Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 4020 ggr
[Lillfjanten]
2012-02-04 21:04

Eksem

någon som har problem med eksem nu i kylan? jag tror jag blir knäpp snart, det kliar på händerna, och naturligtvis så är jag där och krafsar utan att jag tänker på det. men det känns minsann efteråt och syns.. använder jag kortisonkrämer så blir det fett och kliar ännu mer, så jag försöker använda alsollösning och klådstillande tabletter (aerius). det vore nästan bättre om jag hade torra eksem, det vore lättare att behandla, men dessa röda utslag, det är som om det brinner i huden.. kanske någon som har tips om hur jag kan stilla klådan?

Annons:
[Tassy]
2012-02-05 11:16
#1

jag har samma problem.

Jag använder sterisol handkräm som är ganska vattnig, trots att jag är kruttorr så jag flagnar. Den hämmar kontaktallergi, exem och liknande. Kortison tunnar ju på sikt ut huden, kanske inte så bra med kollagenbrist? Jag vet dock inte vart gränsvärdet går.

Annars kan du köpa plasthandskar från t.ex. apoteket och så tömmer du i olivolja och tejpar igen vid skaftet och har så några timmar, det gör underverk för huden.

Välj bra handtvål som inte torkar ut och är så starkt parfymerad.

Använd diskhandskar om du blöter händerna mycket.

Men bäst är ändå att smörja smörja smörja, även när det inte behövs. Om man är riktigt ihärdig i 2-3 dagar så brukar det vända kraftigt sen.

[Lillfjanten]
2012-02-05 11:23
#2

Jag har haft eksem i typ 40 år, och jag använder bara oparfymerad handtvål, handskar kan jag inte använda då jag får eksem mellan fingrarna. Det är bara när det är kallt ute somhag får problem på handryggarna, handflatorna håller sig fina. Krämer använder jag inte, däremot lotion som snabbt går in i huden. Och det är ett evigt smörjande hela dagarna.. Alsollösningen har hjälpt bra iaf!

hus-musen
2012-02-07 09:06
#3

Jag får något liknande först och främst på fötterna, men enda som hjälper mig är att duscha iskallt. På vintrarna går jag ut barfota i snön för att få lindring.
Har inte hittat några krämer som funkar, kortison mm är bara skräp. Feta krämer hjälper inte alls.

Händerna går lite bättre ibland, men blir snustorr och sprucken så fort det är kallt eller fuktigt.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-02-07 21:55
#4

Jag har köld eksem eller vad det kallas men smörjer in händerna med något så simpelt som Klöver vaselin (gul rund burk med grön text)
Smörjer vid läggdags dagligen och bär ALLTID handskar så fort det är kyligt annars blir jag jättetorr och jisses vad det svider i huden bara att tvätta händernaSkäms
Testade någon kräm från apoteket som tydligen skulle vara toppen mot sådant men den var alldeles för fetig och ville inte gå in i huden ordentligt.
Olivolja skyddade händerna bara tillfälligt, det höll inte hela dagarna.
Vad jag fick höra skulle man undvika krämer som innehöll vaten i alla fall då vatten fuktar för stunden men avdunstar sedan snabbt.

Kört med smörjningarna i ett år nu och första vintern som jag inte haft besvär.
Var försiktiga också med när man blir för varm i handskarna att ta av dom och "chockkyla" då torkar händerna ut.

patronsaint
2012-02-09 16:38
#5

Ja jag blir tokig på alla eksem man ser ju inte klok ut. Fast mina är torra och knall röda. Har någon steroid salva men tycker inte att den är så himla super iaf Rynkar på näsan Duschar man värmt brinner det som eld i huden men lindrar samtidigt klådan lite..

I want to be like the patronsaint of reality.

[Lillfjanten]
2012-02-09 16:47
#6

eksemen på händerna har mildrats då jag baddat med alsollösning. en stor bov i detta är när jag far i jackfickorna med händerna, blixtlåset dras emot handryggen.. så det är nötning också. har superkänslig hud och får blåsor och märken för minsta lilla. varmt vatten är inte roligt heller. bra att jag läste denna tråd nu, ska ta upp detta när jag ska till läkare i annat ärende på tisdag :)

Annons:
Ceanno
2012-02-13 10:00
#7

Jag har hört om ett nytt svenskt produkt (kräm/salva) som ska vara oerhört effektiv, kommer inte i håg vad den heter, googla på mirakelmolekyl. Kommer i håg att det innehåller ett växtsyremolekyl som kallas så.

Allamej
2012-10-20 20:22
#8

Är det någon som vet vad det är för PH värde i alsollösning? Mitt sår på benet är för basisk och det skulle verkligen hjälpa om jag hade en aning.. står ingenting på produktsidan.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Tassy]
2012-10-21 00:13
#9

Det har pH värde 4, så det bör ha tämligen god effekt för ditt sår.

http://www.lakemedelsverket.se/SPC_PIL/Pdf/vumspc/ACO_Alsollosning.pdf

står i punkt 6.1.a

Allamej
2012-10-21 00:44
#10

Tack Tassy :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Tassy]
2012-10-21 01:08
#11

Så lite så Glad (hoppas verkligen att det där eländes såret läker och slutar plåga dig snart!)

Allamej
2012-10-21 01:50
#12

Pratade med dom i Umeå på hud… kan inte räkna med att det läker förrän nästa år…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Tassy]
2012-10-21 02:23
#13

Usha! Rynkar på näsan Jag förstår inte hur i hela friden det har kunnat bli såpass illa, och att vården har klantat sig så.

Annons:
Allamej
2012-10-21 12:30
#14

Det är det anmälningarna är till för…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Tassy]
2012-10-21 13:11
#15

Jo jag vet, men fortfarande.

Allamej
2012-10-21 14:07
#16

Jag håller med dig… och myndigheterna är inte roliga att ha att göra med… jag tror dom börjar bli lite less på mig nu.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Tassy]
2012-10-21 14:51
#17

Jag känner igen det där, suck. Man måste vara frisk för att orka vara sjuk.

Allamej
2012-10-21 15:12
#18

Och så ska man ha ett personligt ombud som har stake :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Tassy]
2012-10-21 15:31
#19

japp!

Upp till toppen
Annons: