Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3720 ggr
kkarinn
2/8/12, 3:35 PM

arbetsförmedlingen

hejhej!

är det någon som har fått någon extra hjälp av arbetsförmedlingen med att hitta jobb eller liknande? som tex sios/sius konsulent?

jag har inte varit sjukskriven eller fått a kassa, och har en EDS diagnos!!

Annons:
[Lillfjanten]
2/8/12, 3:55 PM
#1

jobbar du i dagsläget?

Razzora
2/8/12, 3:57 PM
#2

När jag var arbetslös så verkade de inte vilja veta av mig på den arbetsförmedligen som jag var hos. Men det är ju olika från olika län.

Du ska då ha en spelcial förmedlare som kan något om olika sjukdomar/syndrom.

Vad har du för jobb för tillfället?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kkarinn
2/8/12, 4:16 PM
#3

jag är arbetslös, hAR alldrig haft ett jobbRynkar på näsan

[Aquelegia]
2/8/12, 4:17 PM
#4

Jag blev precis med i arbetsförmedlingen (är sjukskriven och fast anställning), blev skickad av försäkringskassan, då går man först på ett kontaktmöte för att få reda på lite lösare vad för hjälpmedel/ekonomiskt stöd man kan få utav arbetsförmedlingen och försäkringskassan.

Den speciella förmedlaren på Arbetsförmedlingen du skall ha kallas för AR handläggare (arbetsrehabiliterande något)
Men först anmäler du dig som arbetslös.

Om du har arbete nu och vill testa på annat arbete kan man göra som sådant att du sjukskriver dig, då kan du arbetsträna på andra arbetsplatser med bibehållen sjukersättning. Dock högst i 3 månader. Har man klarat annat arbete i 3 månader så skrivs man fri ifrån sjukskrivningen. Då går man istället på aktivitetsstöd, vilket är pyttelite om man inte har varit med i akassa i 12 månader.
Dock så ser arbetsförmedlingen helst att man återgår till sitt arbete med lättare arbetsupggifter vilket arbetsgivaren är skyldig dig i dom fall det går att ordna.

Det är nog lättast om du ställer fler frågor då det finns MÅNGA svarTungan ute

Du kan även få arbetsmarknadsinriktade utbildningar via arbetsförmedlingen när man är arbetslös. Superbra för den som inte har råd att plugga på högskola.
Det är kortare kurser som ändå ger en kunskaper nog att kunna söka mer jobb.
Syo med mera finns att få via kommunen som kan tillsamman med en komma fram till lämpliga utbildningar och allmänt ge en mer information om vad det egentligen finns för jobb ute i verkliga livet. Det som man aldrig fick reda på i skolan.
Finns så många jobb därute man faktiskt klarar av utan att gå på gränsen eller mer hela tiden.

[Lillfjanten]
2/8/12, 4:17 PM
#5

okej, då kan jag inte svara dig, vet inte hur arbetsförmedlingen jobbar med arbetslösa. har du varit inne på deras hemsida och läst mera om hur det fungerar och vilket stöd man kan få?

[Aquelegia]
2/8/12, 4:21 PM
#6

Såg först nu att du skrev att du aldrig haft jobb INGEN FARA! Jag har mängder med kompisar som aldrig haft ett riktigt jobb.
Gå till din arbetsförmedling och berätta om att du vill ha ett möte och se vad ni kan göra just i ditt fall, kolla närmare på vilka ekonomiska stöd du kan få för det är så mycket lättare att gå till en arbetsgivare och säga "tja jag är villig att lära mig, har vissa begränsningar men dessa finns det hjälpmedel för, jag kommer med kompetens till er och kommer inte att bli en börda!

Annons:
kkarinn
2/8/12, 5:22 PM
#7

#6 ååh tack så mycket för dom orden. det blev himla ståhej på nyår då ett helt rum med folk skrek ut : VA har du alldrig haft ett jobb vaf*n, herregud typ." usch kände mig så liten att jag nästn börja gråtaSkäms

jag har skrivit in mig på AF, och väntar att en tid med handläggare? ska dumpa ner i brevlådan..

ville bara vara lite förberedd på vad jag ska BE om för hjälp till henne, för offtast måste man ju veta om sånt själv för att få hjälp

kkarinn
2/8/12, 5:23 PM
#8

tilllägger att just nu får jag inga pengar alls, får vanliga aktivitetsersätting om 3 månader!Obestämd

[Lillfjanten]
2/8/12, 6:00 PM
#9

#8  är inte det en ersättning från fk? jag försöker sätta mig in i ersättningar och sånt då jag har en ungdom hemma som är arbetslös..

[Tassy]
2/8/12, 6:02 PM
#10

aktivitetsersättning är ifrån FK jo. Den får du om du inte kan jobba på minst ett år. Man får den dock retroaktivt, så från ditt ansökningsdatum kkarinn så kommer du att få engar i efterhand, så vida du inte får hjälp ifrån soc nu. Då går de pengarna dit i stället. (Retroaktivt = klumpsumma i efterskott för handläggningstiden). Bor du själv kan du även söka bostadstillägg (INTE bostadsbidrag, viktig skillnad, då bostadsbidrag ger ca 500 kr, medan tillägget ger 90% av hyran upp till hyra på 4500 kr tror jag det är)

kkarinn
2/8/12, 6:07 PM
#11

oj förlåt då skrev jag fel, jag menade rbetslösersättning (kankse det heter), man får det när man har varit med i AF i tremånader. och de är på 3000 kr..

soc kan jag glömma då jag har en bostadsrätt i mitt namn, så jaa ekonomisk kris är det också härObestämd

[Lillfjanten]
2/8/12, 6:07 PM
#12

aktivitetsstöd är en ersättning från af… en djungel med dessa namn!

#11  arbetslöshetsersättning är som a-kassa.

tyvärr så får de som är under 20 och saknar slutbetyg från gymnasiet bara 48 kr/dag, så jag tycker att 3000 kr/mån är en bra ersättning om man inte haft jobb tidigare.

kkarinn
2/8/12, 6:09 PM
#13

jaaaa så heter det *snurrig*

Annons:
[Lillfjanten]
2/8/12, 6:10 PM
#14

ts, hur gammal är du? tänkte på när du säger att folk blir förvånade över att du aldrig haft ett jobb..

[Lillfjanten]
2/8/12, 6:11 PM
#15

#13  man blir snurrig av att läsa på af:s hemsida.. jag måste försöka förstå vad det innebär att vara inskriven.

[Tassy]
2/8/12, 6:11 PM
#16

nej, aktivitetsstöd är också ifrån FK, och det får du när du t.ex. studerar på gymnasienivå och inte kan få aktivitetsersättning. Det går dock VIA arbetsförmedlingen, men fås av FK.

kkarinn
2/8/12, 6:14 PM
#19

jag ska fylla 23, jag personligen tycker det är sjukt att bli förvånad av det!!!!!

speciellt när jag är nyinflyttad i en stad, inga kontkter och en funktionsnedsättning och inte kan ta "vilket städ-jobb som helst, som jag får höra jämt"

[Lillfjanten]
2/8/12, 6:21 PM
#20

#18  såg den länken med, men la in en annan då det inte enbart gäller funktionsnedsättningar :)

#19  för mig är det inte sjukt.. men man måste ju försöka få in pengar på något vis, att plugga eller annat. om man nu inte har föräldrar som kan försörja en :) jag har en ungdom hemma som är arbetslös, klarar inte skolan och det är ett måste att inkomst ordnas snarast. både för mig som förälder och för dennes egen skull. men jag hoppas att det ordnar sig för dig hos af!

Annons:
kkarinn
2/8/12, 6:28 PM
#21

#20

jaa jag vet, men jag får skylla mig själv som har en bostadsrätt, så får inga pengar av soc.

pluggat har jag gjort men klarades inte studier (har dyslexi) och fick betala tillbaka XXXX-kr … CSN tyckte inte att min dysleksi-diagnos skulle hjälpa mig för jag hade så bra betyg från gymnasiet. (LÄSTE konst, inte så spesiellt svårt!!!!)

tackar varje dagför att min sambo finns och hjälper migGlad

[Lillfjanten]
2/8/12, 6:44 PM
#22

#21  precis, men så är ju reglerna ,du har en sambo, och har man något som är värt pengar så.. men det är väl inte dåligt att äga en bostadsrätt ändå? Glad var också glad för att du har slutbetyg från gymnasiet. även om du läste och tycker att konst  inte är svårt, så är det inte lätt för alla att klara skolan i dagens läge.

Upp till toppen
Annons: