Allmänt prat

Ont efter träning

2012-01-18 21:02 #0 av: [Aquelegia]

Idag fick jag några nya övningar och nånting hände som gjorde att jag blev helt slut. När jag kom hem däckade jag av trötthet i soffan och har legat här hela dagen, har så fruktansvärt ont i nacken och axlarna.

Får du ont efter träning/övningar?

Anmäl
2012-01-18 21:07 #1 av: hus-musen

Jag håller på att avlida efter träning/övningar..
En promenad räcker för att jag ska vilja hänga mig efteråt, ramlar ned i soffan och orkar knappt andas. Allt gör ont och blir supertrött.

Anmäl
2012-01-18 21:11 #2 av: [Tassy]

säger som #1.


Anmäl
2012-01-18 21:48 #3 av: [Aquelegia]

Mina problemområden stället till det rejält i vardagen.
Fast i förrgår när jag handlade använde jag nya bärtekniken och fick hem 2 halvtunga papperskassar utan att behöva ringa sambonGlad
Upptäckt vad viktigt activitets pacing är. Pausa regelbundet innan man hunnit få ont och därigenom få ner smärtan något. Funkar ibland!
Förivrade mig lite på "gymmet" idag dockSkäms
Det är så trist när man blir liggandes, hade velat umgås med sambon idag.
Jag som var så nöjd inför arbetsterapeuten och sjukgymnasten idag och påpekade vad bra min rygg blivit, tjii där fick jag!

Anmäl
2012-01-19 10:28 #4 av: plutopellis

Jag får ont efter träning, nu har jag "bara" mest problem med handleder och vet att om jag tränar upp dessa kommer värken avta men eftersom det i början av träningen gör svordom ont har jag dragit mig för att ta tag i träningen över huvudtaget Obestämd

Anmäl
2012-01-19 12:06 #5 av: Mona22

Träning, vad är det ? det går inte, tar en kort promenad och är tvärslut efter det.

 

Anmäl
2012-01-19 13:16 #6 av: [Aquelegia]

#4 Jag frågade min sjukgymnast vad jag kunde göra för mina handleder och enklaste knepet är att ta en liten pantflaska fylld med vatten. Röra handlederna upp och ner atningen vänd uppåt eller nedåt.

Sedan finns ju: Gyroboll

Finns på teknikmagasinet.

#5 Träning behöver ju inte vara att man går på gym utan all sorts motion som gör att vi "tränar" håller igång våra muskler/leder.
Testa att cykla lite på motionscykel, jag brukar få tagga ner och cykla sakta för annars svimmar jag men det är jättebra för knäna då du får avlastning från kroppen. Även crosstrainer är bra, mjuka rörelser för lederna men håller ändå igång.
Är fortfarande helt öm och slut i kroppen efter gårdagen.

Anmäl
2012-01-19 13:18 #7 av: Mona22

#6 har provat motionscykel men då jag har så ont i knäna så funkar det inte så bra. Obestämd

Anmäl
2012-01-19 13:31 #8 av: [Aquelegia]

#7 Hur är det med dina fötter? Jag har fått problem nu när jag rätat upp mina fötter nämligen, Knäna har problem att anpassa sig till den nya belastningen.

Jag fick superont i knäna på motionscykeln igår, så påpekade min sjukgymnast att jag hade sadeln för lågt. När vi höjde den gick det bättre. Ser det som en investering, har ju ändå ont så hoppas att ont i träning i alla fall ska leda till förbättring. Du kanske kan ligga på rygg och "cykla" med benen i luften som man gjorde som liten?

Anmäl
2012-01-19 15:00 #9 av: RuiXue

All sorts träning gör att jag får mer ont. Sjukgymnastik är rena tortyren!

Promenader går bra, på bra dagar. Simma funkar ibland. Theraband för armarna kan jag klara också, men det är väl det jag klarar ungefär och även en promenad kan få mig däckad.

Jennie


Anmäl
2012-01-19 15:40 #10 av: Chestnut

Beror på allmäntillståndet i övrigt, träning överlag är rena döden med en infektion i kroppen (vilket jag numer har nästintill jämt). Men utan infektion eller annat som sätter ner brukar jag klara styrkepass och lättare kondisträning. Visst, jag har i regel lite ondare efteråt men känslan efter en härlig workout, den där nöjdheten kompenserar ofta rätt bra Glad

Ni som får så ont av sjukgymnastik, berättar ni det? Eftersom sjukgymnastik kan vara allting ifrån rena fyspass till att sitta och vicka på tårna så finns det ju i regel utrymme för att hitta en lägre, fungerande nivå. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2012-01-19 15:55 #11 av: RuiXue

Jag testade cirkulationsträning utan motstånd hos sjukgymnast och inte ens det fungeradeRynkar på näsan En annan sjukgymnast som jag hade innan försökte sig på ett styrkepass med mig och det resulterade i smärttoppar och en subluxerad armbåge!

Jennie


Anmäl
2012-01-19 15:59 #12 av: Ladydragon

har precis vart hos sjulgymnasten och fick göra några övningar för ryggen och aj aj va ont det gör nu Rynkar på näsan

 

Anmäl
2012-01-19 16:16 #13 av: plutopellis

#6 jag vet, gör bara så förbannat ont innan man kommer över det där stadiet då det börjar göra "nytta"..

Anmäl
2012-01-19 18:02 #14 av: Chestnut

#11 Vad är cirkulationsträning?

En början för mig många gånger när vi "kört igång på nytt" har varit muskelstimulering (typ tens fast lite annorlunda) av quadricepsmusklerna och sitta på pilatesboll rätt upp och ner i 3-5 min. Sjukgymnastik behöver inte vara så mycket mer.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2012-01-19 19:16 #15 av: RuiXue

#14 Olika träningsredskap som tränar olika delar av kroppen. Står ibland i en cirkel. Gjorde det utan motstånd, var bara rörelsen och det gick ändå inte.

Jennie


Anmäl
2012-01-19 20:09 #16 av: Chestnut

#15 Då kanske det helt enkelt var för mycket för dig. Som sagt, när det gäller mig har vi alltid börjat väldigt mjukt... Kanske har tur med en bra sjukgymnast?

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2012-01-20 17:56 #17 av: RuiXue

#16 Den sjukgymnasten som testade cirkelträningen på mig var bra, det var min kropp som inte klarade av det.

Jennie


Anmäl
2012-01-20 23:55 #18 av: [Aquelegia]

Hade samma träningsrunda idag igen.
Ajaj säger jag bara, var helt matt efteråt men var inställd på att det skulle va tufft så då var det lättare att handskas med det.
Det jobbigaste är när jag blir fastspänd i linor som är direktkopplade till vikter, så går jag cirka 10 steg bakåt 5 gånger och sedan vänder jag på mig för samma procedur framåt.
Inga större vikter men bra för stabiliteten i knäna.
Även fast jag får ont efteråt.
Man lär sig ju efter ett tag att känna igen "varningsont" och det ont man får av allting man gör ändå.
Jag blir ju inte sämre längre i alla fall även fast jag vissa dagar får extrem träningsvärk.

Anmäl
2012-01-21 13:03 #19 av: [Tassy]

Bra poäng där, det är viktigt att känna vad som är bra och dålig värk. Glad


Anmäl
2012-01-21 17:37 #20 av: [Aquelegia]

#19 Ja, alltså nu när jag varit hos sjukgymnast och arbetsterapeut så "länge" så har jag börjat kunna urskilja.
Dom hjälper mig att få förklaring för mina smärtor vilket har jort att jag själv lärt mig att förstå signalerna.

Har till exempel etxremont i höften nu, det är "ajont" nästan så jag är på gränsen till att inte kunna träna mer. MEN det ont får man ju på grund av träningen då den sätter igång alla leder och ja då får man lite ajont innan det blir bättre.
Så jag härdar ut.
Tycker fler sjukgymnaster borde jobba med att främst förklara för en vad som händer i kroppen och får en att förstå sig på sig själv.
Oftast är det ju som det du nämnde en gång "har ont överallt" och då är det svårt att vetavilket man ska lyssna på.

Känns verkligen som att många är så utlämnade med sina smärtor. Inte får förklaring på sina besvär.
Jag får till och med förklarat hur nerverna och musklerna reagerar på ledproblemen.
Då vet jag direkt vad som gäller om jag är stel i nacken och axlarna måste jag vila men mjuka rullande rörelser emellanåt.

Är jag stel i ryggen gäller aktivitet såsom promenader/övningar/träning.
Det underlättar så mycket i vardagen när man inte står rådvill över sina besvär hela tiden.

Anmäl
2012-02-11 11:38 #21 av: Förvirrad_tjej

simning är gudomlig träning. även cyckling. Men simning slår allt. Känns inte som man tränar, jag slipper alla hopp som inte alls är bra. Har liksom ingen stötdämpare i kroppen känns det som.

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.