kan alltså äta rött kött utan att försämra mitt tillstånd.

Det enda jag förstått att vi måste tänka på i våran kost är C-vitamin.

Jag har varit både vegetarian och vissa dagar kört veganskt men inget hjälpt. Testat olika koster i hela mitt liv men inte märkt någon förbättring genom något alls. Viktigast är att vi ser till att äta kalorierikt på förmiddagen så att kroppen hinner få användning för energin. Då kan man förhindra eftermiddag/ kvällströttheten.

Anser dock inte att man tar skada av någon diet bara man gör det på ett vettigt och påläst sätt.

plutopellis
2012-03-03 21:24
#2

Jag håller nog med dig helt. Min tanke var att köra vissa dagar helt vegetariskt och andra med lite kött/kyckling/fisk. Och då jag gör vegetariskt kör jag ur någon kokbok så jag får i mig allt man ska :) just nu äter jag kasst så kör lite såhär också för att få in grönt i mitt liv :)

kkarinn
2012-03-03 23:11
#3

jag kan inte svara på frågan eftersom jag  alltid har varit vegetatrian och det mår jag bra av iaf! hahaTungan ute

[Tassy]
2012-03-04 13:48
#4

Jo, visst stämmer det - om man har reumatiska besvär. Glad (reumatikerliknande, behöver inte vara full diagnos, men mycket inflammatoriska problem. Jag blir hjälpt av detta i perioder men har ännu ingen reumadiagnos. Dock vet jag att den kommer att komma)

plutopellis
2012-03-05 08:54
#5

Jag har ju tagit RA prover som är negativa, då kanske det inte hjälper på mig? Men tror och vill testa ändå för som jag skrev ovan äter jag väldigt dåligt just nu och det här är ju ett bra sätt mot nyttig kosthållning :) tack för era svar!

kkarinn
2012-03-05 10:04
#6

ja prova :) finns otroligt mycket goda veg saker bara man är öppen för det.

Annons:
hus-musen
2012-03-05 10:39
#7

Funkar inte för mig alls med vegetarisk kost, ser och känner ingen skillnad jämfört med om jag äter kött. 
Men som du säger så skadar det ju inte att prova bara du ser till att få i dig allt din kropp behöver.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-03-05 10:47
#8

Tror nog att det viktigaste är att få en jämn tidsplan när man äter vad så att kroppen får energi så det räcker för hela dagen. Dock kan en striktare diet hjälpa till med just att få ordning på "slarvkost"

Blir man vegetrarian så kollar man ju upp mer fakta med mera och blir då mer matmedveten.

plutopellis
2012-03-05 10:55
#9

Ja precis, har redan börjar läsa så jag inte missar få i mig framförallt proteiner och det kommer bli vissa dagar i veckan eftersom sambon är rädd för grönsaker ;) att jag är ännu mer noga med innehållet är ju för jag har en liten son och då ska maten verkligen innehålla allt man behöver ur kostcirkeln så där behöver ni inte oroa er :) tack snälla ni för svar och erfarenheter!

Upp till toppen
Annons: