Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 5688 ggr
Förvirrad_tjej
2/10/12, 12:56 AM

Hormoner, en gång för alla.

Hej på er i vinterkylan :D

Hur påverkas ni av hormoner? Blivit bättre/sämre av viss sorts preventivmedel osv? Själv blev jag mkt sämre med p-staven, liksom då det bröt ut. Sedan jag tog ut den i somras har jag blivit bättre FÖRUTOM när jag ska ha mens och ÄL. då jävlar är de inte lugnt, :p
Påverkas mkt av att jag ska ha mens och märker även av ägglossning. Allt kommer som brev på posten: får ont, får finnar, blir trött, trögtänkt, glömsk, får mjölksyra och börjar knaka överallt. Så klingar det av, varar kanske tre, fyra dagar. Där emellan är jag mer el mindre symtomfri.

SKUMT att det kan bli så. En kollega till mig som också får värk innan mens, sa att hennes läkare hade sagt att det beror på att kroppen samlar på sig vätska vilket kan göra att man får värk.

Vad tror ni? Hur påverkas ni?

Annons:
Chestnut
2/10/12, 5:20 AM
#1

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2/10/12, 10:01 AM
#2

Alla är vi ju olika, enda sättet är egentligen att prova sig fram för att se vad som fungerar för din kropp.

Jag klarar inte p-piller, inte för kroppens skull utan för psyket. Nuva ring gick bra för mig, kan iaf inte minnas att jag hade några större problem och jag blev inte bättre när jag tog ut den. Känsligare slemhinnor fick jag dock. 
Nu har jag inget preventivmedel, hör iaf inte till dem som blir gravida lätt som det verkar.

Runt ägglossning har jag alltid feber och extra ont, trött i kroppen. 1-2 dagar innan mens mår jag toppen, det är så jag vet att den är på väg. 
Finnar får jag nu, har mer som vuxen än vad jag hade som tonåring. Mycket irriterande, började krångla när jag fick mer ont för ett par år senRynkar på näsan Någon knas med hormonerna antar jag.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2/11/12, 11:29 AM
#3

Undvik enhormonspreparat om du (som många många av oss) får såna där besvär.

Vi blir sämre av gulkroppshormon, medan östrogen stabiliserar upp.

Förvirrad_tjej
2/11/12, 11:34 AM
#4

Tack chestnut för din sida. Väldigt fin är den! duktig på att skriva också.

Husmusen: Ja ägglossning är inte heller särskilt kul alls. Va? FIck du också mer finnar i samband med att lederna började krångla?? SJukt. Har ALDRIG haft finnar under tonåren, men nu för tiden får jag det jämnt. Började också i samband med att kroppen blev dålig. hm, skumt.

Tassy: enhormonspreparat? TYp enbart östrogen7progesteron då menar du? P-stav är ju bara progesteron, inte alls bra tydligen.

[Tassy]
2/11/12, 11:38 AM
#5

P-stav, p-spruta, minipiller, cerazette, hormonsprial med flera är ju bara ett hormon (progesteron), och dessa kan göra oss kraftigt sämre.

hus-musen
2/11/12, 4:28 PM
#6

#4 Förvirrad_tjej : Japp fick mycket mer finnar, var eller mindre aknefri som tonåring, men det tar kroppen tydligen igen nu.. Känner mig som en vandrande katastrof!
Men "kul" att höra att någon mer har som jag, för ingen läkare förstår varför Glad

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
RuiXue
2/15/12, 11:44 PM
#7

Jag går på Cerazette sedan slutet av November, känner mig inte sämre i kroppen nu än innan, i alla fall inte så det går att skylla på tabletterna eftersom jag vet att min kropp går nedåt och har gjort sedan 2010. Däremot fattar jag inte riktigt varför jag blöder två veckor åt gången på CerazetteObestämd

Jennie


Upp till toppen
Annons: