Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3679 ggr
[Aquelegia]
1/23/12, 5:55 PM

Något ska alltid hända

Jag började med ny träning för stabilitet i benen, knäna, fötter, höfter i veckan. Kändes som en bra träning men blev öm och mer sårbar i lederna.
I helgen lyckades jag klanta mig när jag skulle visa sambon att jag kan vända foten upp mot midjan.
Då snubblade jag till, sträckte ena sidan av ryggen och fick subluxationer i höften på båda sidor.

Resulterar i att jag knappt kan gå,stå, sitta sedan i fredags.
Har varit helt mordiskt med smärtorna idag, första gången på länge sambon bad mig försöka gnälla tyst, då jag vid varje rörelse utbrast i "ajajajajajaaaaaaaj" åh uh PUH och diverse gnäll ljud.

Att det ska gå så illa ibland bara för man råkar göra en dum grej!

Fick avboka tiden hos sjukgymnast för jag inte vill få inflammtion i stärckningen och min höft inte klarar att träna nu.
Idag har jag rejält "AJONT"

Enda jag stör mig på med tillståndet.
Att man ska bli straffad för att man glömmer att tänka efter, före!

Ja, vad har ni annars haft för er ? Glad

Annons:
[Tassy]
1/23/12, 7:47 PM
#1

Åh fy fan rent ut sagt! Tyst

Jag gör inget speciellt, ligger lågt med tanke på väder och halka. Sen har min mage flippat för första gången på länge. Obestämd ett glas 2.25 cider, bah! Sen var det kört.

RuiXue
1/23/12, 9:03 PM
#2

Har inte gjort så himla mycket idag. Borde ha förberett mer inför flytten men har bara för ont i kroppen just nu känner jag, plus att jag subluxerade tummen ofrivilligt för någon dag sedan när jag skrev på min iPhone och subluxerade ett pekfinger för en liten stund sedan bara genom att ta en sked i köket! Behöver snart silvertejp till dessa sablans leder!Skrikandes

Jennie


[Lillfjanten]
1/24/12, 6:00 AM
#3

#2  En dum fråga kanske.. är det subluxation när tummen liksom viker sig och det gör jätteont? är osäker på vad sub innebär faktiskt. vet bara att mina tummar brukar göra ont, liksom knaka till och det behövs inte mycket för det.

[Aquelegia]
1/24/12, 11:25 AM
#4

#3 Subluxation betyder att det är en icke komplett urvridning eller bara delvis urvridning. Mina fingrar och höfter gör så bara av lite fel rörelse eller belastning. Man får ändå dra till det och det gör ont/känns obehagligt. Kan även göra ont långt efter subluxationen skett.

Så visst låter det som att dina tummar råkar ut för det.

Chestnut
1/24/12, 5:30 PM
#5

Har du så ont kanske inte doktorn är fel att besöka? Om inte annat för dokumentation….

Jag har varit på sjukhuset. Åkte in igår morse och kom precis hem. Planen var akutoperation igår eftermiddag men det var så många livshotande tillstånd som kom in så jag fick vänta till nu på förmiddagen med svåra smärtor. Men nu har jag kateter igen så njurarna ska klara sig Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
1/24/12, 7:19 PM
#6

#5 Ska be om remiss till reumatolog och kolla upp höften.
Behöver nog röntga för att se vad som är fel.
Vet att jag skjuter ut höften för mycket och när jag haft luxation så gör jag det ännu mer.
Lättar när jag stoppar höften från att skjuta ut men kan ju inte göra så mycket när jag ramlar/snubblar som jag är bra på.

Vad är det du ska operera för något? Är alla dina problem orsakade av EDS/ Hms?

Annons:
Chestnut
1/24/12, 7:37 PM
#7

#6 Röntgen (både magnetröntgen och slätröntgen) visar långt ifrån allt, det är bara en tillfällig bild med dig liggand eller stillastående. Visar inget om vad som händer när du rör på dig… Bättre med att en kunnig läkare känner igenom höften när den är subluxerad så får du rätt hjälp. SI-bälten och höftbälten är bra att börja med.

Jag har fått en ny kateter instoppad i blåsan, då det hann gå så lång tid fick de skära upp i buken igen för att få in den, hålet hade vuxit igen. Men nu är det fixat också för denna gång Glad

Svårt att svara på. Jag brukar säga att EDS (som jag har) är en sämre förutsättning, jag drabbas helt enkelt lättare av olika skador.

Mycket av mina blåsproblem har med att den blivit för stor för många gånger (förutom det där neurologiska tjosanet som vi inte har koll på alls vad det är för något, kan hända att det inte alls är EDS relaterat) och att den har kunnat bli så stor beror på den defekta bindväven. Men problemen som kvarstår kommer från uttöjningen, inte EDS i sig.

Så gott folk, sköt era toabesök ordentligt! Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
1/24/12, 8:26 PM
#8

#7 Förstod nästan att det var något ännu mer d å du ju verkligen har problem som heter duga!

[Tassy]
1/24/12, 8:51 PM
#9

jag har aldrig skött toan så noga som efter dina blåsbesvär tog fart Ches Tungan ute aldrig gå nödig länge! Aldrig.. Brrr

RuiXue
1/25/12, 1:49 PM
#10

Jag är fruktansvärt dålig på att gå på toaSkäms Är sällan eller aldrig nödigObestämd

Jennie


[Aquelegia]
1/25/12, 3:36 PM
#11

Idag ringde läkaren och bad MIG! Att ge honom en förklaring till fält 5 på sjukintyget för FK bett om kompletering.
Skumt, nåja skrivit ner såsom jag skulle beskrivit mina problem. Dock var jag tvungen att utgå ifrån diagnosen ryggvärk då vi inte riktigt hittar någon diagnos till mig än. Lade som förslag att ge diagnosen Ledinstabilitet då ju alla mina problem orsakas av det. Ledinstabilitet är ju lika knasig diagnos som ryggvärk men ändå lättare att förklarar för FK.

Inväntar annars mina ersättningar och lever nu på besparingarRynkar på näsan Dom som skulle gått till våran efterlängtade solsemester. Lite sur får jag lov att varaTungan ute

Chestnut
1/25/12, 3:43 PM
#12

#11 Annars finns ju diagnoskoderna:

M35.7 Hypermobilitetssyndrom (dvs HMS)

M24.2 Ligamentslapphet UNS

Diagnoskoden för ledinstabilitet (M96.8) används endast efter kirurgiska eller medicinska ingrepp samt ledinstabilitet sekundär till protesavlägsnande. Någon annan kod för ledinstabilitet kan jag inte hitta i ICD-10 Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
1/26/12, 12:09 AM
#13

#12 då det visade sig att min läkare är stafettläkare så blir jag nu återigen tvungen till att byta läkare skall byta till normalm och kolla om någon vänlig själ vill ta sig an mig där.
Min ersättning kan jag nog vinka hejdå till, tills det löst sig med läkare.
Ska kolla med ligamentslappheten.
Är ju inte extremt överrörlig någonstans men har problemområden som är något överrörlig och orsakar extrema problem i resterande kroppsdelar. Min höfft är jag jätteorolig för verkligen, den blir bara sämra och sämre hela tiden, fattar ingenting.

Annons:
Upp till toppen
Annons: