Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3902 ggr
[Aquelegia]
2012-02-09 23:40

Naprapat

Hur många av er blir regelbundet knäckta hos sjukgymnast/ naprapat med mera ?

Jag blir knäckt i ryggen så fort det låser sig, vilket det gör nästan varje vecka men vi (sjukgymnasten och jag) brukar låta det vara tills det blir riktiga besvär såsom rörelsehindrande och extrem smärta. Direkt efter knäckningen känns det som att jag blir återupplivad nästan. Från outhärdlig smärta till den normala spänd/ömheten.

Inte bra att bli knäckt för ofta ju, högst 1 gång i veckan och dessutom inte lätt när lederna spelar sitt egna lilla spel,
men det är SÅ skönt att känna att allt sitter på plats igen. Även fast det bara är tillfälligt.
Höften går däremot inte att få rätt på alls jag bara vrids runt som en gummisnoddTungan ute

Annons:
[Tassy]
2012-02-11 11:26
#1

om jag hade råd så skulle jag gå till min naprapat iallafall varannan vecka. Tyvärr har jag inte varit hos honom på över ett år, vilket är urhemskt för kroppen Gråter

Mona22
2012-02-11 18:43
#2

Jag knäcker mig själv. Måste göra det varje dag för att ens komma upp ur sängen. Vet att det inte är bra men att spendera hela veckan och inte komma upp och ha otrolig värk är inget att rekomendera…Rynkar på näsan

[Tassy]
2012-02-11 20:45
#3

käncker mig själv gör jag också.

[Aquelegia]
2012-02-11 21:11
#4

Men sjukgymnaster knäcker ju, naprapat har jag verkligen inte råd med kostar ju över 500 kronor per gångFörvånad Har frikort så får all hjälp hos sjukgymnasten gratis nu, skall kolla med sjukgymnasten med om att testa akupunktur.

Nej knäcka själv är verkligen inte bra, jag kör spikmatta och övningar/viss sretchning i form av rulla axlar, nacke med mera. Har jag för ont ligger jag däckad i soffan och leker "mysig sjukdag" gör allt för att få mig på glada , mysiga och avslappnande tankar.  Men har ju tid hos sjukgymnast 3 gånger i veckan så risken är ganska minimal att jag inte hinner få hjälp för att slippa ha låsningar alltför ofta.

[Tassy]
2012-02-11 21:49
#5

Det är verkligen inte alla sjukgymnaster som knäcker Rynkar på näsan jag har inte hittat en enda.

[Aquelegia]
2012-02-12 21:08
#6

#5 Komis komsi till primärvården dom har tid så det räcker och blir överGlad Har fått hjälp med knäckning av 3 olika sjukgymnaster och blivit erbjuden av 2 andra men då ville jag vänta tills min sjugymnast blev frisk igen (lite tröttsamt att behöva berätta om mina problem för massa olika sjukgymnasterTungan ute)

Annons:
[Tassy]
2012-02-13 11:14
#7

Men jag går till primärvården Förvånad kan du PMa mig vilken adress de ligger på och sjukgymnast du har?

rogart-63
2012-02-16 01:05
#8

Med facit i hand vet jag inte om jag skulle gå till någon naprapat eller liknande . Då när jag gick hos naprapaten för många år sedan och fick mina kotor knäckta så var väl allt bra då men idag tycker  jag att mina kotor känns väldigt lösa och jag kan tänka mig att det beror på den ibland ganska hårdföra behandling jag fick .Knäcker mig själv gör jag  ibland jag brukar sätta en tumme på varje sida om kotan och trycka till Tungan ute

[Aquelegia]
2012-02-16 14:11
#9

#8 Första naprapaten jag gick till innan jag vände mig till sjukvårdens teamrehab var också sådär hårdhänt, hade så extrem ont efteråt och allt låste sig direkt igen men naprapater är ju inte kunniga inom överrörlighet heller. Sjukgymnaster är mycket varsammare, låter nästan kroppen själv lägga sig till rätta genom lite tryck.

[Tassy]
2012-02-16 14:12
#10

#9 Det beror alldeles på vilken naprapat man får tag i. Min är superbra! Glad

[Aquelegia]
2012-02-16 14:15
#11

#9 Såklart det alltid finns bra medTungan ute

RuiXue
2012-02-19 13:46
#12

Har blivit knäckt av sjukgymnast för något årsen, numera knäcker jag ryggen själv. Blir billigast så plus att när min rygg låser sig så måste jag få gjort något åt den direkt! Har inte tid att vänta på sjukgymnast då.

Jennie


[Aquelegia]
2012-02-19 17:21
#13

Jag träffar ju min sjukgymnast varannan dag så hinner knappt hända något, så får jag bara knäcka ryggen en gång i veckan annars blir den för lös.
Däremot råkade jag häromdagen knäcka axlarna själv, men jisses vad ont jag fick efteråt. Likaont som när jag var hos naprapatenSkäms
Jag är alldeles för stel i ryggen så när jag råkar knäcka så skadar jag musklerna istället. Däför jag behöver proffesionell hjälp.
Sjukgymnasten sa att jag fick knäcka till axlarna själv men jag vill inte just för smärtan jag får efteråt.

Annons:
RuiXue
2012-02-19 23:07
#14

Jag knäcker hela mig vid behov. Är kanske inte så bra egentligen med det gör bara för ont att låta bli. Brukar tyvärr också bli tvungen att sträcka ut ordentligt flera gånger per dag för att klara av vardagen, tyvärr innebär det att jag måste översträcka tills det tar emot. Men det är det enda som hjälper för att ta bort en del av obehaget i lederna…

Jennie


Upp till toppen
Annons: