Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 4542 ggr
Chestnut
2/8/12, 8:39 PM

Dosett

Jag känner att jag den senaste tiden har blivit lite farligt glömsk så idag beställde jag faktiskt en dosett. Inte jättekul men det känns som ett bra hjälpmedel så att jag inte glömmer mediciner.

Jag beställde denna.

Använder ni dosett? Vilken?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2/8/12, 10:16 PM
#1

jag har dosett mini, en blå :)

Chestnut
2/8/12, 10:31 PM
#2

#1 Hur mycket får det plats i den? Övervägde att ta den först eftersom den ser smidigare ut men vågade inte chansa.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2/9/12, 11:39 AM
#3

inte mycket, 2 omeprazol per fack typ, och nåt liiitet till.

Chestnut
2/9/12, 11:58 AM
#4

#3 Då är den definitivt för liten för mig, tur att jag tog den som är snäppet större Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

plutopellis
2/9/12, 6:55 PM
#5

Köpte min på Apoteket, där har de flera olika och man får den med en gång och kan då se hur mycket där rymmer. Min läkare tvingade mig att köpa för han trodde jag glömde ta mina waran men nu är jag fri från dom, woho!! :)

[Lillfjanten]
2/9/12, 7:18 PM
#6

här finns det lite diskussioner om dosetter med :)

http://huvudvark.ifokus.se/articles/4ef24d1d88f4726f460000a0-magnesium-mot-migran

själv har jag så många och stora mediciner så de får inte plats i en dosett, utan jag flyttar dem från ena till andra sidan på diskbänken varefter jag tar dem, då vet jag om jag tagit dem eller inte. (med stora menar jag typ astmamediciner, burkar osv.) det ser bedrövligt ut med min hög, det blir en del man stoppar i sig varje dag. och det är vitaminer mm också.

Annons:
[Lillfjanten]
2/10/12, 4:17 PM
#7

var på apoteket idag och pillade lite på anaboxen, den var inte helt lätt att öppna tycker jag. de är små och fina i sina färger, men för mig helt opraktisk tyvärr. dock skulle jag kunna tänka mig att använda den tillfälligt, på semester ex.vis.

Chestnut
6/14/12, 1:33 PM
#8

En tid nu har jag jobbat stenhårt på att minska antalet mediciner och ett tag kändes det nästan lite fånigt med 2-4 små piller som låg och skvalpade i varje fack.

Nu efter medicintillägg är den så full i vissa fack så att det knappt går utan jag behöver nästan en större ifall jag ska fortsätta ett tag till med såhär mycket mediciner. SUCK! Dessutom förbannar jag att en del kapslar och tabletter är så stora så de knappt får plats i facket överhuvudtaget utan jag får trixa ner dem först och sedan peta ner de mindre runt om.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
6/14/12, 1:38 PM
#9

Ja jag undrar varför de inte gör mindre tabletter? Måste de vara stora som tennisbollar Obestämd

Det finns stora äldrevänliga pillerdosetter, du kanske skulle kika på en sån? Ett fack är 2*2 cm eller något så rätt rejält.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
6/14/12, 1:50 PM
#10

#9 Undrar jag med.. Värst brukar ju antibiotika vara, får man Flagyl till exempel så är det gigantiska tabletter (Heracillin är dock ännu värre…) men får man utbytesläkemedlet Metronidazol Actavis så är det relativt små runda tabletter. Inte jättesmå men betydligt mindre. Så det måste ju finnas något sätt att göra tabletterna mindre, kanske är en kostnadsfråga bara?

Hittade MediDos, någon som klämt på den IRL och kan säga något? Såg smidigt ut att kunna förvara medicinlista och dyl i samma etui. http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=101187

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
6/14/12, 2:10 PM
#11

#10 Den är ju inte så stor ändå Längd: 15,5 cm Bredd: 10,5 cm. Typ som en pocketbok! Vilket ioförsig gör att jag tycker den är för klumpig men har man många tabletter så kanske det är en bra ide.

Qui dormit, non peccat

 


Ladydragon
6/14/12, 3:27 PM
#12

10# den har jag och jag tycker den är riktigt bra

har man handväska eller ryggsäck eller något så kan man ju få ner den där

ett stort plus är att det är löstagbara väggar så man kan själv variera storleken på facken beroende på hur stora tabletterna är

ett bra tips man får med ett blad där man kan skriva upp vilka mediciner man har dosering och annat 
skriv med blyerts…

jag gjorde misstaget att skriva med bläck och så ändras medicinerna och doseringen så försöker jag kladda dit tippex vilket gör att hela dosetten är full med det suck Rynkar på näsan

RuiXue
6/15/12, 12:21 PM
#13

MediDos är jättebra! Dessutom kan man ta med sig en dag i taget om man ska ut så man slipper ha med sig hela. Jag köpte en MediDos förra året på jobbet när jag tog mediciner 2-3 gånger per dag och gjorde stora fack för morgon och kväll och ett mindre för vid behovsmedicin för dagtid.

Jennie


Annons:
Upp till toppen
Annons: