Mag- & tarmbesvär

medicin i kapselform

2012-02-02 09:35 #0 av: [Lillfjanten]

Varje gång jag tar en medicin som är i kapselform så kraschar magen. är det fler som inte "tål" kapslar?

Anmäl
2012-02-02 09:52 #1 av: JohannaEkroth

Jag har hört om fenomenet, och troligen är du allergisk/överkänslig mot någonting själva kapseln är gjord av.

Saken med kapselmedicin är att den inte ska tas upp i magsäcken utan i tarmen, därför kapseln...

Ibland kan man ta bort kapseln och ta innehållet ändå. Man drar isär kapseln så den delar sig. Men du bör höra med läkaren först. Vad är det för medicin det handlar om?

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2012-02-02 10:01 #2 av: [Lillfjanten]

#1  det är alla mediciner som har kapsel, antibiotika, celebra, tramadol mm. nu tar jag naturligtvis inte alla dessa i dagsläget, utan det är bara en tanke så här på morgonkvisten :) att dela på kapseln och enbart ta innehållet, det finns inte för mig, någon medicinsmak vill jag inte känna :) en period här så åt jag tramadol men magen pajade, fast den hjälpte bra mot värken. nu tar jag enbart citodon och det är inga problem. jag tror också att det är något som kapseln är gjord av, något annat vore ju märkligt tycker jag.

Anmäl
2012-02-02 10:11 #3 av: hus-musen

Man kan reagera på kapslarna. Vanligt är att de innehåller laktos, som kan ställa till det om man är mycket känslig för laktos.
Andra ämnen är celluosa, gluten, gelatin, färgämnen och konserveringsmedel. De två sista kan orsaka överkänslighetsreaktioner som kliande, snuva osv.

Anmäl
2012-02-02 10:29 #4 av: [Lillfjanten]

#3  kan tänka mig att det är gelatinet, övriga innehållsämnen som du räknar upp, har jag inga problem med.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.