Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 5668 ggr
[Lillfjanten]
1/21/12, 8:30 AM

svullna ben och fötter

känns som om jag har prinskorvar till tår och klubbor till fötter och ben :) det började för ca en vecka sedan, men tyvärr så vet jag nog vad det beror på. (eller ja, det är ju bra att jag vet) . jag har suttit tokigt vid datorerna hemma, har haft dålig sittställning och inget fotstöd. vet inte om det är inbillning, men det blev allt lite värre efter min blodtrycksmätning som jag gjorde några timmar. får väl leta reda på mina stödstrumpor, och försöka fixa bättre stöd för fötterna. (är kort i rocken, och slarvar med detta).

hur gör du när du får svullna ben/fötter?

Annons:
[Tassy]
1/21/12, 1:02 PM
#1

Jag har bara haft vätskeansamlingar i kroppen när mitt TSH-värde får fnatt. Då är det vätskedrivande som gäller. Annars är detta inte ett problem som jaga är drabbad utav.

[Aquelegia]
1/21/12, 5:43 PM
#2

Brukade få det efter långa arbetspass, då gällde varma bad sådär riktigt brännande heta, sedan masserade jag fötterna och benen och stoppade dom i skidstrumpor (tjocka strumpor upp till knäna).
Har problem med benhinnorna så var tvungen att få igång blodcirkulationen och få fötterna/skenbenen att slappna av fort som attan. Annars fick jag mordiska benhinneinflammationer.

Stödstrumpor hjälper lite granna, men dom klämmer åt så om fötterna så blir alldeles kall om hälarna och tårna.
Har large och smala fötter så borde inte vara det egentligen.

Sedan strump och skobyte var 4e timma det är som en gudagåva!
Då underlättar man belastningen för fötterna.
Har man gått i samma skor länge så minskar stödet för fötterna så ett byte hjälper till med det.

Lärde mig en massageterapeut som hade jobbat som servitrisGlad

[Lillfjanten]
1/21/12, 6:12 PM
#3

jag får det sällan, men nu på sistone så vet jag att jag inte suttit som jag borde, och då blir det så här. likaså om jag gått för mycket i fel skor/stövlar, jag blir trött i benen. jag brukar lägga upp fötterna på en stol eller annat då jag har tillfälle och när jag känner att det börjar. men jag ska inhandla ett par stödstrumpor så jag har när det behövs. det är jobbigt att sitta för länge på en stol, det klämmer till på fel ställen då jag har kortisben :) sen får jag hoppas att det blir bättre när jag fått mina skoinlägg. nu har jag en plastback under fötterna, så jag slipper hänga med dem eller knipa ihop med knäna och lägga fötterna under stolen, det är en ful ovana att göra så.

[Aquelegia]
1/22/12, 12:47 AM
#4

#3 Sällan eller inte när det händer är det alltid lika obehagligt!
     Hur är det med ryggstödet när du sitter? För får inte ryggen, framförallt ländryggen ordentligt stöd så spänner man sig hela tiden och kan hindra blodtillförseln.
Domnar inte dina fötter när du lägger dom under stolen?
Har mina gjort några gånger ^^

Höjden på stolen är avgörande också, har du pratat med någon arbetsterapeut om detta?
Skadar aldrig att ha stödstrumpor, jag har det för säkerhets skull så fort jag gör något längre tid. Men måste alltid ha strumpor över för att värmaTungan ute

[Lillfjanten]
1/22/12, 3:02 AM
#5

Nej jag har aldrig pratat med en terapeut om mina stolshöjder, har inte pratat med någån sådan öht faktiskt. Men, om jag sitter för länge utan fotstöd och drar in benen under stolen så blir det värre. Jag ska inte sitta mer än kanske tio min åt gången.

[Aquelegia]
1/22/12, 8:37 PM
#6

#5 Jaha funderade på om det var långa stunder du satt att då ta in någon som är bra på arbetsergonomi Glad
Vicka på tårna har jag hört ska hjälpa om du drar under fötterna under stolen för då håller du igång blodcirkulationen.

Annons:
[Lillfjanten]
1/22/12, 8:55 PM
#7

Jag måste sluta med att sitta så tokigt, har kommit på mig ofta med att ta stöd i golvet med tårna också, och det är inte bra. Men det lär jag nog inte vänja mig av med över en natt :) .

[Aquelegia]
1/23/12, 12:19 AM
#8

#7 Det är ju toppen att du märker att du gör saker annorlunda, ett bra sätt att lära sig vad som är bra är att iakta andra.

Upp till toppen
Annons: