Annons:
Etikettutbildning-arbete
Läst 2610 ggr
Chestnut
2012-03-01 09:06

Nu backar man om sjukskrivningsreglerna

Socialförsäkringsministern skriver idag på DN debatt om regeringens beslut att backa och återgå till de gamla, mjukare reglerna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14453293.ab

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
hus-musen
2012-03-01 15:48
#1

Tjohej!

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-03-02 10:57
#2

Jubel!

Tyvärr tror jag inte att det blir bättring i praktiken för de som redan sitter i kläm. Det känns som ett spel för galleriorna än så länge. Det krävs mer innan jag jublar.

[Aquelegia]
2012-03-02 14:29
#3

Det som ju hände mig nu hade 2 månader kvar på sjukskrivningen högst men tack vare att arbetsrehabilitering fick tummen upp så gällde inte 180 dagar längre PUH blev omplacerad till lättare arbete och får i och med det få sjukersättning tills arbetsträningen är färdig och jag blir godkänd att arbeta heltid igen.
Annars hade jag fått återgå till mitt vanliga jobb och gå sönder inom kort igen eller bli arbetslös och sitta utan ersättning.

Ladydragon
2012-03-02 14:31
#4

det ger mig lite lite hopp i alla fall Glad

själv blir jag utförsäkrad i sommar väntar på att komma igång med ALI och övergång till Socialbidrag Rynkar på näsan

[Aquelegia]
2012-03-02 14:33
#5

#4 Hur har du det med arbetsrehabilitering? Då går man till ett jobb men räknas inte som arbetskraft utan man är mer "praktikant" utan krav utan ansvar. Detta för att testa vad man klarar av i arbetslivet. Då får du sjukersättning max ett år till eller den tiden som det krävs att lära upp.

Ladydragon
2012-03-02 23:33
#6

5# det låter intressant dock så va det svårt att hitta information om vad det är

men jag ska höra med min handläggare på Försäkringskassan

Annons:
[Lillfjanten]
2012-03-03 07:34
#7

#3 eftersom jag är så petig av mig så rättar jag lite.. sjukpenning och sjukersättning är olika saker.

[Aquelegia]
2012-03-03 10:28
#8

#6 Man ber om ett kontaktmöte med FK och AF för att se vad som finns för en att testa på. Detta kontaktmöte bad jag om tidigare då jag ville hålla mig informerad om olika vägar att gå så man slapp sitta där efter sjukskrivningstiden och hamna i någon aktivitetsåtgärd med minimal ekonomi.

#7 Jag vet det är olika men får höra varannat från min handläggare på FK ena stunden säger hon ersättning andra penning. Dubbelkollade och det är sjupenning jag får. Men rehabiliteringsersättning under arbetsträningen stämmer det?
Hon säger tex att " under arbetsträning bibehåller du din sjukersättning"

[Lillfjanten]
2012-03-03 11:29
#9

då har din handläggare snurrat till det :)

Upp till toppen
Annons: