Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3510 ggr
[Lillfjanten]
2012-02-23 06:10

överrörlig = värk?

när jag pratar om att jag har överrörlighetssyndrom och ont av det, så kan både läkare och privatpersoner se oförstående ut, de har ju också sånt och inte har de ont eller besvär?

kan det vara så att många som har överrörlighet förutsätter att alla som har det har ont? jag måste erkänna att jag trodde det iaf :)

Annons:
Razzora
2012-02-23 08:52
#1

Många som är överrörliga har inte ont, då är de bara överrörliga, Det är när man har ont som man har en syndrom.

Men jag själv tror att eftersom vi som har HMS/EDS har ont så tror nog vi att de flesta har ont/problem med det med.

Vet bara att när jag ser en person som är överrörlig i knäna som står på tåget med knäna sträckta bakåt, så känner jag hur jag ryser inombords och tänker för mig själv "Ajajaj den personen kommer att få ont lite senare idag!" Vilket är ungefär vad jag skulle få om jag gjorde samma sak.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
2012-02-23 09:50
#2

#1 Helt rätt.

plutopellis
2012-02-23 19:25
#3

Jag har ont av min överrörlighet men som mamma som kan böja sina knän onaturligt långt bakåt har aldrig haft ont av det..

[Aquelegia]
2012-02-23 19:44
#4

Överrörlighet är när man kan översträcka leder utan problem utan att få ont.
Hms/Eds är när man har problem på grund av sina överrörlighet.

Det som orsakar problem för min omgivning att förstå mig. Jag jämförs med ormmänniska.

ika76
2012-02-25 16:59
#5

Åh, jag har nyss ställt samma fråga själv :)

Denna förvåning när man säger att man har ont i leder och muskler för att man är överrörlig
"-Meeen det är ju jag oxå" kan en vän säga och visa hur rörlig hon/han är. UTAN att ha ont?!
Det får ju mig att fundera om jag "hittar" på min värk :/
fast det gör jag ju inte, tyvärr
Men det är mycket oförstående människor därute :(

[Lillfjanten]
2012-02-25 17:06
#6

Jag kan förstå folks oförstående också, det är svårt att förstå smärta som inte syns. Det är bara fk o arbetsgivare som jag tycker skulle kunna ha en bättre förståelse.

Annons:
hus-musen
2012-02-25 20:41
#7

Fast de är ju bara folk de med. Och det är svårt att förstå smärta om man inte själv upplever den, eller någonsin har upplevt smärta. 
De flesta har ju stukat foten ordentligt eller liknande, brukar fråga om hur de tyckte att det kändes. Och sen be dem tänka på den smärtan och värre i alla kroppens leder samtidigt som de springer ett maraton och inte har sovit på 48 timmar.

Qui dormit, non peccat

 


[Lillfjanten]
2012-02-25 20:47
#8

#7 ja, de är bara folk de med, men nu skiljde jag på privatpersoner och de som arbetar med sjuka människor. Nu menar jag ibte att de ska förstå hur ont hag har, utan att de bör veta att smärtan finns där då den är dokumenterad. Den smärtan du beskriver känner jag absolut inte igen som tur är. Jag brukar inte försöka beskriva en smärta för någon för vi är olika ich upplever smärta olika. Jag har ont "helt enkelt".

[Tassy]
2012-02-25 21:54
#9

Jag kan bara konstatera att svår influensavärk är omöjlig för mig att skilja ifrån vanlig värk, då jag tog helt fel nu när jag fick flunsan. Först när febern, halsontet och det där kom fattade jag vad det var. Trodde bara jag var dålig efter resan först. Men nehej, var visst flunsan som visst var såpass att jag fick ta ambulansen igår då jag fick akut andnöd.

Så jag har en slående beskrivning på min värk iaf.

Upp till toppen
Annons: