Annons:
Etikettutbildning-arbete
Läst 4116 ggr
[Aquelegia]
2/23/12, 10:58 PM

Ekonomiskt stöd för den i arbete/studier

Tycker det var dags för en tråd med tips och råd om ekomomiskt stöd för den i arbete och studier.

Detta då det underlättar för oss att söka arbete utan att bli en ekonomiskt börda för arbetsgivare. Man tas då som kompetens istället för ens arbetsnedsättning.

Har du något stöd just nu eller kanske fått rekommenderat att ansöka till med mera.

Annons:
[Aquelegia]
2/23/12, 11:08 PM
#1

Under ett möte med försäkringskassan så visade det sig att min handläggare på försäkringskassan var så lyhörd så det damp ner papper för att jag skall ansöka om arbetsskad ( blev överbelastad och fick därefter ryggskott på/under arbete på arbetsplatsen) detta har på grund av mitt HMS blivit permanenta skador så jag har fått en arbetsnedsättning.
Det är superviktigt att ansöka om arbetsskada då dett ger en ekonomiskt stöd för dom timmarna som faller bort på grund av skadan vilket i mitt fall handlar om MYCKET timmar varje månad fram tills sjukskrivningen.

Sedan skall jag även ansöka om högriskskydd vilket jag inte tänker citera om utan låter er själva läsa så det blir rättTungan ute
Högriskskydd

Tror nog dom flesta av oss faller in under "Särskilt högriskskydd" det var det jag fick hem papper om.
Trodde aldrig i livet att sådant kunde finnas.

Sedan ett tips till är för den arbetssökande. Tala om för arbetsförmedlingen att du har en diagnos och be om en AR handläggare som är inriktade för den med arbetsnedsättning med mera. Ifall man inte kan jobba med alla jobb på grund av skada/ tillstånd etc.
Dessa hjälper dig även att få viss ergonomisk hjälp på nya arbetsplatsen.
Låt oss säga att kontorsstolen inte är ergonomiskt rätt för dig så hjälper arbetsförmedlingen till ekonomiskt att få en bra arbetsstol för dig. Kolla upp detta närmare med din arbetsförmedling.

Mer kommer jag inte på just nu!

[Lillfjanten]
2/24/12, 5:30 AM
#2

Här tipsar jag om försäkringskassan.ifokus, där finns mycket kunskap också. Det där med högkostnadsskydd är svårt att få, jag har ansökt flera ggr men fått avslag. men visst ska man prova att ansöka, det kostar ju inte mer än ett frimärke ;) vad gäller ergonomisk hjälp på arbetsplats så har jag efterlyst detta i tio år, men inget händer, vare sig från arb.givare eller fk, pratade med fk senast i måndags om det så nu hoppas jag att npt händer. ibland undrar jag om vi har samna fk med samma regler i landet, det verkar gå så lätt på en del.orter ;)

Chestnut
2/24/12, 6:30 AM
#3

Just nu vårdbidrag som går till min moder men när jag passerar 19 års gränsen i sommar hoppas jag på att få ansökan av handikappsersättning godkänd. Den är helt klart en förutsättning för att jag ska ha råd med att plugga färdigt gymnasiekurserna. Behöver skjuts eller färdtjänst av något slag, buss går inte. Dessutom är det slitage osv att ha i beaktande…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2/24/12, 9:45 AM
#4

jag kommer att få högsrisk skyddet när jag ska ut och jobba.
Jag ska gå igenom en 40 veckors utredning för att se mina förmågor, problem etc, hur man kan anpassa arbetsplaten och finna en arbetsgivare.

Detta är dock en förmån som jag får via min aspergerdiagnos.

[Lillfjanten]
2/24/12, 10:55 AM
#5

#4 oj, vilken lång tid för utredning… lycka till!

[Aquelegia]
2/24/12, 3:03 PM
#6

#2 Vad jag förstod det som får man den ergonomiska hjälpen via arbetsförmedlingen. Sedan är det ju tyvärr facket som behöver in och smiska arbetsgivarna på fingrarna om arbetsergonomin inte är tillräcklig.
Vet dock att det oftats tyvärr inte händer någotObestämd Vad synd att du fått avslag på högriskeskyddet Förvånad Jag måste vänta tills jag fått diagnosen på papper innan jag kan asnöka vilket bara det lär ta tusen år.

#3 Håller tummarna att du får all hjälpen du behöver. Bor man ute på landet är det ju inte lätt att ta sig till bussar med mera med dina besvär.

#4 Jisses, det var ingen dålig utredning. Tur i otur ändå med din asbergers, allt som underlättar för en att få hjälp är "välkommet"

Annons:
[Tassy]
2/24/12, 3:08 PM
#7

Ja, jag är väldigt tacksam för min AS-diagnos. För konstigt nog är det det genom den jag får hjälp med EDS:en.

[Lillfjanten]
2/24/12, 3:40 PM
#8

#6  det ligger väl på arbetsgivaren att anpassa arbetsplatsen, och fk om de är inblandade? jag är inte hundra, men någon kanske vet säkert? facket tror jag inte har mycket att säga till om, dessutom så är inte alla heller anslutna till facket. de år som jag varit medlem i facket, så har de inte haft något att säga till om ang. det ergonomiska, men det kan ju ha ändrat sig..

nedan en länk om arbetshjälpmedel.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/arbetshjalpmedel/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3H1DTYAKIoEKDHAARwN8-h1NYfrxKCBgf7h-FFgJPhegmeFoZmjgaegRYhjo5xTk4m2KoQDDDX4e-bmp-gW5oREGmQHpAHDqlQ8!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHTUkw/

[Aquelegia]
2/25/12, 12:34 AM
#9

#8 Ja, det yttersta ansvaret på att ge en bra arbetstergonomi är arbetsgivarens ansvar men bara till en viss gräns. Om man däremot med en diagnos/ på grund av arbetsskada med mera behöver extra ergonomiska hjälpmedel så täcker försäkringskassan det.
Dock kan man även få hjälp av AF (skall kolla upp detta närmare på möte på tisdag) med arbetsergonomiska hjälpmedel.
Återkommer när jag vet exakt.
Kan ha att göra med om man går på sjukersättning eller aktivitetsstöd? Som sagt kollar upp det när vad gäller och i vilken mån. Sedan säger ju alltid alla olika men man kan ju få lite tips i alla fallFlört

[Aquelegia]
3/2/12, 2:24 PM
#10

På mitt senaste möte med alla inblandade parter i min sjukskrivning så fick jag föreslaget att ansöka om något som hette i stil med "förebyggande sjukskrivning" då kan man ansöka om att få en sjukskrivningsdag i veckan till exempel för att kunna få tid till rehabiliterande saker såsom sjukgymnastik med mera som man annars kanske inte orkar när man jobbar heltid. Detta gör alltså att man blir sjukskriven en hel dag för att kunna ta hand om sig.
Jag som satt och funderade på hur i hela fridenb jag skulle lyckas få ihop jobb och sjukgymnastiken (som jag regelbundet skall gå till minst ett år)
Nu kanske det blir så att det löser sig ändå och jag klarar av att kombinera båda men för den som inte gör det finns den möjligheten…om Fk godkänner vill säga vilket ju inte alltid är det lättaste!

[Aquelegia]
3/2/12, 2:30 PM
#12

Nope den har jag redan, den gäller ju arbetsträning. Det jag pratar om gäller när man arbetar på riktigt med lön inte ersättning längre dock får godkänt sjukskrivningsdagar i mån av behov. Skall kolla upp det mer, var min sjukgymnast som nämnde det som hastigast FK försökte vifta bort men han stod på sig och förklarade att ser han att behovet finns så skall jag ha det.

[Aquelegia]
3/2/12, 2:32 PM
#13

Förebyggande sjukpenning Den menade jag står dock väldigt dålig förklaring på vad det innebär.

Annons:
[Lillfjanten]
3/2/12, 3:41 PM
#14

okej, jag läste aldrig på fliken Arbetsgivare.

rehabersättning gäller inte bara arbetsträning:

Du kan till exempel få ersättning om du arbetstränar under en period, om du deltar i ett arbetslivsinriktat rehabiliteringsprogram eller om du deltar i en utbildning under högst ett år.

[Aquelegia]
3/2/12, 5:24 PM
#15

Jag syftade ju fortfarande inte på rehabersättning utan förebyggande sjupenning, rehabersättning har ingenting med förebyggande sjukpenning att göra. Jag ville tipsa om när man är redan återgått i arbete då rehabersättning redan nämnts. Rehabersättning gäller inte enstaka dagar utan en viss period.

[Lillfjanten]
3/2/12, 5:45 PM
#16

#15  nej du sa det :) , men jag ville bara säga att rehabersättning inte enbart är för arbetsträning.

[Aquelegia]
3/2/12, 5:59 PM
#17

#16 Ville förtydliga så andra som läser inte blandar ihop du och jag fattar ju vad vi pratar omTungan ute Blir lätt rörigt för någon annan som läser.
Missade bara att skriva tydligare vad rehabersättning gäller för. I mitt fall gäller det ju arbetsträning och förivrade mig däför med att endast skriva det.

Rehabersättning är kort och gott är till för arbetsrehabiliterande åtgärder! Glad

[Aquelegia]
5/26/12, 12:27 AM
#18

Nu när jag blir "friskriven" uppmanade min handläggare på FK (då jag ej fått diagnos på papper än) att komma ihåg "det allmänna högriskskyddet"

Vilekt innebär att arbetsgivaren hör av sig till Försäkringskassan efter fler än 10karensdagar under en 12månaders period. Då går försäkringskassan in och ersätter dom kommande karensdagarna inom den 12 månadersperioden.

Vet inte hur detta går till dock påtalae även min arbetsgivare detta för mig i förra veckan så skönt att han har koll på det i alla fall.

Upp till toppen
Annons: